Ako správne sedieť za volantom?

Pozícia za volantom je dôležitá pre pohodlnú jazdu, no treba si uvedomiť aj bezpečnostný aspekt. Pre niektorých je posed za volantom vyjadrením svojej suverenity.

12.05.2010 10:27
pozicia za volantom Foto:
pozicia za volantom
debata

Dôležitou zásadou pri sedení za volantom je nájsť si pohodlnú polohu. Ak je vodič vyrušovaný nepohodlným sedením, nemôže sa naplno venovať tomu, na čo tam je – vedeniu vozidla. Pohodlie však nemá absolútnu prednosť. Treba ho vedieť skĺbiť s bezpečnosťou tak, aby sme z auta po jazde nevystupovali dolámaní, ale aby sme zároveň boli schopní v prípade nehody vôbec vystúpiť.

Optimálna poloha mnohým pripadá ako neprirodzene blízka pri volante. Treba však prekonať predsudok, že čím ďalej od volantu sedíte, tým pohodlnejšie sa vám cestuje. Samostatnou kapitolou sú pololežiaci do stredu vozidla naklonení vodiči, ktorých nič nepresvedčí o nesprávnosti ich sedenia.

Frajerina? Nie, skôr hazardovanie. Foto: Marián Balog
Frajerina? Nie, skôr hazardovanie. Frajerina? Nie, skôr hazardovanie.

Indikátorom nastavenia sedáka je poloha ľavej nohy pri zošliapnutom spojkovom pedáli. Noha má zostať aj pri stlačení spojky mierne pokrčená a spodná časť stehna sa má jemne dotýkať sedáka. Zmysel tejto zásady oceníte pri zrážke s prekážkou (intenzívne brzdenie so zošliapnutou spojkou), kedy je pokrčená noha schopná časť nárazu odpružiť, no narovnaná noha by celú silu musela absorbovať. Naopak sedák príliš blízko pri pedálovej skupine a z neho rezultujúce pokrčené nohy obmedzujú ovládanie pedálov a pri nehode sa zvyšuje riziko kontaktu kolien so spodkom palubnej dosky.

Ak je sedák príliš vpredu, vodič je zvyčajne nalepený na volante a nevykompenzuje to ani sklonom operadla či nastavením v pozdĺžnej osi volantu. Jedna vec je, že vodič natlačený na čelnom skle nedokáže pohotovo otáčať volantom a v tomto prípade sa airbag stáva skôr nebezpečnou zbraňou ako ochranným prvkom.

Dobrá poloha akurát na esemeskovanie, nie na... Foto: Time
Dobrá poloha akurát na esemeskovanie, nie na jazdu. Dobrá poloha akurát na esemeskovanie, nie na jazdu.

Sklon operadla je potrebné nastaviť tak, aby sme sa v opretej polohe zápästiami dokázali dotknúť najvyššieho bodu volantu. Táto zásada nám zaručí, že v prudšej zákrute, kedy pravá či ľavá ruka musí skôr alebo neskôr prejsť najvzdialenejším bodom volantu od operadla, sa nebudete musieť odtiahnuť od operadla. Prečo je dôležité nestratiť kontakt s operadlom? V oblasti krížov a chrbtici sa nachádzajú receptory, ktorými vnímame správanie sa vozidla. V prudkej zákrute pri jemnom predklonení (aby ste dosiahli na vrchnú časť volantu) môžete ľahko prehliadnuť začínajúci šmyk. V prípade už vzniknutého šmyku receptory poskytujú dôležité údaje o polohe zadnej časti vozidla, bez ktorých je zažehnanie nebezpečenstva ešte ťažšie.

Kedysi bola ideálom pozícia "o desať... Foto: Marián Balog
Kedysi bola ideálom pozícia "o desať dve"... Kedysi bola ideálom pozícia "o desať dve"...

Mnoho nových automobilov v dnešnej dobe ponúka výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, prípadne nastaviteľný sklon sedáka. Výšku si nastavíte podľa chuti a zosúladíte s nastavením volantu, tak aby ste mali prehľad o dianí v okolí auta a zároveň aby ste dobre videli na všetky dôležité ukazovatele vo vozidle. Sklon sedáka treba nastaviť tak, aby zabraňoval podkĺznutiu tela popod bezpečnostný pás, ale nesmie obmedzovať pohyb nôh pri „stepovaní“ po pedáloch. Dôležité ja aj nastavenie opierky hlavy, ktorej primárna funkcia nie je oddychová, ale ochranná. Pri náraze zozadu telo zadrží operadlo a opierka má zadržať hlavu. Ak je zle nastavená (nízko, vysoko) môže bolestivo poraniť krk a v najhoršom prípade aj zlomiť väz.

...čas pokročil skoro o hodinu a dnes je in... Foto: Marián Balog
...čas pokročil skoro o hodinu a dnes je in "tri štvrte na tri". ...čas pokročil skoro o hodinu a dnes je in "tri štvrte na tri".

Pri hľadaní správnej polohy je treba brať do úvahy aj vzdialenosť radiacej páky – musí byť vždy na dosah ruky, rovnako ako dôležité ovládacie prvky. No to je skôr úloha pre výrobcov, aby neumiestňovali napríklad ovládanie palubného počítača do vrchnej časti stredovej konzoly (Toyota Yaris), alebo ovládanie elektrických okien k páke ručnej brzdy (Peugeot 206).

V konečnom dôsledku ideálnu polohu za volantom nereguluje zákon, a preto závisí len od vodiča. Treba brať ohľad aj na výšku a proporcie postavy a typ vozidla. Ináč bude sedieť drobný vodič v Mercedese triedy R a dlháň v Mazde MX-5. Pri hľadaní pozície treba používať hlavne hlavu.

debata chyba
Články podľa značiek