Britská šelma má 75 rokov

História Jaguaru je neodmysliteľne spojená s menom sira Williama Lyonsa, ktorý raz vyhlásil: "Zo všetkých vecí, ktoré vôbec dokážeme vytvoriť, sa živým tvorom najviac podobá auto."

15.02.2010 06:47
Jaguar E Foto:
Jaguar E
debata

V roku 1922 sir William Lyons zakladá firmu Swallow Sidecars (ss), špecializujúcu sa na postranné motocyklové vozíky. Tu sa však ambície mladého inžiniera a automobilového nadšenca nemohli skončiť. Spoločnosť SS tak od roku 1927 rozširuje výrobu o automobilové karosérie pre značky Austin, Moris a Standard a v roku 1931 predstavuje svoj prvý model SS 100.

SS 100 Foto: Jaguar
SS 100 SS 100

Športový automobil s nízkou karosériou a dlhou prednou kapotou vzbudil na autosalóne v Londýne okamžitú senzáciu. Odborníci pri pohľade naň odhadovali cenu minimálne na 1000 libier, no SS 100 stálo ani nie tretinu! Na svete však ešte stále nebol názov Jaguar. Ten sa prvý raz objavil až v roku 1935 na limuzíne odvodenej z modelu SS 100. Bol výsledkom návrhu predloženého jednou reklamnou agentúrou. To už však mali automobily s označením SS na konte aj množstvo športových úspechov. Víťazstvo v pretekoch Alpin Trial v roku 1933 rozšírilo ich popularitu z Británie aj na kontinentálnu Európu. Voľba názvu sa ukázala veľmi šťastná. Reprezentovala pôvab a eleganciu šelmy, ako aj silu a agilitu, teda vlastnosti, ktoré sú Jaguaru blízke až dodnes.

Jaguar XK 120 Foto: Jaguar
Jaguar XK120 Jaguar XK 120

Druhá svetová vojna znamenala pre Jaguar prechod na vojenskú výrobu. Vrátil sa práve k sajdkáram, ale aj k výrobe pre letecký priemysel, kde získal množstvo cenných skúseností. Produkciu áut obnovil až po vojne, teda v čase nedostatku ocele a zruinovaného priemyslu. Neostávalo nič iné, len oprášiť predvojnové modely. Tie sa však už predávali pod označením Mark IV, pretože názov SS bol po tragických udalostiach neprijateľný.

Jaguar C-Type Foto: Jaguar
Jaguar C Jaguar C-Type

Nové časy odštartoval až rok 1948 a nový model Jaguar XK 120. Pôvodne sa uvažovalo iba o výrobe limitovanej série na pretekárske účely, no nakoniec sa z neho stal vyhľadávaný športový model s počtom viac ako 30 000 vyrobených kusov. V roku 1950 ho nahradil XK 120-C, nazývaný tiež C-Type, excelujúci v 24-hodinovke v Le Mans.

Jaguar E-Type (1971) Foto: Jaguar
Jaguar E (1971) Jaguar E-Type (1971)

Kariéru limuzín obnovil Jaguar po vojne modelom Mark V, ale najmä MK VII (1951) s motorom práve zo športového XK 120. A potom, v roku 1958, prišla prvá limuzína so samonosnou karosériou MK 1 a v roku 1959 aj MK2, z ktorej sa za desať rokov vyrobilo neuveriteľných 90 000 kusov.

Jaguar Mk II Foto: Jaguar
Jaguar Mk II Jaguar Mk II

Najslávnejší Jaguar všetkých čias, model E-Type, sa však predstavil až v roku 1961. Nástupca C-Type a D-Type z päťdesiatych rokov je dodnes považovaný vôbec za najkrajší automobil všetkých čias. Dvojdverové aerodynamické kupé s neuveriteľne dlhou kapotou jazdilo rýchlosťou až 205 km/h, čo ho katapultovalo na post najrýchlejšieho sériového automobilu tej doby. Pod jeho kapotou sa objavil 12-valec s objemom 5,3 litra.

Jaguar Mk II Foto: Jaguar
Jaguar Mk II Jaguar Mk II

Nemenej krásna bola aj limuzína XJ6 z roku 1968. Vyrábala sa v troch sériách až do roku 1992, aj v 12-valcovej verzii pod označením XJ12. Spoločnosť jej dlhé roky robilo kupé XJ-S (1975). Nástupca legendárneho E-Type mal úplne nový dizajn, ktorý sa nestretol hneď s pochopením, no nakoniec schádzal z výrobných liniek neuveriteľných 21 rokov.

Jaguar XJ6 Foto: Jaguar
Jaguar XJ6 Jaguar XJ6

V osemdesiatych rokoch sa vedenia podniku zhostil John Egan, ktorý výrazne zlepšil klesajúcu kvalitu výroby a presadil ponuku akcií spoločnosti na burze. Tak vznikol spoločný podnik JaguarSport, ktorý priniesol na svet ďalší skvost, Jaguar XJ220 (1988). Motor s výkonom 507 koní a pohon oboch náprav zabezpečili Jaguaru opäť zisk najrýchlejšieho auta planéty. Dosahoval rýchlosť 343 km/h a na stovku akceleroval za 3,5 sekundy.

Jaguar XJ220 Foto: Jaguar
Jaguar XJ220 Jaguar XJ220

V roku 1989 spoločnosť Jaguar odkúpil koncern Ford. Ten postupne priniesol na svet tri úplne nové modely S-Type a XJ a neskôr aj najmenší Jaguar X-Type s pohonom oboch náprav. Ich retrodizajn, nadväzujúci na modely zo 60. rokov, síce vzbudil veľkú pozornosť, no tri rovnaké autá v troch „konfekčných“ veľkostiach sa rýchlo „okukali“.

Jaguar S-Type Foto: Jaguar
Jaguar S Jaguar S-Type

Nový smer odštartoval Jaguar až modelom XF, ktorý sa predstavil pred dvoma rokmi, a úplne novou limuzínou XJ avantgardných tvarov, ktorá sa práve dostáva na trh. Inovovali aj športový model XK.

Jaguar XKR Foto: Jaguar
Jaguar XKR Jaguar XKR

Predajný úspech potrebuje Jaguar ako soľ, pretože trh luxusných vozidiel prežíva recesiu. V čase krízy sa navyše koncern Ford rozhodol značku predať. Majiteľom je tak od roku 2008 indická spoločnosť Tata. Je to paradox. Automobilový klenot niekdajšej koloniálnej mocnosti vlastní dnes jeho bývalá kolónia.

Najslávnejšie modely
SS 100
Jaguar XK 120
Jaguar MK II
Jaguar XJ220
Jaguar XJ6

.

debata chyba
Články podľa značiek