Chodci môžu prísť o ďalšie centimetre z chodníka

Vojna medzi vodičmi a chodcami v mestách sa môže od leta budúceho roka zostriť.

28.11.2009 12:22
parkovanie, autá, chodník, Foto:
Zákon o cestnej premávke presne určuje, že pre chodcov musí zostať na chodníku voľné miesto 1,5 metra.
debata

Mamičky s kočíkmi či skupiny chodcov v mestách sa môžu ešte zložitejšie predierať pomedzi zaparkované autá. Priestor, ktorý chodcom môžu nechať majitelia štvorkolesových parkujúcich miláčikov na chodníkoch, sa má znova zúžiť – na 1,2 metra. Navrhuje to minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) v novele zákona o cestnej premávke.

„Vodičov to určite poteší a chodcov čiastočne obmedzí. Proti však určite budú lobisti odťahových služieb. Prídu totiž o časť svojich príjmov,“ povedal dopravný odborník Jozef Drahovský. V praxi sa totiž často odťahovali autá, pretože nedodržali predpísaný priestor o pár centimetrov. Podľa čoho ministerstvo nastavilo novú hranicu, jasné nie je.

Proti návrhu sa už postavilo Združenie miest a obcí Slovenska. To chce v každom prípade ponechať pôvodnú šírku chodníka. „Chodníky sú určené na bezpečný pohyb chodcov. Uvedený návrh je v rozpore s normou, ktorá určuje najmenšiu voľnú šírku 1,5 m. Je to preto, aby bola možná jazda detského kočíka, invalidného vozíka či chôdza chodca s batožinou alebo pohyb chodcov v protismere,“ protestovali v pripomienkach samosprávy.

Pritom ešte len pred pol rokom štát vyšiel v ústrety vodičom a zúžil priestor pre chodcov na 1,5 metra. Bol to práve nový zákon o cestnej premávke, ktorý poslanci upravili tak, aby vyriešili problém nedostatku parkovacích miest. V praxi to vyvolalo búrku nevôle a zostrenie rozporov medzi vodičmi a chodcami.

„Prudko stúpol počet telefonátov od občanov, ktorí nás upozorňujú na parkujúce autá nedodržiavajúce priestor na chodníku. Ľudia si toto pravidlo všímajú, a keď majú pochybnosť, volajú mestskú políciu,“ povedal Peter Pleva, hovorca Mestskej polície v Bratislave.

Známe sú prípady v Bratislave, Žiline či Košiciach, keď mestskí policajti s metrom v ruke presne premeriavajú voľnú časť chodníka. V bratislavskom Ružinove napríklad dostali za tento priestupok pokutu hneď niekoľkí majitelia áut súčasne. A to napriek tomu, že porušili povolenú hranicu len o niekoľko centimetrov. V centrách miest zle parkujúce autá z chodníkov odťahujú. „Keď je voľným okom len ťažko posúditeľné, či skutočne boli porušené pravidlá, všetko premeriame, aby sme mali jasný dôkaz,“ doplnil Pleva.

Šoféri musia rátať aj s oveľa vyššími pokutami za parkovanie na miestach určených invalidom. Z doterajších 60 eur chce Kaliňák zvýšiť pokutu pre netolerantných vodičov na rovných 150 eur (4500 korún). Ak hriešnik nezaplatí pokutu na mieste, môže byť neskôr ľahší až o 300 eur (9000 korún). V súčasnosti je pritom najvyššia možná pokuta v priestupkovom konaní trojnásobne nižšia. „Vychádzali sme z praxe, pretože miesta určené postihnutým vodičom sú často obsadzované autami, ktoré tam nemajú čo hľadať,“ uviedol policajný hovorca Martin Korch.

Čo sa zmení v zákone o cestnej premávke:
– šírka priechodného chodníka, ak na ňom parkujú autá, sa znižuje z 1,5 na 1,2 metra!
– zastavenie či státie na parkovacom mieste pre zdravotne postihnutých sa zaradí medzi závažné prehrešky, pokuty sa strojnásobia – do 300 € (9000 Sk)
– v riadnom konaní a do 150 € (4500 Sk) v blokovom konaní!
– autá nad 3,5 tony aj autobusy, ktoré budú platiť mýto na spoplatnených diaľniciach, musia dodržiavať odstup od ďalších áut pred nimi aspoň 50 metrov, aby nemohli prekabátiť kontrolné mýtne brány!
– policajti budú môcť kontrolovať nielen vodičov, ale aj ďalších účastníkov cestnej premávky – napríklad chodcov, cyklistov či spolusediacich v autách (napríklad, či majú zapnuté bezpečnostné pásy)!
– vodičom hriešnikom, čo mali dočasne zadržaný vodičský preukaz, lebo nevedeli zaplatiť pokutu na mieste a nedodržali 15–dňovú lehotu na zaplatenie, musí polícia do 30 dní poslať rozhodnutie o jeho zadržaní.
 
debata chyba
Články podľa značiek