Diesel od Wärtsilä má 114 800 koní

Wärtsilä RT-flex96C je najsilnejší naftový motor na svete. Aj keď je to turbodiesel so vstrekovaním common-rail, nie je veľmi úsporný. Jeho litrový výkon je biednych 4,5 k.

08.12.2009 23:12 , aktualizované: 09.12.2009 05:51
piest Foto:
Piest motora
debata

Jedná sa o radový 14-valcový dvojtaktný vznetový motor, používaný na pohon mamutích nákladných lodí. Má vstrekovanie common rail, štyri turbodúchadlá a pracuje v dvojtaktnom režime.

Dvanásťvalec váži iba 2000 ton a má výkon 72,4 MW. Foto: Wärtsilä
12valec Dvanásťvalec váži iba 2000 ton a má výkon 72,4 MW.

Valce majú vŕtanie 960 mm a zdvih piestov je 2500 mm. Zdvihový objem jedného valca je 1820 litrov, celkovo teda 25 480 litrov. Z tohto objemu je schopný vygenerovať maximálny výkon 84 420 kW (114 800k). Maximum krútiaceho momentu dosahuje pri 102 otáčkach za minútu a má hodnotu 7 603 850 Nm.

Stupačky pri zlome hriadeľa vedú do útrob... Foto: Wärtsilä
klukova skrina Stupačky pri zlome hriadeľa vedú do útrob kľukovej skrine.

V plnom nasadení (102 ot./min) obrovský piest prekonáva vzdialenosť 8,5 metra za sekundu. Spotreba pri plnej záťaži je 3,8 litra paliva za sekundu (13 680 za hodinu). Pri maximálne efektívnom chode (85% maximálneho zaťaženia) dokáže kapitán s „ľahkou nohou“ za hodinu ušetriť 650 litrov paliva.

Kľukový hriadeľ váži 300 ton. Foto: Wärtsilä
klukovy hriadel Kľukový hriadeľ váži 300 ton.

Na dĺžku motor meria približne 27 metrov a je vysoký 13,5 metra. Váži viac ako 2300 ton bez náplní. Súčasťou motora je aj sústava rebríkov a podlaží, ktoré umožnujú pohodlný prístup personálu.

Fínska spoločnosť Wärtsilä ponúka okrem motorov s párnym počtom valcov (6, 8, 10, 12, 14) aj trochu netradičné koncepcie radových motorov ako R7, R9, R11 a R13.

debata chyba
Články podľa značiek