Do slabších verzií motora 1.5 dCi tankujte len kvalitnú naftu

Problematika kvality nafty je medzi motoristami jednou z najdiskutovanejších tém. Motor 1.5 dCi z dielní Renaultu o tom vie svoje.

15.12.2009 16:06
Motor 1.5 dCi Foto:
Motor 1.5 dCi
debata

Naftový liatinový turbodiesel 1.5 dCi K9K (s hliníkovou hlavou) z dielní francúzskeho Renaultu patrí k najrozšírenejším agregátom na našich cestách. Dôvodom je jeho častá montáž nielen pod kapoty lacnejších Renaultov, ale aj do vyslovene ekonomických Dacií a novodobých japonských Nissanov. Naše cesty tak už niekoľko rokov brázdia rôzne výkonové verzie tohto motora, pričom každá z nich sa v otázkach spoľahlivosti prejavuje rozdielne. Dôvod je jednoduchý – nie vždy je pod plastovým krytom s nápisom 1.5 dCi tá istá technika.

Slabší nemusí byť odolnejší

Nejeden majiteľ Renaultu či Dacie s motorom 1.5 dCi zažil situáciu, keď jeho motor postupne odmietal poslušnosť. Dôvodov mohlo byť niekoľko, no neraz bolo príčinou kolabujúce vstrekovanie Delphi. Nešlo však len o pochybenie konštruktérov, veľkú mieru viny v mnohých prípadoch nesú aj samotní majitelia. Všetko totiž začína a končí pri tankovaní nekvalitnej nafty.

Kvalita paliva na Slovensku je témou na niekoľkostranové odborné publikácie. O tejto problematike vedú ľudia dennodenne búrlivé debaty a je jedno, či sa medzi sebou bavia odborníci v servisoch, alebo domáci majstri s fľaškou piva v ruke. Výsledok je vždy ten istý – kvalita nafty u nás stále nedosahuje úrovne západnejších krajín.

Agregát 1.5 dCi môže mať vstrekovanie Delphi... Foto: Václav Lipavský
Agregát 1.5 dCi môže mať vstrekovanie Delphi alebo Siemens. Agregát 1.5 dCi môže mať vstrekovanie Delphi alebo Siemens.

O význame kvalitnej nafty dnes už hádam nepochybuje nik, napriek tomu je stále veľa motoristov, ktorí v snahe ušetriť každý cent radšej siahnu po tankovacej pištoli s podozrivo lacnou naftou. Do nádrží áut sa tak často dostáva palivo s nízkou mazacou schopnosťou, ktoré nedokáže dostatočne kvalitne mazať vstrekovacie vysokotlakové čerpadlo. To sa potom pridiera a produkuje malinké špony (vznikajúce suchým trením v čerpadle). Tie sa časom dostanú k vstrekovačom, upchajú trysky a problém je na svete.

V prípade motora 1.5 dCi sú na horšiu naftu citlivejšie najmä jeho slabšie výkonové verzie (od 48 kW do 63 kW). Tie majú už spomínané vstrekovanie Delphi. Renault postupom času na problém reagoval, zvyšoval kvalitu a materiály čerpadiel, čím podstatnou mierou zvýšil ich životnosť. Napriek tomu si pri slabších verziách naozaj dávajte pozor na to, čo tankujete.

Treba podotknúť, že vstrekovanie Delphi svoje slabé stránky vynahradzuje jednoduchou a pomerne lacnou opraviteľnosťou.

Najvýkonnejší znamená najspoľahlivejší

Zaužívané pravidlo hovorí, že najvýkonnejší motor je na tom so spoľahlivosťou „na hrane“. V prípade agregátu 1.5 dCi to tak celkom neplatí. Verzie s výkonmi 78 kW a 81 kW sú na tom s odolnosťou a spoľahlivosťou omnoho lepšie. Okrem zníženého kompresného pomeru z hodnoty 17,9:1 na 15,6:1 (piesty s vybratím) totiž dostali novú hlavu valcov so štvorventilovou technikou (DOHC) a vstrekovanie common-rail spoločnosti Siemens (maximálny pracovný tlak 1600 barov). Motor má vyrovnanejší chod, čím v menšej miere namáha rozvodový remeň. Elektromagnetické vstrekovače ustúpili presnejším piezoelektrickým a citlivé vysokotlakové čerpadlo Delphi vystriedalo odolnejšie so znakom Siemens. Novšie motory už nie sú tak citlivé na horšiu mazaciu schopnosť paliva. Kto si však myslí, že vstrekovanie Siemens ho oprávňuje na tankovanie „poľnohospodárskej“ nafty, veľmi sa mýli.

Pri moderných naftových motoroch vždy dbajte na to, aby ste tankovali len kvalitné palivo. Lacná nafta nemusí vždy znamenať nekvalitu, rovnako ako značková čerpacia stanica nemusí byť zárukou 100-percentnej kvality, prax však ukazuje, že na čerpacích staniciach s vyšším denným obratom máte vyššiu šancu natankovať lepšie palivo. Absolútne sa vyvarujte dolievania nafty zo sudov s neznámym pôvodom! Keď jazdíte málo a naposledy ste tankovali na jeseň, čo najskôr dotankujte nádž tzv. zimnou naftou. Počas zimy sú na čerpacích staniciach k dispozícii palivá s lepšou odolnosťou voči mrazom. Letná nafta vám môže v mrazoch robiť problémy.

Euro 4 zvládne bez filtra pevných častíc

Všetky výkonové verzie motora 1.5 dCi (vrátane najvýkonnejšej v Lagune III) dokážu plniť emisnú normu Euro 4 bez filtra pevných častíc. Keď si kupujete ojazdený Renault, nemusíte mať obavy. Filter pevných častíc začali automobilky povinne montovať až po nastúpení platnosti Euro 5 na jeseň 2009. Dovtedy bol filter pevných častíc len voliteľnou záležitosťou, čo však neznamená, že sa s ním v starších autách nestretnete. Najmä nemecký trh je známy svojou orientáciou na ekológiu, čo znamená, že miestni zákazníci často neváhali a za filter si priplatili.

Filter pevných častíc neznamená vždy problémy

V prípade Renaultu nemusí prítomnosť filtra vyvolávať paniku. V podstate ide o bezúdržbový filter (pracuje bez aditív), ktorého regeneráciu zaisťuje piaty vstrekovač umiestnený vo výfukovom potrubí. V prípade potreby tryska vstrekne pred filter malé množstvo nafty a vzniknutý plameň nahromadené častice spáli. Systém funguje spoľahlivo a doteraz nie sú známe žiadne jeho slabé stránky (na rozdiel od DPF filtrov v motoroch TDI PD). Pozor si dajte len na motorový olej. Verzie s filtrom pevných častíc vyžadujú kvalitnejší motorový olej.

debata chyba
Články podľa značiek