Vodičov čakajú prísnejšie tresty, hrozí aj väzenie

Každoročný nápor na cestách počas Dušičiek si tentoraz vyžiada ešte väčšiu opatrnosť vodičov. Od novembra totiž vstupuje do platnosti novela zákona o cestnej premávke.

20.10.2011 06:00

Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo... Foto:
Novela mení tresty za opakované porušovanie pravidiel.
debata

Okrem prísnejších trestov pre nezodpovedných vodičov prináša tiež nové pravidlá, za nedodržanie ktorých okrem doživotného zákazu šoférovania hrozí aj väzenie.

Bežní vodiči ich postrehnú najmä v preplnenej premávke. Na diaľniciach a rýchlostných cestách sa totiž začne trestať nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti. Nadviazaná má byť na čas, čo pre osobné autá znamená povinnosť jazdiť minimálne dve sekundy za autom jazdiacim pred nimi, pre autobusy a kamióny zas povinnosť v trojsekundovom oneskorení. Pri jej nedodržiavaní bude hroziť pokuta 60 eur, v správnom konaní až sto.

Menia sa tiež sankcie za opakované porušovanie pravidiel. Zmenou kategorizácie jednotlivých priestupkov sa zužuje okruh tých, ktoré sa dajú riešiť len v blokovom konaní. Za závažný sa už nebude považovať taký, pri ktorom pokuta prekročila sto eur, po novom na to bude stačiť 60-eurová pokuta. To znamená, že prísnejšie budú vodiči posudzovaní už vtedy, keď v obci prekročia rýchlosť o menej ako 20 kilometrov za hodinu a mimo nej o menej ako 30.

Poplatky ešte navýši situácia, keď pokutovaný vodič nebude mať pri sebe dostatok peňazí. Ak sa totiž dopustí ďalšieho priestupku v podobe nezaplatenia mýta či diaľničnej nálepky ešte dovtedy, kým uloženú pokutu vyplatí a získa tak vodičský späť, jeho problémom sa bude zaoberať dopravný inšpektorát a budú mu hroziť vyššie sankcie.

Ešte prísnejšie sa opatrenie v podobe povinného absolvovania nového kurzu v autoškole, a to vrátane záverečných skúšok, bude týkať tých, ktorí počas piatich rokov trikrát porušia pravidlá alebo zavinia nehodu. V prípade prítomnosti alkoholu pritom na tento trest budú stačiť dve také pochybenia.

Rovnaký princíp sa bude uplatňovať aj pri vodičoch, ktorí v priebehu jedného roka spáchajú závažný priestupok trikrát. Namiesto autoškoly im však bude stačiť absolvovať doškoľovací kurz. Všetky výdavky s tým spojené si previnilci budú musieť hradiť sami. Hodina teórie stojí približne 10 eur a hodina kondičných jázd asi 20, cena doškoľovacieho kurzu sa tak priblíži k sume 250 eur. Povinné preskúšanie spôsobilosti šoféra, ktorý spôsobil nehodu, dnes stojí 17 eur.

Alkohol sa bude trestať prísnejšie

Novela radikalizuje tresty najmä pre tých, ktorí si pred jazdou vypijú alebo budú šoférovať pod vplyvom iných návykových látok. Prítomnosť alkoholu v krvi nad jedno promile, čo sú približne tri veľké pivá, sa totiž bude brať ako trestný čin. Za ten bude hroziť ročné väzenie a strata vodičského, pričom súdy sa budú držať zásady „trikrát a dosť“. To znamená, že po jeho prvom odňatí na rok až desať, sa následne trest už automaticky bude pohybovať v hornej polovici trestnej sadzby. Ak však niekto v priebehu desiatich rokov nafúka aj tretí raz alebo spôsobí smrteľnú nehodu, o vodičský príde doživotne.

Súdy navyše pri recidíve nebudú môcť podmienečne upustiť od zvyšku trestu. "Opakovaným spáchaním trestného činu je totiž zrejmé, že trest nebol pre nápravu páchateľa postačujúci,“ zdôvodňuje postup ministerstvo vnútra. Rátať sa pritom budú aj priestupky z minulosti. Vodičom, ktorí mali dosiaľ problémy s alkoholom aspoň dvakrát, tak bude po 1. novembri na väzenie stačiť jediná jazda s alkoholom v krvi. "Nejde o nič retrospektívne, keďže po dvoch rovnakých priestupkoch v minulosti príde nový trest, ktorý je prísnejší, lebo ide o recidívu,“ povedal Daniel Lipšic.

Novým trestom sa však vodiči nevyhnú ani odmietnutím kontroly. V takých prípadoch dostanú pokutu v rozmedzí od 300 do 500 eur, ale bude im hroziť aj zákaz šoférovať na dva roky. Navyše, v prípade účasti na kolízii sa za dopravnú nehodu bude pokladať aj škodová udalosť do 3990 eur, ktorú by inak polícia neobjasňovala. Polícia týmto previnilcom odoberie doklady a pošle ich k psychiatrovi na preskúmanie prípadnej závislosti. Ak sa podozrenie potvrdí, nasledovať bude zákaz šoférovania až do jej vyliečenia. V opačnom prípade zas vodiči prejdú predpísaným počtom sedení u psychológa. Cena podobných sedení sa pohybuje v rozmedzí 20 až 30 eur.

Za volant si sadnú aj 17-roční

Napriek sprísňovaniu viacerých pravidiel prináša novela aj liberalizáciu. Podľa vzoru západoeurópskych krajín totiž prináša možnosť získať vodičský ešte pred dosiahnutím plnoletosti. "V Nemecku totiž prax ukázala, že mladí jazdia pod dohľadom sprevádzajúcej osoby zodpovednejšie a spôsobili o 30 percent menej nehôd ako predtým,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Podmienkou však bude, aby ich až do dovŕšenia dospelosti sprevádzal vodič s minimálne desaťročnou praxou. Ten bude mať rovnaké povinnosti ako samotný vodič, teda okrem nosenia vodičského oprávnenia sa musí vyvarovať aj pitia pred jazdou.

Okrem znižovania vekovej hranice sa tiež menia aj podmienky na získanie vodičského preukazu. Na záverečnej skúške už nebude možné po neúspešnej jazde na autocvičisku absolvovať jazdu v riadnej premávke. Navyše, autoškoly budú musieť svojich absolventov prihlasovať na preskúšanie do pol roka od ukončenia prípravy v kurze.

Podmienky sa uvoľňujú aj pre starších vodičov. Kým doteraz všetci nad 65 rokov museli absolvovať pravidelné lekárske prehliadky v dvojročných intervaloch, po novom budú musieť k lekárovi chodiť len každých päť rokov. Toto opatrenie platí pre všetkých s výnimkou profesionálnych vodičov, ktorí ak chcú jazdiť, musia chodiť na pravidelné prehliadky aj naďalej po dvoch rokoch.

Uľahčí sa tiež samotné vybavovanie vodičských, keďže tie sa budú dať po novom vystaviť aj v zahraničí. V prípade ich straty, ukradnutia, skončenia platnosti či zmeny mena alebo priezviska bude stačiť požiadať oň na zastupiteľských úradoch.

Zmeny v prednosti jazdy

Prednosť získavajú cyklisti v prípade jazdy rovno pred autom, ktoré odbočuje doprava, ale aj pred autom, ktoré odbočuje zároveň s nimi.

Bezpečnosť má zvýšiť aj zákaz zastavenia na priechode pre chodcov. To bude prípustné len v prípadoch, ak si to vyžiada bezpečnosť premávky. V tomto priestore bude zakázané predbiehanie, rovnako ako bezprostredne za nimi. Za ohrozovanie chodcov aj cyklistov súčasne pribudnú prísne sankcie, a to od 60 do 300 eur či dokonca aj strata vodičského oprávnenia na dva roky.

Chodcom v centrách miest budú musieť ustúpiť parkujúce autá, keďže po novom s nimi vodiči nebudú môcť parkovať pri okraji cesty ani v prípade, že im po okrajoch ponechajú 1,5 metra široký priestor, pokiaľ to bude dovoľovať dopravná značka. Naopak, pre vodičov sa zas ruší zákaz zastavenia a státia pri okrajoch ciest v smere jazdy, ktoré malo zamedziť práve obmedzovaniu pohybu chodcov. ,,Väčšina ciest na Slovensku nie je stavaná na dodržiavanie takéhoto pravidla,“ vysvetľuje motív zmien ministerstvo vnútra. Podobne ako v okolitých krajinách sa tiež zavádza prednosť električiek pred chodcami. Vzhľadom na ich dlhšiu brzdnú dráhu už nebudú musieť dávať prednosť chodcom, len čo tí vstúpia na priechod.

debata chyba
Články podľa značiek