Je výhodné jazdiť na zemný plyn? Keby boli stanice, áno

Otázku, či si kúpiť auto na zemný plyn, si slovenskí motoristi zatiaľ nekladú. V prevádzke je totiž len osem čerpacích staníc na CNG. To ale nemení nič na skutočnosti, že práve toto palivo by nám umožnilo jazdiť najlacnejšie.

15.04.2014 12:00
Škoda Octavia G-Tec Foto:
Octavia G-Tec jazdí na zemný plyn. Sto kilometrov jazdy vás v nej bude stáť len štyri eurá a desať centov. Kým pri spaľovaní benzínu viac ako sedem eur.
debata (10)

O výhodách zemného plynu vedia veľmi dobre aj samotné automobilky. Ich motiváciou k presadeniu CNG v doprave však nie cena paliva. Zemný plyn im hrá do kariet kvôli ekológii. Pri vozidle strednej triedy dokáže totiž stlačiť ostro sledované emisie oxidu uhličitého CO2 priemerne na 124 gramov na kilometer. Len pre porovnanie. Pri benzíne je to 164, pri nafte 156 a pri propán-butáne (LPG) 141 g/km.

Nižšie emisie a žiadne častice

To nie je na zahodenie v časoch, keď je v Európe vo výhľade zníženie flotilových emisií CO2 na 130 g/km od roku 2015 a od roku 2021 dokonca až na úroveň 95 gramov na kilometer. Rozšírenie CNG ako motorového paliva, by teda dokázalo prispieť k tomu zníženiu aj bez nákladných technologických zmien v konštrukcii motorov a automobilov. Výrobcovia preto v poslednom čase chrlia na trh verzie osobných áut spaľujúcich zemný plyn.

Koncern Volkswagen nedávno ohlásil veľkú CNG ofenzívu. A to vďaka motorom TGI, upraveným na spaľovanie zemného plynu. V súčasnosti je takýto agregát dostupný napríklad v modeli Golf a Golf Variant 1,4 TGI. O pár rokov má byť však v každom modelovom rade Volkswagenu aspoň jedna verzia spaľujúca zemný plyn. Tú istú technológiu prebrala aj Škoda do svojej Octavie 1,4 G-Tec a namontovala ju dokonca aj do atraktívneho ženevského konceptu VisionC.

V oboch prípadoch podliezli emisie CO2 hodnotu 100 g/km. A to nehovoríme o produkcii pevných častíc, kde je CNG v porovnaní s benzínom a najmä naftou zázračne čistým palivom. Pre motoristov by však mohlo byť CNG atraktívnou voľbou z omnoho prozaickejších dôvodov. Je totiž najlacnejšou alternatívou. A to aj napriek tomu, že na čerpacej stanici CNG to tak nevyzerá. Má to totiž háčik. Cena CNG sa nevyjadruje v litroch, ale v kilogramoch. A to trochu zavádza.

Cena v kilogramoch

Liter benzínu stojí priemerne 1,45, nafty 1,37 a LPG 0,72 eura. Kilogram CNG kúpite na Slovensku aj s DPH za 1,15 eura. Ak by teda kilogram CNG zodpovedal litru bežného paliva, nešlo by vzhľadom k tomu, že za plynový pohon auta priplatíte približne ako za diesel , o veľký „biznis“. Ale pozor. V jednom kilograme CNG sa skrýva toľko energie, ako má 1,5 litra benzínu, 1,3 litra nafty alebo 1,9 litra LPG. Matematika potom hovorí jasnou rečou.

Ak by sme vyjadrili cenu CNG v litroch, tak potom nás nebude stáť liter stlačeného zemného plynu viac ako 80 centov. Podľa štúdie spoločnosti Vemex Energo umožňuje CNG šetriť v porovnaní s benzínom takmer 50, v porovnaní s naftou 35 a v porovnaní s LPG okolo 20 % nákladov za palivo. Výhodu je aj predĺžený dojazd, keďže autá spaľujúce zemný plyn sa nemusia vzdávať ani benzínu. Jednoducho môžu naďalej pracovať s oboma druhmi paliva.

S plným zásobníkom plynu a plnou nádržou benzínu je napríklad taká Škoda Octavia 1,4 G-Tec, ktorá príde na trh už v júni, schopná prejsť až 1 330 km bez zastávky na čerpacej stanici, z toho 410 km na plyn. Jej spotreba predstavuje 3,6 kg CNG na 100 km. Za prejdenie tejto vzdialenosti zaplatíte teda len 4,14 eura, čo znamená pomerne rýchlu návratnosť investície. Poďme si to prepočítať.

Sto kilometrov len za 4,1 eura

Cena Octavie 1,4 G-Tec nie je síce na Slovensku zatiaľ určená, ale zato poznáme tú českú. Plynový liftback tam budú predávať za 433 900 českých korún. To zodpovedá približne cene naftovej Octavie 1,6 TDI (77 kW). U nás stojí Octavia 1,6 TDI (77 kW) v základnej verzii Active 17 630 eur. Ak by toľko stála aj Octavia 1,4 G-Tec, predstavoval by rozdiel medzi benzínovou verziou 1,2 TSI (77 kW) s približne rovnakým výkonom, a tou plynovou, 2 360 eur.

Kým však pri benzínovej Octavii 1,2 TSI (priemerná spotreba 4,9 l/100 km) vás bude stáť 100 km jazdy 7,1 eura, Octavia G-Tec to zvládne len za 4,14 eura. To je rozdiel 2,96 eur na 100 km. Investícia by sa tak mala vrátiť po prejdení približne 80 000 km. No vzhľadom k tomu, že reálna spotreba je proti tej oficiálnej vyššia, malo by to byť ešte rýchlejšie. Ak by sme brali do úvahy, že obe autá spália v skutočnosti o 20 % viac paliva, vráti sa vám tých 2 360 eur po prejdení necelých 70 000 km.

Ak neberieme do úvahy menší batožinový priestor, v prípade Octavie 1,4 G-Tec je to 460 litrov ( – 120 l), najväčšou nevýhodou tak zostáva nedostatok čerpacích staníc CNG na Slovensku. V súčasnosti je ich iba osem. Aj preto je u nás registrovaných len 1 200 automobilov na CNG, z čoho veľkú časť tvoria autobusy. Príklad by sme si mohli zobrať zo susednej Českej republiky, kde je v prevádzke 50 verejných čerpacích staníc na CNG a kde na toto palivo jazdí okolo 6 300 áut, z toho 5 747 pripadá práve na osobné vozidlá.

Porovnanie údajov
Škoda Octavia 1,4 G-Tec Active 1,2 TSI Active 1,6 TDI Active
Výkon 81 Kw 77 Kw 77 Kw
Spotreba na 100 km 3,6 kg 4,9 l 3,8 l
Druh paliva CNG benzín nafta
Cena paliva 1,15 €/kg 1,45 €/l 1,37 €/l
Náklady na 100 km 4,14 € 7,10 € 5,20 €
Cena vozidla cca 17 600 (odhad) €15 270 € 17 630 €

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #CNG #Škoda Octavia #Škoda Octavia G-Tec
Články podľa značiek