ICCT: Naftové motory sú 'špinavé'. Limity prekračujú až 25-krát!

Medzinárodná komisia pre čistotu dopravy ICCT zmerala reálne emisie oxidov dusíka pätnástich vozidiel splňujúcich najprísnejšiu emisnú normu Euro 6. Výsledky sú katastrofálne.

22.10.2014 12:00
debata (5)
Z pätnástich testovaných dieselových osobných... Foto: ICCT
emisie naftových motorov Z pätnástich testovaných dieselových osobných áut splňujúcich normu Euro 6 podliezlo limit množstva produkovaného oxidu dusíka len jedno, dve ho prekročili trojnásobne a najhoršie až 25-krát.

To, že reálna spotreba vozidiel prekračuje tú normovanú, udávanú výrobcami, aj o viac ako 30 % nie je žiadnym tajomstvom. Ešte horšie je to ale s emisiami oxidov dusíka (NOx) pri naftových motoroch, ktoré sú pre ľudské telo škodlivejšie ako ostro sledovaný „skleníkový“ oxid uhličitý. Dokazuje to najnovšia štúdia spoločnosti ICCT (Council on Clean Transportation), ktorá vychádza z výsledkov meraní emisií NOx pätnástich vozidiel splňujúcich najprísnejšiu emisnú normu Euro 6. Tá pripúšťa maximum 80 miligramov na kilometer. Samozrejme, v laboratóriách nie je pre automobilky tento limit splniť, na ceste je to ale inak.

ICCT podrobilo vozidlá s naftovými motormi meraniam v bežnej premávke. Vozidlá mali najazdených od 200 do 63 000 kilometrov. Celkovo absolvovali počas testov 6 400 kilometrov skúšobných jázd. Počas nich sa ICCT nevyhýbalo prudkým akceleráciám, ani jazde ustálenou rýchlosťou 60 míľ za hodinu (96 km/h). Pritom konštatuje, že nešlo o extrém, ale bežný jazdný štýl, pri ktorom sa nemôžete vyhnúť prudšej akcelerácii či predbiehaniu. A výsledky? Tie sú skutočnou katastrofou. Euro 6 ostalo akurát tak na papieri.

Z pätnástich áut dokázalo splniť limit len jedno jediné! Priemerné emisie NOx však boli na úrovni 560 miligramov na kilometer, teda sedemnásobne vyššie, ako povoľuje norma. Jedno z vozidiel prekročilo limit dokonca 25-násobne! Do ovzdušia vypúšťalo každý kilometer priemerne 2 000 mg NOx. Tie najlepšie prekračovali normu aspoň trikrát. Bohužiaľ ICCT nezverejnilo zoznam testovaných modelov ani ich konkrétne výsledky. Podľa správy však vieme, že k tým lepším patrili Mercedes-Benz C200 BlueTec a Citroen C4 Cactus 1,6 e-HDi.

Komisia síce nespochybňuje funkčnosť techniky úpravy spalín, ale vyčíta výrobcom, že zariadenia, ako napríklad katalyzátory, nastavujú tak, aby vyhovovali metodike laboratórnych meraní a nie reálnej prevádzke. Potom sa nemožno čudovať, že hoci norma Euro 6 je až o 85 % prísnejšia ako norma Euro 3, za posledných štrnásť rokov klesli emisie NOx len o 40 %. Pritom práve tento plyn sa podieľa na vzniku takzvaného prízemného ozónu a je tiež dôvodom vážnych respiračných chorôb. Až 40 % ho pochádza práve z dopravy.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #diesel #emisie #ICCT #NOx
Články podľa značiek