Van Hool Exqui.City: 'Električka' bez koľajníc jazdí na zemný plyn

Švédska Scania a belgický producent autobusov Van Hool spojili svoje sily a postavili moderný mestský autobus s minimálnym dosahom na životné prostredie. Jeho motor spaľuje buď zemný plyn, alebo LPG. Najväčším prekvapením je však jeho dizajn. Vyzerá ako električka.

26.11.2014 12:50
Scania Van Hool Exqui.City - mestský autobus Foto:
Dizajn nového mestského autobusu pripomína skôr električku ako autobus. Autori tvrdia, že tak lepšie zapadá do mestského prostredia.
debata (1)

Kĺbový autobus Scania Van Hool Exqui.City je primárne určený pre cestujúcich s predplateným cestovným systémom BRT (Bus Rapid Transit). Tomu bol podriadený aj jeho dizajn, pripomínajúci viac električku ako autobus. Scania a Van Hool tvrdia, že tento tvar lepšie vyhovuje mestskému prostrediu a že ho verejnosť veľmi dobre prijala.

Pohodlné nastupovanie zabezpečuje štvoro dverí... Foto: Scania, Van Hool
Scania Van Hool Exqui.City - mestský autobus Pohodlné nastupovanie zabezpečuje štvoro dverí a nízka podlaha, ktorá sa nachádza vo výške len 320 mm.

Vodičovi je na rozdiel od bežných autobusov vyhradená samostatná kója. S priestorom pre cestujúcich ho však i tak môže spájať malý priestor. Kapacita kĺbového trojnápravového autobusu závisí od usporiadania interiéru. Pohodlný prístup zabezpečuje štvoro dvojdielnych dverí a extrémne nízka podlaha. Nástupná výška je len 320 mm.

Novinka je v porovnaní s autobusmi s naftovými... Foto: Scania, Van Hool
Scania Van Hool Exqui.City - mestský autobus Novinka je v porovnaní s autobusmi s naftovými motormi podstatne tichšia a čistejšia. Má totiž zážihový motor, ktorý spaľuje buď zemný plyn, alebo propán-bután.

Exqui.City tak ocenia mamičky s deťmi alebo kočíkmi či telesne hendikepovaní cestujúci na vozíčkoch. Interiér sa ľahko udržiava, pretože je pokrytý hladkými umývateľnými materiálmi. Úžitok z neho bude mať aj verejný priestor. Exqui.City je totiž poháňaný ekologickým plynovým motorom Scania Euro 6 s výkonom 235 kW a krútiacim momentom 1 500 Nm.

Ako palivo používa buď zemný plyn (CNG), alebo propán-bután (LPG), ktoré zanechávajú nižšiu uhlíkovú stopu ako motory spaľujúce naftu. A keďže pracuje v zážihovom cykle, je aj podstatne tichší. Motor je spojený so 6-stupňovou automatickou prevodovkou ZF Ecolife a so zadnou nápravou. Palivo si nosí v strešných nádržiach s objemom 1 470 litrov, čo znamená, že počas celodennej prevádzky nemusí tankovať.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #autobus #Scania #autobusová doprava #Van Hool #Exqui.City
Články podľa značiek