Nemecko schválilo diaľničné mýto. Najviac platiť budú staré autá

Nemecko, posledná európska bašta bezplatných diaľnic, a to s neobmedzenou maximálnou rýchlosťou, sa v roku 2016 zaradí ku krajinám, ktoré vyberajú za jazdu po rýchlostných komunikáciách poplatky. Ich výška sa bude odvíjať od objemu motora a emisnej normy.

19.12.2014 05:00
Nemecko - spoplatnenie diaľnic Foto:
Od roku 2016 budeme na nemeckých diaľniciach platiť. Maximálna cena ročnej známky bude 130 eur. To ale len v prípade, ak vlastníte staré auto spĺňajúce nanajvýš emisnú normu Euro 3. Ekologickejšie autá budú platiť menej.
debata

Bezplatné používanie najväčšej európskej diaľničnej siete s dĺžkou 12 044 km sa pre osobné autá stane minulosťou. Od roku 2016 zavedú totiž Nemci diaľničné poplatky. Budú mať formu elektronickej známky, podobne ako je to už dnes v Maďarsku. Stačí sa zaregistrovať, napríklad na čerpacej stanici, a o všetko ostatné sa postarajú kamery. Je to šikovný spôsob, a k tomu oveľa lacnejší než budovanie diaľničných mýtnic.

Maximálny ročný poplatok za používanie diaľnic bude 130 euro. Týka sa vozidiel, ktoré spĺňajú nanajvýš emisnú normu Euro 3, teda väčšiny vozidiel uvedených do prevádzky do roku 2006. Za každých 100 centimetrov kubických objemu motora zaplatia ich majitelia 6,5 eura. Za diesel to však bude až 9,50. Menej budú platiť majitelia vozidiel s emisnou normou Euro 4 a 5, teda áut prihlásených po roku 2006.

Poplatok za 100 ccm objemu motora bude dve eurá v prípade benzínových, a päť eur v prípade dieselových vozidiel. Majitelia áut, ktoré spĺňajú najnovšiu emisnú normu Euro 6, teda áut, ktoré budú zaregistrované od roku 2015, budú platiť ešte menej. Presne 1,8 eura za benzínové, respektíve 4,8 eura za naftové auto. Také elektromobily majú byť ale od platenia mýta celkom oslobodené.

Okrem ročných elektronických nálepiek poskytne Nemecko aj mýta s kratšou časovou platnosťou, pri ktorej sa nebude brať ohľad na emisnú normu. Za dvojmesačnú známku zaplatíte 22 eur a za desaťdňovú len 10 eur, teda presne toľko ako na Slovensku. Nemecko tiež plánuje vyberať mýto aj formou priamej platby v mýtnych bránach podľa počtu absolvovaných kilometrov.

Návrh, ktorý už nemecká vláda schválila, musí ešte odobriť parlament. Konečná verzia systému spoplatnenia diaľnic sa tak môže ešte od návrhu vlády líšiť.

Systém spoplatnenia diaľnic vo vybraných krajinách

Krajina diaľničná sieť poplatky
Nemecko (2016) 12 000 km 10 € (10 dní), 22 € (2 mesiace), max. 130 € (rok)
Česká republika 1 240 km 11,23 € (10 dní), 54 € (rok)
Slovensko 680 km 10 € (10 dní), 50 € (rok)
Rakúsko 2 100 km 8,50 € (10 dní), 82,70 € (rok)
Poľsko 1 420 km 0,02 – 0,04 €/km (mýtny systém)
Slovinsko 620 km 15 € (7 dní), 110 € (rok)
Chorvátsko 1 250 km cca 0,06 €/km (mýtny systém)
Taliansko 6 700 km cca 0,06 €/km (mýtny systém)
Francúzsko 11 400 km cca 0,08 €/km (mýtny systém)

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #diaľnice
Články podľa značiek