Na reálnu spotrebu sa netešte. Nová metodika sa asi odloží

Výrobcovia automobilov vyvíjajú na Brusel tvrdý tlak, aby sa nová, reálnejšia metodika merania spotreby WLTP odsunula z roku 2017 minimálne na rok 2020. Inak nedokážu splniť emisné normy.

21.05.2015 16:00
Spotreba paliva Foto:
Automobilky vedia, že po zmene metodiky merania spotreby budú plány na avizované zníženie produkcie CO2 na 95 gramov úplne nereálne.
debata (9)

O tom, že reálna a udávaná spotreba automobilov výrobcami sú dve absolútne odlišné položky, sa popísali tony papiera. Enormný emisný tlak Bruselu na automobilky totiž spôsobil, že splnenie požadovaných exhalačných limitov CO2 na kilometer sa jednoducho nedá bez balansovania na hrane zákona. Požadované normy dotlačili automobilky využiť každú legislatívnu medzeru na to, aby zosekali papierovú spotrebu na minimum. A tiež zavádzať úsporné technológie, ktoré zodpovedajú skôr legislatíve ako samotným užívateľom. Presvedčení o nich nie sú dokonca ani samotní výrobcovia.

Ohýbanie reality má skončiť

Do áut sa tak dostali maloobjemové preplňované 3-valce či dokonca 2-valce, štart-stop systémy a prevodovky s extrémne dlhými prevodmi. Ako húb po daždi pribúda elektromobilov, hybridov či dokonca plug-in hybridov, o ktorých zmysluplnosti mnohí pochybujú. To všetko pre flotilové emisie. No ani to nestačí, a tak sa automobilky uchyľujú k „podvádzaniu“ aj pri samotných laboratórnych meraniach. Typickým príkladom je prelepovanie špár, čo znižuje aerodynamický odpor, alebo simulácia jazdy na nereálne hladkom povrchu, ktorý zas znižuje valivý odpor.

A výsledok? Kým roku 2008 predstavovala priemerná odchýlka skutočnej od reálnej spotreby 15 %, podľa tej istej metodiky NEDC je to dnes až neuveriteľných 30 %. To sa nepáči nielen zákazníkom či firmám, ktoré nedokážu dosiahnuť deklarovanú spotrebu vo svojich flotilách, ale už ani samotnému Bruselu, ktorý má na súčasnom stave svoj podiel. Preto Európska komisia pracuje na novej metodike merania priemernej spotreby, ktorá sa má prebiehať nielen v laboratóriách, ale aj na cestách. Volá sa World-Harmonized Light-Duty Vehycles Test Procedure (WLTP) a vstúpiť do platnosti mala v roku 2017.

To však bude znamenať škrt cez rozpočet pre výrobcov automobilov. Už teraz majú problémy so splnením emisnej normy 130 gramov CO2 na kilometer. A od roku 2021 má produkcia CO2 podliezť pod hranicu 95 gramov! Zreálnenie udávanej spotreby by tak síce zatvorilo nožnice medzi papierovou fikciou a skutočnosťou, no na druhej strane naplno odhalilo, aká je skutočnosť v produkcii CO2 a skutočná prevádzková spotreba. Za takýchto okolností by bolo dosiahnutie cieľa 95 g CO2 na kilometer prakticky nemožné. Automobilky si to dobre uvedomujú a na Brusel vytvárajú silný tlak.

Automobilky sa bránia. Chcú odklad

Združenie európskych výrobcov automobilov ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) sa teraz snaží prechod na metodiku WLTP posunúť minimálne o tri roky. Podľa jej vyjadrení si členovia ACEA „nedokážu predstaviť zavedenie nových testov pred januárom 2020". A navyše v spolupráci s nemeckou vládou, teda vládou najväčšej európskej automobilovej veľmoci, presadzuje zmiernenie povinného priemeru emisií z plánovaných 95 gramov na kilometer aspoň na 105 gramov, čo by vraj mohlo reflektovať rozdiely medzi starou a novou metodikou.

Otázkou je aj to, čo s hybridmi a plug-in hybridmi, ktoré sú vďaka zásobe elektrickej energie v batériách od reality úplne odtrhnuté. Do spotreby sa totiž v tomto prípade nepočíta spotreba elektriny v bezemisnom režime. Ak sa pri meraniach WLTP zakáže ich prednabitie, výrobcom nebude stačiť limit ani 120 g CO2 na kilometer. A plug-in hybridov pribúda jedna radosť, keďže sa ukázali ako mimoriadne účinný recept na „ohýbanie“ reality. Boj automobiliek s Bruselom teda pokračuje. A čo to znamená pre nás? Tešiť sa na to, že v technickom preukaze budeme mať zapísanú priemernú spotrebu, ktorá sa aspoň trochu blíži realite, je ešte predčasné.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba áut #spotreba paliva #WLTP
Články podľa značiek