Cestní piráti zaplatia o stovky eur viac

Odradí tisícová pokuta šoféra od rýchlej a riskantnej jazdy? Odpoveď na túto otázku prinesie budúci rok. Od januára bude totiž platiť novela cestného zákona, ktorú včera schválil parlament. Tá zvyšuje maximálne sankcie pre hazardérov na cestách.

25.11.2015 12:00
policia meranie rachlosti radar Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (9)

Okrem toho pridáva dopravným policajtom viac kompetencií. Na mieste budú môcť rozhodnúť, akú sankciu vodičovi udelia.

Zásadné zmeny v novele sa týkajú najčastejších priestupkov, čiže rýchlosti a alkoholu. V oboch prípadoch došlo k sprísneniu postihov. Ministerstvo vnútra považuje novelu najmä za bič na cestných pirátov, ktorí si robia z ciest pretekársku dráhu. Ak prekročia rýchlosť o viac ako 60 km/h, budú im hroziť mastné pokuty. Na mieste im môžu policajti udeliť pokutu od 250 do 800 eur, dnes je najvyššia hranica do 650 eur, v priestupkovom konaní to bude od 500 do 1¤000 eur dnes je to do 800 eur. Navyše im bude hroziť aj odobratie vodičského preukazu na šesť mesiacov až tri roky.

Sankcie za rýchlosť sú rozdelené do troch úrovní, tretia, najprísnejšia, je pre cestných pirátov. Kým dnes zákon pri prekročení rýchlosti stanovuje presnú výšku pokuty, po novom bude na policajtovi, ako vyhodnotí priestupok a k akej sume sa prikloní. „Zvyšujú sa pokuty pre superturbo cestných pirátov. Pre tých, čo jazdia bezpečne a podľa predpisov, sa znižujú,“ uviedol minister vnútra Robert Kaliňák. Nižšie maximálne sankcie budú pri prekročení rýchlosti do 50 km/h v obci a do 60 km/h mimo nej.

Sprísnenie pokút pre tých, čo jazdia bezhlavo, má podľa majiteľa jednej z trnavských autoškôl Jána Ďuriníka zmysel. „Tu už nejde o náhodu, ale o úmyselné konanie vodičov. Postih by tam mal byť prísnejší.“ Ďuriník si myslí, že vysoké sankcie môžu poslúžiť zároveň aj ako strašiak. Tvrdí, že počas výcviku vysvetľujú v autoškole zákony, upozorňujú na dodržiavanie rýchlosti a tiež na dôsledky nebezpečnej jazdy. Žiaci u nich nemajú možnosť jazdiť rýchlejšie, ako je dovolené. „Na to je tam inštruktor, ktorý aj znáša zodpovednosť,“ podotkol.

Pokuty za prekročenie rýchlosti

Dnes (vybraté sankcie)

V obci:

  • do 6 km/h: napomenutím
  • nad 6 do 15 km/h: 20 eur
  • nad 15 do 25 km/h: 40 eur
  • nad 40 do 45 km/h: 300 eur
  • nad 55 do 60 km/h: 650 eur

Mimo obce

  • do 6 km/h: napomenutím
  • nad 6 do 15 km/h: 20 eur
  • nad 15 do 25 km/h: 40 eur
  • nad 45 do 50 km/h: 400 eur
  • nad 55 do 60 km/h: 650 eur

Od januára

  • pri prekročení rýchlosti do 20 km/h v obci a do 30 km/h: do 50 eur na mieste, do 100 eur v priestupkovom konaní,
  • pri prekročení rýchlosti o 21 až 50 km/h v obci a o 31 až 60 km/h mimo obce: na mieste od 30 do 400 eur, v priestupkovom konaní od 150 do 600 eur,
  • pri prekročení rýchlosti nad 50 km/h a viac v obci a viac ako 60 km/h mimo obce: na mieste od 250 do 800 eur, v priestupkovom konaní od 500 do 1¤000 eur, súčasťou takéhoto konania bude vždy aj trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlo,
  • len napomenutím sa už bude môcť riešiť iba stredné prekročenie rýchlosti. Dnes sa dá takto vykrútiť z každého priestupku, okrem tých, za ktoré možno uložiť zákaz činnosti,
  • z porušení pravidiel závažným spôsobom sa vypúšťa prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti o 20 km/h v obci a o 30 km/h mimo obce.

Andrej Buday, predseda Združenia autoškôl Slovenskej republiky, si myslí, že spomaliť „rýchlikov“ nepomôže ani tisíceurová pokuta. „Je to len divadielko,“ hovorí Buday. Rýchlosť podľa neho prekračujú najmä muži, ktorí sa radi predvádzajú. Poukázal na to, že pokutu nemusia dostať v maximálnej výške. Policajti ju podľa neho ani často neudeľujú. „Jej výška je síce stanovená od – do, ale dolnú a hornú hranicu môžeme rovno škrtnúť. Konečná výška pokuty vždy závisí od slušnej komunikácie s policajtmi,“ uzavrel.

Ďalšie zmeny od januára

  • Majitelia áut ktorí majú vozidlo dočasne vyradené, nemajú dokončený jeho prepis, si musia dať doklady do poriadku do 1. júla 2016, po tomto termíne bude polícia považovať ich auto za ukradnuté
  • Rozšíri sa okruh dopravných priestupkov v rámci objektívnej zodpovednosti. Po novom sa za priestupok bude považovať porušenie zákazu nákladných vozidiel nad 7,5 tony predchádzať po diaľnici či nedodržanie najvyššej povolenej rýchlosti (30 km/h) pred železničným priecestím
  • Deti budú mať povinné prilby aj v prípade, že sú prepravované na cyklosedačke
  • Deti do 10 rokov budú môcť po novom jazdiť na bicykli aj po chodníku
  • Deti do 12 rokov sa nebudú môcť prepravovať ako spolujazdci na motocykloch, trojkolkách či štvorkolkách
  • Sprísňujú sa podmienky na udelenie vodičského preukazu u osôb, ktoré boli v posledných piatich rokoch prichytené pod vplyvom alkoholu. U týchto ľudí sa preskúma ich zdravotná spôsobilosť vo vzťahu k závislosti od alkoholu a absolvujú odborné poradenstvo
  • Zákaz jazdy nákladných vozidiel nad 7,5 tony v nedeľu a v dňoch pracovného pokoja sa zúži na čas od 7. h do 22. h (dnes platí od 0.00 do 22. h)
  • Držitelia vodičského oprávnenenia skupiny B budú môcť viesť aj traktory s maximálnou rýchlosťou do 40 km/h a snežné skútre

Za alkohol sa sankcie síce nezvyšujú, zato sa menia podmienky pri psychologickom vyšetrení. Po novom sa dotknú aj ľudí, ktorí žiadajú o udelenie vodičského preukazu. Problémy budú mať, ak sa ešte ako nevodiči dopustili za posledných päť rokov dopravného priestupku pod vplyvom alkoholu. Vodičský získajú len vtedy, ak sa podrobia vyšetreniu.

Od januára bude ináč prebiehať poradenstvo u psychológa pre motoristov, ktorým policajti zadržali preukaz za šoférovanie pod vplyvom alkoholu. Po starom síce zostane, že polícia pri podozrení zo závislosti nariadi vyšetrenie u psychiatra. Následne sa už mení veľa. Ak aj lekár vystaví posudok „spôsobilý“, vodič aj napriek tomu bude musieť prejsť psychologickým poradenstvom. Absolvovať ho bude musieť aj vtedy, ak psychiater závislosť nezistí. Debata so psychológom bude čakať cyklistov, ale aj chodcov, ktorí pri dopravnej kontrole nafúkajú.

03-rolinec-2x
Peter Rolinec Autor: Pravda

Vodičský preukaz mám 18 rokov. Pokutu za prekročenie rýchlosti som dostal, ale už dávno. Rýchlosť som vtedy prekročil asi o 16 kilometrov za hodinu. Myslím si, že by mal skôr platiť švajčiarsky systém, teda aby výška pokuty bola adekvátna k výške zárobku človeka, ktorý ju dostal. Aby to malo dosah aj na tých, ktorí zarábajú veľa a dnešné pokuty sú pre nich smiešne. Pre tých ktorí zarábajú menej, to môže byť neúnosné.

03-laho-2x
Marián Laho Autor: Pravda

Rýchlosti sa snažím dodržiavať, pokutu som ešte nedostal. Niekedy sa stane, že idem cez dedinu alebo pri vjazde do dediny o trošku rýchlejšie. Stále je to v norme. Neviem si predstaviť prekročenie rýchlosti v dedine až o 50 kilometrov za hodinu. Vysoké pokuty sú určite namieste, ale neviem, či dokážu „umravniť“ tých, čo na ne majú.

03-bernath-2x
Stanislav Bernáth Autor: Pravda

Prekročenie rýchlosti o 50 až 60 kilometrov za hodinu je už dosť radikálne. Nemyslím si, že vodiči to až takto prekračujú. Kto si môže dovoliť jazdiť príliš rýchlo, tak si tú pokutu dokáže zaplatiť. Ak jazdí nejaký šialenec po obci stovkou, vysokú pokutu si zaslúži. Vodičský preukaz mám päť a pol roka a za rýchlosť som dostal pokutu raz.

03-vargova-2x
Lujza Vargová Autor: Pravda

Jazdím asi tri roky. Na rýchlosť sa snažím dávať pozor, neprekračujem ju. Jazdiť v obci rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu je veľmi nebezpečné, tie pokuty by teda mohli byť aj vyššie.

03-medovicova-2x
Denisa Medovičová Autor: Pravda

Som sa zvýšenie pokút pri tých najväčších prekročeniach rýchlosti. Bývam na dedine a tam je to na dennom poriadku. Väčšinou si to dovolia vodiči drahších áut. Ja sama už 15 rokov nešoférujem.

„Aj dnes poznáme trestný čin ohrozenie pod vplyvom návykovej látky, ale mne sa nezdá, že by tých opilcov bolo na cestách menej,“ reaguje dopravný analytik Ján Bazovský. Podľa neho by riešením pre opitých vodičov bola dočasná väzba. „To by bol spravodlivý trest pre všetkých a bola by to pre nich väčšia hanba,“ dodal.

Dopravná psychologička Miroslava Muráriková si myslí, že ministerstvo malo v zákone siahnuť aj po alternatívnych trestoch. „Verejnoprospešné práce sú vždy užitočným, poctivým a zahanbujúcim trestom, či pre neposlušného ôsmaka, nespratného chuligána, ale aj pre nepoučiteľného občana, tak prečo nie aj pre vodiča. Pokuty majú zmysel, pokiaľ nie sú vyberané paušálne,“ upozorňuje Muráriková. Polícia však tvrdí, že prax ukázala, že vodiči radšej za priestupok zaplatia, ako by si ho mali odpracovať.

V rámci ochrany najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky ministerstvo navrhuje povinné nosenie prilby aj pre deti v cyklosedačke, okrem toho deti do 10 rokov budú môcť jazdiť na bicykli aj na chodníku. Ďalšia zmena sa týka motoriek. Kým súčasný zákon zakazuje prepravu detí do 12 rokov len na motocykloch, po novom sa nebudú môcť voziť ani na trojkolkách a štvorkolkách.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #pokuta #sankcie #novela zákona #šoféri
Články podľa značiek