Predaj naftových áut v Európe padá. V apríli klesli pod polovicu

Európa je najväčší „naftový“ región sveta. Teraz sa však zdá, že orientácia zákazníkov opäť smeruje k benzínu. Ukazujú to štatistiky registrácií za prvé štyri mesiace tohto roka.

02.06.2016 12:00
debata (8)
Po dlhých rokoch sa v apríli predalo v Európe... Foto: Škoda-Auto
Warranty Direct - spoľahlivosť motorov Po dlhých rokoch sa v apríli predalo v Európe viac benzínových ako naftových áut. Za prvé štyri mesiace predstavuje náskok nafty len jednu desatinu percenta.

Analytická spoločnosť LMC Automotive zverejnila údaje o predaji nových áut v Európe. Okrem iného z nich vyplýva, že za prvé štyri mesiace klesol podiel nových predaných aut tankujúcich naftu o 2,2 % a v apríli dokonca o 3,1 %. Po dlhých rokoch sa tak pomer dieselových a zážihových motorov vyrovnáva. Doteraz totiž vládla v Európe nafta. Od januára do mája sa ale náskok dieselov scvrkol na jednu desatinu percenta – 50,1 % naftových áut verzus 49,9 % benzínových.

V apríli sa diesely dostali dokonca po prvý raz pod 50 % (49,7¤%). Nie je isté, či za tým stojí kauza Dieselgate. Zákazníkom vyššia produkcia škodlivých emisií totiž príliš neprekáža. Zaujíma ich skôr spotreba, ktorá je pri naftových autách jednoznačne nižšia, čo znamená aj nižšie prevádzkové náklady. Analytici za tým preto vidia skôr pokrok benzínových maloobjemových motorov s preplňovaním, ktoré sa spotrebou blížia k naftovým, no nižšiu nadobúdaciu cenu.

Tá hrá dôležitú úlohu najmä pri autách nižšej a nižšej strednej triedy, teda pri kompaktoch a subkompaktoch. Možno aj preto nastal najväčší odliv nafty práve v týchto segmentoch. Zaujímavé však je, že za poklesom naftových áut stojí najmä západná Európa, kde je podľa LMC Automotive podiel naftových motorov už dlhšiu dobu pod 50 %. Naproti tomu zákazníci zo strednej a z východnej Európy diesely stále preferujú.

Samotným výrobcom tento trend nijako neprekáža. Tešiť sa môžu najmä z toho, že predaju áut v Európe sa darí. Štatistika uvádza, že za prvé štyri mesiace tohto roka bolo na starom kontinente zaregistrovaných 4,87 milióna nových áut, čo je v medziročnom porovnaní o 7,7 % viac. Analýza zároveň uvádza, že v najbližších rokoch sa na niektorých európskych trhoch očakáva výrazný nárast elektromobilov a hybridov. Tie budú odkrajovať tak z predaja naftových, ako aj benzínových áut.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #naftové motory
Články podľa značiek