Volvo Truck: Experimentálny kamión dostal hybrid. Ušetrí 30 %

Volvo Truck pracuje už dlhší čas na vývoji novej generácie diaľkovej súpravy, ktorá ukazuje potenciál znižovania spotreby paliva v kamiónovej doprave. Vlaňajší koncept teraz Švédi doplnili o hybridný pohon. Výsledok? Zníženie spotreby o 30 %.

07.03.2017 19:00
debata
Švédi sú presvedčení, že hybridná technológia... Foto: Volvo
Volvo Truck Concept - 2017 Švédi sú presvedčení, že hybridná technológia môže prospieť aj kamiónovej doprave.

Vlani na jar predstavilo Volvo Truck koncepčnú súpravu tvorenú ťahačom a návesom. Cieľom bolo zistiť možnosti zníženia spotreby paliva pomocou relatívne jednoduchých úprav. Volvo sa zameralo napríklad na aerodynamickú optimalizáciu. Podarilo sa mu zredukovať odpor vzduchu o 40 %, to aj vďaka zakrytému podvozku, odstránením spätných zrkadiel či znížením turbulencií pomocou zadných spojlerov. Úpravy uskutočnilo na ťahači Volvo FH 420. Tie zahŕňali aj použitie pneumatík s nízkym valivým odporom a prívesu s hmotnosťou nižšou o 2 000 kg.

Projekt, ktorý začal už v roku 2011, pokračuje teraz ďalšou fázou. Koncepčná súprava sa môže totiž pochváliť novou hybridnou sústavou. Tá sa síce zdá vzhľadom na prevažne diaľničný režim diaľkových ťahačov diskutabilná, ale Volvo Truck si to nemyslí. Sústava dokáže totiž rekuperovať energiu nielen pri brzdení, ale aj pri klesaní, pokiaľ má vozovka sklon aspoň jedno percento. Získanú energiu následne využíva na pohon vozidla pri stúpaní alebo dokonca v čisto elektrickom režime. V ideálnom prípade vie vraj súprava absolvovať v móde EV až 10 km.

Podľa údajov Volva dokáže koncept fungovať s... Foto: Volvo
Volvo Truck Concept - 2017 Podľa údajov Volva dokáže koncept fungovať s vypnutým spaľovacím motorom celých 30 % času jazdy. To stojí za znížením spotreby do 10 %.

Aby bola elektrická asistencia čo najefektívnejšia, riadiaci systém i-See využíva údaje z navigácie a GPS. Vďaka nim pozná presný profil trasy a rozhodne o tom, kedy je optimálne rekuperovať a kedy zapojiť elektromotory. Podľa Volva by hybridný systém umožnil vypínať spaľovací agregát počas 30 % času jazdy, čím by sa ušetrilo približne päť až desať percent paliva. Spolu s ďalšími úpravami konceptu je to však až 30 % v porovnaní s bežnými kamiónovými súpravami. Dlhodobým cieľom Volva je zredukovať súčasnú spotrebu kamiónov na polovicu.

Pomáha mu v tom aj švédska energetická agentúra Energimyndigheten, ktorá projekt SuperTruck sčasti financuje spolu s americkým ministerstvom energetiky.
Volvo Truck Concept - 2017
Volvo Truck Concept - 2017
+5Volvo Truck Concept - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #kamión #úspora paliva #kamiónová preprava #Volvo Truck
Články podľa značiek