Kedy začnú byť elektromobily naozaj 'zelené'? Odpoveď je deprimujúca

Elektrické autá sa dnes považujú za zázračný liek v boji proti škodlivým emisiám. Je to naozaj tak? Do výpočtov sa pustil belgický profesor Damien Ernst a nemá dobré správy. Ekologickú stopu vraj vyrovnajú až po najazdení takmer 700 000 kilometrov!

22.03.2019 06:00
debata (70)
Elektrické auto je ekologické len tak,  aká... Foto: Nissan
Nissan Leaf - 2018 Elektrické auto je ekologické len tak, aká ekologická je výroba elektrickej energie spotrebovanej pri jeho produkcii a prevádzke. Ak pochádza z fosílnych palív, pozitívny efekt elektromobilu sa dostaví až po takmer 700 000 najazdených kilometroch. A to je absolútne nereálne.

Niet pochýb o tom, že elektromobily nevypúšťajú ani gram emisií oxidu uhličitého. To je veľký prínos. Ale len lokálny. Z globálneho hľadiska sa celá vec javí celkom inak. Prírode je totiž jedno, či emisie skleníkového CO2 pochádzajú z výfuku auta alebo zo spaľovania uhlia pri výrobe elektriny, prípadne z energeticky náročnej produkcie batérií. Potom sa už elektromobily nezdajú až také „zelené“. Poukázali na to už viaceré organizácie, napríklad nemecký autoklub ADAC či konzultačná spoločnosť Berylls Strategy Advisors (BSA).

Vypočítali, že ak do uhlíkovej stopy elektromobilov započítame energiu na výrobu auta spolu s akumulátormi a tiež spotrebovanú elektrickú energiu, začne byť prínosom v porovnaní s konvenčným autom vybaveným spaľovacím motorom až po najazdení niekoľko stotisíc kilometrov. Najnovšie sa do zložitých výpočtov pustil aj belgický profesor Damien Ernst z univerzity v Liège a ani on nemá pre priaznivcov elektromobility dobré správy. Za základ si vzal elektromobil so spotrebou 20 kWh na 100 km a batériou, ktorá má kapacitu 80 kWh.

Najväčším problémom elektromobilov sú batérie.... Foto: Nissan
Nissan Leaf e+ - 2019 Najväčším problémom elektromobilov sú batérie. Ich výroba vyžaduje extrémne množstvo energie.

Prišiel k smutnému záveru. Elektromobil by vyrovnal svoju uhlíkovú stopu v porovnaní s konvenčným vozidlom so spotrebou šiestich litrov benzínu po neuveriteľných 697 612 kilome­troch. Vyplýva to zo stále vysokého podielu elektrickej energie, ktorá pochádza z fosílnych palív. Zároveň uviedol, že ak by bola všetka energia spotrebovaná na výrobu a prevádzku elektromobilu z obnoviteľných zdrojov, prínos by sa dostavil už po 30 000 až 40 000 kilometroch. Samozrejme, zo strany často nekritických obhajcov elektrického pohonu áut sa dočkal zdrvujúcej kritiky.

A tak svoje výpočty revidoval na základe príspevkov, ktoré považoval v diskusii na twitteri plnej emócií za relevantné. Lenže ani to elektromobilom príliš nepomohlo. Uznal, že ak sa budú batérie, ktoré predstavujú najväčší energetický odber, vyrábať vo veľkom, môže sa spotreba znížiť až o 72 %. Pôvodný predpoklad, že na výrobu 80 kWh batérie vrátane spracovania surovín, bude nutné použiť 82 222 kWh energie, tak znížil na 43 022 kWh. Stále je to ale obrovské číslo, ak si uvedomíme, že priemerná belgická domácnosť minie za rok len 3 500 kWh.

Aj v tomto prípade sa však do ovzdušia vypustí 10,2 tony oxidu uhličitého. To je priemer, pretože podľa toho, kde sa batérie vyrábajú, môžu emisie predstavovať osem až po 18 ton. Damien Ernst vypočítal, že pri tom najoptimistickejšom scenári, vrátane čistej výroby energie, bude elektromobil ekologickejší po 67 226 kilometroch, ale pri najhoršom až po 671 641 km. Druhý údaj je samozrejme už za životnosťou elektromobilu. Ak by sme totiž vzali do úvahy ročný nájazd 15 000 kilometrov, čo je na elektromobil i tak riadna porcia, keďže sa pohybuje zväčša v meste, museli by ste ho vlastniť takmer 45 rokov. Na to, aby boli elektromobily skutočným prínosom, nielen lokálne, bude teda nevyhnutné, aby absolútna väčšina elektrickej energie v budúcnosti pochádzala z obnoviteľných zdrojov.

© Autorské práva vyhradené

70 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily
Články podľa značiek