Letiská sa menia na ‘hangáre duchov‘. Uzemnené stroje už niet kde parkovať

Ešte nedávno obloha plná kondenzačných čiar po lietadlách utíchla. Ak neprestali aerolínie lietať z vlastného rozhodnutia, donútili ich k tomu uzavreté letiská. Koronavírus urobil leteckej doprave poriadny škrt cez rozpočet. Dnes uzemnené stroje stoja všade, kde sa dá. A bude ich viac.

27.03.2020 05:00
debata (8)
Pristávacie aj rolovacie dráhy sa v súčasnosti... Foto: Youtube
Uzemnené lietadlá Pristávacie aj rolovacie dráhy sa v súčasnosti menia na odstavné plochy pre tisícky lietadiel, ktoré by boli bez pandémie momentálne vo vzduchu.

Ešte pred dvoma-troma týždňami pretínali oblohu stovky kondenzačných čiar z prúdových motorov. Keď sa na ňu pozriete dnes, žiadne nevidieť. Letecká doprava je na kolenách. Pre klímu je to nepochybne dobré, nie však pre dopravcov. Taký austrálsky Qantas Airways už prepustil 20 000 zamestnan­cov. A to je len začiatok. Okrem úplného výpadku príjmu musia však letecké spoločnosti riešiť aj celkom prozaické otázky. Kam s lietadlami? Za normálnych okolností je totiž väčšina z nich na ceste do cieľa, pretože zarábajú, len keď sú vo vzduchu. Koronavírus ich však uzemnil priam raketovou rýchlosťou.

Hovoríme o približne 5 000 strojoch, z ktorých tie najväčšie zaberajú plochu troch štvrtín futbalového ihriska a ich výška dosahuje parametre osemposchodových budov. Podľa údajov spoločnosti Cirium sa počet odstavených lietadiel od začiatku roka zdvojnásobil. A na to nie sú pripravené žiadne kapacity letísk. Tie sa v posledných dňoch menia na „hangáre duchov“. V nasledujúcich týždňoch sa má situácia zhoršovať, pretože globálni hráči, ako spomínaný Qantas Airways či Singapore Airlines ohlásia ďalšie škrty v letových poriadkoch.

Štvrté najväčšie európske letisko vo Frankfurte nad Mohanom je pritom už dnes beznádejne obsadené uzemnenými strojmi. Veľké dopravné lietadlá stoja na severozápadnej pristávacej dráhe, vrátane rolovacích dráh. Parkuje tu Lufthansa, Condor a ďalšie letecké spoločnosti. Swiss Lufthansa si zas prenajala plochy na vojenskom letisku neďaleko Zürich. Ďalšie stovky stoja na letiskách vo Viedni, Berlíne, Hongkongu, Soule, známych púštnych plochách vo Victorville v Kalifornii či Marane v Arizone. Podobné je to v servisnom centre Lufthansa Technik na Filipínach, ktoré prichýlilo stroje Philippines Airlines.

S požiadavkami na parkovanie lietadiel sa stretávajú dokonca aj menšie letiská. Tak napríklad „vzdušný prístav“ Avalon očakáva, že prijme 50 lietadiel Quantasu a jeho nízkonákladovej odnože Jetstar. Nápor očakáva letisko Brisbane v Queenslande, ktoré by sa mohlo stať dočasným domovom pre rovnú stovku lietadiel. V USA uviedli spoločnosti United Airlines a American Airlines, že lietadlá zatiaľ parkujú v servisných priestoroch. Delta Airlines parkuje viacero lietadiel v Marane a vo Victorville. Aj keď na niektorých letiskách, ako v Melbourn či Brisbane, môžu stáť lietadlá zadarmo, leteckých dopravcov to pred bankrotom zachrániť nemusí.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlá #letecká doprava #koronavírus
Články podľa značiek