Slušnosť patrí do povinnej výbavy

Je to pekný zvyk. Ukázať slušnému šoférovi dlaň ako vďaku či rozsvietiť všetky štyri smerovky. Blik-blik, dík, dík! A predsa by to nemuselo byť.

28.06.2011 23:01

Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo... Foto:
Slušnosť sa dostáva k slovu všade tam, kde zákon nemyslí na detaily.
debata

Ohľaduplnosť za volantom by malo byť niečo celkom prirodzené, a nie výnimka, za ktorú sa treba poďakovať.

Čo sa teda na cestách nepatrí? Najmä tlačiť sa na niekoho. Je to nepríjemné, zbytočne. Len to zvyšuje nervozitu v oboch autách. A práve nedodržiavanie bezpečného odstupu je jedna z najčastejších príčin nehôd. Aká by teda mala byť bezpečná vzdialenosť? Zákon o nej hovorí len všeobecne. Vodič má dodržať takú vzdialenosť, aby stihol včas zabrzdiť. Existuje však jednoduchá pomôcka – polovičné pravidlo.

Správny rozstup

Bezpečná vzdialenosť je zhruba polovica rýchlosti. Pri päťdesiatke je to 25 metrov, pri deväťdesiatke 45 metrov. Je to napríklad vzdialenosť, pri ktorej sa značka pred nami idúceho vozidla začína javiť ako rozmazaná. „Málokto však dokáže pohotovo odhadnúť vzdialenosť, preto sa medzi inštruktormi ustálilo pravidlo dvoch sekúnd,“ tvrdí riaditeľ výcviku bezpečnej jazdy v Driving Academy z Orechovej Potône Milan Troška.

Sledujte teda strom či stĺp, okolo ktorého práve prešlo auto pred vami. Ak ste pri tom stĺpe za dve sekundy, ste slušný šofér a dodržiavate bezpečnú vzdialenosť. Apropo, za asi dve sekundy človek povie vetu, ktorú má viacero vodičov nalepenú na zadnom nárazníku – Nelep sa mi na zadok, nie som tvoja stará!

Ak prší, mali by to byť tri sekundy. Ešte stále však nemáte vyhrané. Bežne sa stáva, že človek udržiava dostatočnú medzeru, keď sa mu zrazu do nej vopchá iný šofér. Vtedy odstúpte. Ak by ste do seba vrazili, darmo budete polícii alebo poisťovni vysvetľovať, že sa pred vás neférovo natlačil. Na vine budete vy – pretože ste nedodržali vzdialenosť!

Zachovajte pokoj

Za ďalší vážny prehrešok proti slušnosti označil špecialista na bezpečnú jazdu zákon akcie a reakcie. „Veľa šoférov sa nechá vyprovokovať tými rýchlejšími. Človeka ovládnu emócie, dupne na plyn. Prestane si uvedomovať riziká, nevníma, že prekročil rýchlosť. A práve 90 percent krízových situácií je pre porušenie rýchlosti,“ dodal Troška. Platí, že fyzika za volantom nepustí. Nepustí ani psychika.

Ochráni vás pred neslušnými šoférmi nálepka Začiatočník alebo Dieťa v aute? Skôr nie. Šéfdispečer Stella centra Vladimír Michal, ktorý má prehľad o premávke a problematických úsekoch na Slovensku, si urobil súkromný prieskum. „Kolegovia mi nalepili nálepku s písmenom zet. Jazdil som rok ako začiatočník a nik to nerešpektoval.“

Trúbenie na pomalšieho šoféra či blikanie k slušnej výbave vodiča nepatria. Hoci, treba apelovať aj na vodičov, ktorí sa pozabudli napríklad na diaľnici v ľavom pruhu. Mali by sa vrátiť späť do pravého. Je však ozaj nevyhnutné, aby sa uponáhľaný šofér natlačil na iné auto, aby mu dal jasne najavo – nezavadzaj! O koľko času príde? O 30 sekúnd? Minútu?

Zbytočné náhlenie

Čo vám prvé napadne pri slove zápcha? Nehoda. Niekde na začiatku asi bude. Potom prejdete okolo, autá sa zrazu plynule rozbehnú a nič nezbadáte. „Zázrak? Nie, zaseknutý zips. Je to ďalší nedostatok v slušnosti slovenských šoférov,“ tvrdí V. Michal zo Stella centra. „Vidno to takmer na každom výjazde na hlavnú cestu, na obchvat či diaľnicu, kde sa do hlavného pruhu pripája prúd áut z vedľajšej cesty. Nik vás nepustí ani za svet. Autá by sa pritom mali striedať, zľava, sprava.“

S neslušnosťou vodičov denne bojujú aj vodiči sanitiek. Vedia poradiť, ako sa správne uhnúť sanitke? „Ťažká otázka,“ uznáva hovorkyňa Záchrannej zdravotnej služby Dominika Šulková. „Zákon to definuje len veľmi jemne. Uhnúť sa a myslieť na bezpečnosť…“

Ako sa má teda zachovať šofér, ktorý stojí na červenú a za ním sa cez kolónu prediera sanitka? Môže prejsť na červenú? „Ak si to situácia vyžaduje, tak áno. Fakt, že umožníme sanitke prejazd aj napriek tomu, že má červenú, by však mali rešpektovať aj vodiči, ktorí majú zelenú.“

„Ak náhodou vodič nemá kam uhnúť, mal by zvoliť primerané tempo jazdy a sanitke sa uhnúť na najbližšom možnom mieste,“ pokračuje Šulková. ,,Záchranárom sa treba uhnúť, akoby vozidlo viezlo vášho blízkeho."

Čo použiť toto pravidlo aj na priechody pre chodcov či autobusy? Chodec, ktorý stojí pred priechodom, nemá automaticky prednosť. Je na šoférovi a na jeho ohľaduplnosti, či sa jej vzdá v prospech chodca. A asi by sa jej bez váhania vzdal, keby tam čakala jeho žena s kočíkom či známy s priateľkou alebo suseda so psom.

Akú odpoveď dostali experti na bezpečnú jazdu a psychológovia, keď sa šoférov pýtali na nedostatky v slušnosti počas jazdy? „Zvalili to na systém. Každému vraj záleží na čase, lebo málo zarába,“ prezradil Troška. Vlastne predbieha v kolóne, aby viac zarobil. „Takého ťažko presvedčíte, aby nejazdil rýchlo.“

Malý test slušnosti a bezpečnosti

1. Pred vami je kolóna kamiónov, medzi nimi sú však ,,veľké" medzery. Zmestia sa tam aj tri-štyri autá. Čo spravíte?

Vopchám sa do medzery. A potom do ďalšej. Zmenším vzdialenosti, ktoré kamionisti udržiavajú medzi sebou. Sú predsa oveľa väčšie ako medzi osobnými autami. Že má ťahač s niekoľkotonovým prívesom dlhšiu brzdnú dráhu? Že tým ohrozím seba aj ostatných vodičov v zápche? Že neušetrím až tak veľa času? Radšej nijaký stres, buďte v pohode.

2. Zazvoní mobil, zdvihnete ho?

Jasné, veď vidím na cestu. A viete si po skončení hovoru spomenúť na detaily? Čo sa počas hovoru dialo ceste? Aké ste míňali autá, dopravné značky či chodcov? Pozornosť vodiča pri telefonovaní je asi taká, ako keď má v krvi 1,2 promile alkoholu! Navyše prišiel o jednu ruku, ktorá má byť na volante či na riadiacej páke. Ani hovor cez handsfree súpravy nie je celkom v poriadku. Človek má síce obe ruky voľné, no mysľou je inde.

3. Pred vami je zápcha, autá stoja alebo sa pomaly vlečú. Čo urobíte?

Zmocní sa vás stres, panika. Nestíhate. Hľadáte medzierky, robíte myšičky, trúbite a blikáte? Radšej sa zmierte s tým, že v zápche sa zdržíte rovnako ako ostatní. Pustite si napríklad hlasnejšie hudbu a vychutnajte si malú, hoci nedobrovoľnú pauzu v uponáhľanom sve­te.

debata chyba
Články podľa značiek