Slušný chodec je ako tajný agent - všetkých sleduje

Na cestách vládne ešte aký-taký poriadok, ale pri pohľade na chodníky je to niekedy zmätok. Práve tu, na úzkom chodníku je jedno z najvypuklejších miest v doprave, kde sú ľudia vystavení zoči-voči svojim charakterom.

29.06.2011 10:02

Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo... Foto:
Pravidlá platia aj na chodníkoch.
debata (4)

Priznajte sa, viete o tom, že zákon o cestnej premávke sa týka aj chodníkov? Podľa hovorcu Prezídia Policajného zboru Michala Slivku zákon upravuje aj povinnosti chodcov. Základné pravidlo znie, že chodec je povinný používať najmä chodník a po chodníku sa chodí vpravo. „Organizovaný útvar chodcov, teda skupina osôb smie ísť po chodníku najviac v dvojstupe a po pravej strane. Osoba so zdravotným postihnutím na vozíku nesmie na chodníku prekročiť rýchlosť chôdze. Osoba, ktorá tlačí bicykel alebo motocykel, smie použiť chodník, len ak neohrozí ani neobmedzí chodcov,“ vymenúva ďalšie, na ktoré sa často zabúda. Hovorca ešte dodáva, že aj chodcom, ktorí porušujú zákon o cestnej premávke, hrozia pokuty v závislosti od závažnosti jeho porušenia.

Kolízia chodca a cyklistu je nebezpečná

Toľko právne normy. Čo však o chodníku hovorí etika? Špecifických pravidiel pre chodníky nie je podľa odborníkov veľa. Dokonca aj bývalý protokolár Nitrianskej župy Emil Paliatka poznamená len pár stručných zásad. „Chodci by mali chodiť vpravo aj po priechodoch pre chodcov. Ak ide niekto so psom, mal by ho vedieť ovládať. Držať ho na vôdzke tesne pri sebe, aby nemohol špiniť. Vôdzka tiež nesmie brániť ostatným chodcom v pohybe.“ Ak sa na chodníku zhromaždí skupina ľudí, človek by sa nemal pchať medzi nich, ale otvorí ústa a slušne požiada, či by mohol prejsť. ,,Je to ponechané na ľuďoch. Na ohľaduplnosti, a tej je dnes málo."

V prípade vyznačenej cestičky pre cyklistov a chodcov musí byť človek veľmi opatrný. Pretože sa na jednej ceste pohybujú dve „vozidlá“, medzi ktorými sú veľké rozdiely v rýchlostiach. Nech je minimum päť kilometrov za hodinu, čo je asi rýchlosť chôdze a maximum 25 – rýchlosť bicykla. Je to päťkrát viac, kolízie bývajú veľmi nebezpečné. Chodci by preto mali chodiť po svojej strane, stále sa obzerať do strán aj dozadu a dávať pozor napríklad aj na deti, aby niekomu nevbehli pod koleso.

Pozor pri autobusoch

Najväčšie riziko sa však skrýva na križovatkách topánok s kolesami. Na priechodoch. Najmä mamičky s kočíkmi či pomalší dôchodcovia by si mali uvedomiť, že autá majú brzdnú dráhu. Nezabrzdia okamžite do dvoch či troch metrov. Zákon síce stanovuje, že ak vás pred priechodom púšťa jeden šofér, mali by zastaviť aj ostatní, aby vám umožnili prejsť, no nedodržiava sa to.

Predtým, než chodec vkročí na priechod, mal by pozorne sledovať ostatné autá. Je milé, ak vám niekto zastaví, ale všímajte si, či tak mienia spraviť aj autá idúce oproti. Alebo šofér vo vedľajšom pruhu, nemusí vás dobre vidieť…

Takisto autobusové zastávky. Tu by sa mal šoférom podľa inštruktorov bezpečnej jazdy rozsvietiť v hlave výstražný trojuholník. Podobne ako pri školách či škôlkach, v blízkosti trhov alebo vlakových staníc. Sú to miesta, kde človek vyskočí z autobusu, aby stihol prípoj na vlak a neobzrie sa pritom na cestu.

Pár sekúnd ostražitosti je aj pre chodca určite menej ako mesiac v nemocnici. Súhlasí aj Eduard Korpáš, vodič a dispečer spoločnosti Veolia z Nitry. Podobné situácie sú podľa neho na dennom poriadku. „Keď vychádzam z autobusu na cestu, neobchádzam ho v tesnej blízkosti. Nechám si odstup, vykloním hlavu, pozriem sa doľava, potom doprava.“ Vysvetľuje to malým deťom? Nie, aj unáhleným dospelým. Korpáš pridá ešte jednu radu pre vodičov, ktorú si pamätá z autoškoly. „Pred autobusovou zastávkou radšej spomaľte. Keď obchádzate autobus, pozrite sa dole do medzery pod kolesami autobusu. Ak tam vidíte nohy, automaticky zastavte.“ Môže to byť dieťa, ktoré nevníma prichádzajúce auto tak, ako dospelý a jednoducho vybehne.

Ohrozeným druhom sú chodci na vidieku. Aktuálne je to aj pre výstavbu diaľnic. Obchádzky vedú neraz cez malé dediny, ktoré nemajú chodníky a všetci sú zrazu prekvapení, koľko kamiónov a áut prúdi cez ich obec. Ako správne chodiť po ceste? „Tam, kde chodník nie je, alebo je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici. Chodci smú ísť najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku,“ vymenoval pravidlá policajný hovorca Slivka.

Na čo dávať pozor

Krajnica v noci

Práve v noci sa udeje 70 percent smrteľných nehôd chodcov. Treba byť videný za každú cenu. Jeden reflexný pásik je málo. Pomôžu bundy s reflexnými prvkami, topánky alebo čapice. Kto sa takto neoblečie a kráča ,,neosvetlený" po krajnici mimo obce, hrozí mu pokuta 30 eur.

Športovci

Korčuliari a lyžiari jazdia po chodníku vpravo. Nesmú obmedzovať ani ohrozovať chodcov. Ak je dopravnou značkou určená cestička pre osoby pohybujúce sa na športovom vybavení, musia použiť túto cestičku. Ak korčuliari alebo lyžiari idú po ceste, môžu sa pohybovať len v rade za sebou, nie vedľa seba.

Zvieratá

Jazdci na koňoch sú povinní ísť po pravom okraji vozovky. Celý čas môžu ísť len jednotlivo za sebou. Na ceste nesmie ísť na zvierati osoba mladšia ako 15 rokov. Bačovia s ovcami smú stádo hnať tak, aby neohrozovali premávku. Stádo by mali rozdeliť na vhodne dlhé skupiny a oddeliť ich dostatočnými medzerami.

4 debata chyba
Články podľa značiek