Aby boli deti v bezpečí aj na cestách

Sú najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky. Okrem starších ľudí sú to práve deti, ktoré sú najrizikovejšou skupinou.

30.06.2011 07:34

Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo... Foto:
Deti sú najzraniteľnejšími účastníkmi v cestnej premávke.
debata

Počas prvých piatich mesiacov tohto roka zahynulo pri dopravných nehodách na Slovensku šesť detí. O jedno menej ako za celý minulý rok. Práve prázdniny sú obdobím, keď sa stane najviac detských úrazov. Pády na korčuliach, kolobežkách či bicykloch sa v tých lepších prípadoch končia zlomeninami a pár stehmi. Sú však aj oveľa tragickejšie následky. „Privolali nás k zranenému dieťaťu, ktoré spadlo z bicykla,“ spomína záchranár zo Žiliny Marek Šichman na jeden z tragických prípadov. „Dieťa nemalo prilbu a, žiaľ, aj preto zraneniam napokon podľahlo priamo na mieste. Keby malo prilbu, mohlo žiť,“ dodáva.

Bezpečne na bicykli

Dieťa do 15 rokov musí mať pri jazde na bicykli ochrannú prilbu vždy, bez ohľadu na to, či je v obci, alebo mimo nej. Prilba by mala byť upevnená tak, aby sedela na temene hlavy, vodorovne s úrovňou očí. Nesmie byť posunutá ani do čela, ani do tyla, aby chránila hlavu čo najlepšie. Popri prilbe netreba zabúdať ani na chrániče nôh a rúk a tiež reflexné prvky.

Tieto základy ovláda aj štvrtáčka Žofka Kroláková z Dlhého Poľa.„Mám prilbu, dobre vybavený bicykel a reflexné oblečenie. Viem, že mám dávať pri jazde na bicykli pozor, nemám zmätkovať a keď odbočujem, ukážem smer rukou,“ vyratúva školáčka. So spolužiakmi sa zúčastnila súťaže Na bicykli bezpečne, kde okrem technickej zručnosti na bicykli deti predviedli aj znalosti z pravidiel bezpečnosti na cestách, spoznali dopravné značky a zásady poskytovania prvej pomoci.

„Cez letné prázdniny evidujeme zvýšený počet detí na bicykloch a aj touto súťažou by sme chceli deti priviesť k tomu, aby jazdili bezpečne a zodpovedne na cestách. Niektoré školy majú v učebných osnovách dopravnú výchovu, kde deti pripravia nielen na takúto súťaž, ale aj na život na cestách,“ hovorí Peter Olejár z Krajského dopravného inšpektorátu v Žiline.

Ako jazdiť na ceste pre cyklistov

Okrem ochranných prvkov je dôležité vedieť, že na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Môžu ju použiť aj korčuliari a lyžiari, ale tak, aby neohrozili cyklistov. Kde takáto cesta nie je, jazdí sa pri pravom okraji vozovky a jednotlivo za sebou. Ak rodičia berú dieťa na výlet bicyklom, mali by ho mať pred sebou, na očiach, aby mohli jeho jazdu ovplyvniť prípadným upozornením.

Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru, tiež upozornila, že jazda na detskom bicykli s pomocnými kolieskami či na detských autíčkach a motorkách sa na cestnej komunikácii neodporúča. Pre malé deti je bezpečnejšie sídlisko, prípadne ihrisko, ale najmä miesta, kde sa nepohybujú autá.

Samozrejmosťou je sprievod rodičov alebo starších súrodencov. „Apelujeme na rodičov, aby deti nepúšťali samy na cestu, hlavne nie na frekventované úseky. Rodičia, nenechávajte deti bez dozoru ani na ceste pred domom v obytnej zóne. V zápale hry si nemusia všimnúť prichádzajúce vozidlá. Dieťa pozoruje, opakuje a napodobňuje dospelých, najmä rodičov. Prvoradé je naučiť deti, že po chodníku sa chodí vpravo. Dôležité je naučiť deti základné pravidlá jazdy na bicykli, rozlišovať aspoň zopár dôležitých dopravných značiek,“ dodáva Baloghová.

Bezpečne ako chodci

Deti od 5 do 9 rokov sú druhou najrizikovejšou skupinou chodcov. Správajú sa impulzívne, neodhadnú vzdialenosť, majú zúžené zorné pole a nedostatočne rozvinutú motorickú koordináciu. Na druhej strane sú vodiči, ktorí vedia byť neohľaduplní, agresívni a spolu s hazardným spôsobom jazdy majú veľký podiel na zrážkach, ktoré sa práve pre chodcov často končia tragicky.

Dôležitým momentom, ktorý môže rozhodnúť o bezpečnosti chodcov a detí na ceste, je ich viditeľnosť. Na to slúžia rôzne reflexné prvky – prívesky, pásiky či smajlíci.

„Reflexné prvky na oblečení pri dopade svetla z reflektorov áut vodiči zaregistrujú zo vzdialenosti približne 200 metrov, čo je postačujúca vzdialenosť na to, aby mohli primerane reagovať a vyhnúť sa tak zrážke s chodcom alebo cyklistom,“ dopĺňa Balghová.

Samozrejmosťou má byť prechádzanie cez cestu na priechode pre chodcov. Hovorkyňa Prezídia Policajného zboru upozorňuje, že chodec je povinný používať predovšetkým chodník. Ak chýba, tak sa chodí po ľavej krajnici, alebo čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. Najmä preto, aby mal chodec dobrý výhľad na vozidlá, ktoré prichádzajú oproti, a aby ho vodič lepšie videl. A dôležitá je ešte jedna vec, že malé deti bez dozoru by sa vôbec nemali objaviť na cestách.

6 zásad bezpečného pohybu detí na cestách

  1. Deti nikdy nenechávajte bez dozoru.
  2. Pri jazde na bicykli musia mať vždy ochrannú prilbu – bez ohľadu na to, či je to v obci, alebo mimo nej. Prilba by mala byť upevnená tak, aby sedela na temene hlavy, vodorovne s úrovňou očí. Nesmie byť posunutá ani do čela, ani do tyla, aby chránila hlavu čo najlepšie.
  3. Nezabudnite ani na reflexné prvky (vesty či pásiky) a chrániče nôh či rúk.
  4. Naučte deti, že sa chodí vždy po pravej strane – aj po ceste, aj po chodníku.
  5. Naučte deti, že pri prechode križovatky a priechodu pre chodcov musia vždy najprv zastaviť a dobre sa rozhliadnuť na obe strany.
  6. Naučte deti, základné dopravné značky – napríklad Daj prednosť v jazde, Priechod pre chodcov, Stoj, daj prednosť v jazde!, Hlavná cesta, Železničné priecestie bez závor, Železničné priecestie so závorami, Zákaz vjazdu všetkých vozidiel, Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch, Zver, Zvieratá.
debata chyba
Články podľa značiek