Aj technika jazdy na bicykli je dôležitá

Prinášame niekoľko užitočných rád, ako na bicykli zdolávať rôzne druhy terénov a pritom sa neunaviť.


Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo formáte  alebo .
Správna technika jazdy na bicykli nie je dôležitá len pri vytrvalostných pretekoch.
Autor: SITA

Najdôležitejšou technikou jazdy na bicykli je rovnomernosť jazdy. Na bicykli sa nejazdí tak, že sa najprv intenzívne rozbehnete a potom sa veziete bez otáčania pedálov. Takto by ste sa ďaleko nedostali. Ľudský organizmus je stavaný na trvalý výkon a vašou úlohou je naučiť sa to využívať.

Pedále točíme rovnomerne, akoby sme plávali v jazere, a to nielen pri jazde po rovine a hore svahom, ale aj pri jazde dole miernym svahom. Prevody na moderných bicykloch nie sú na to, aby ste stále prehadzovali ako v aute prevodové stupne. Sú na to, aby ste prevod prispôsobili svojej výkonnosti a terénu.

Na rovine

V meste a vo zvlnenom teréne jazdíme na ľahkom prevode. Teda vzadu je reťaz na väčšom koliesku prevodníka. Tento prevod je vhodný aj pri výjazde z domu alebo po dlhšej prestávke. Len čo sa však dostanete na rovinu a hladký asfalt, skúste si zvoliť ťažší prevod, teda menšie koliesko vzadu. Budete síce musieť vložiť viac sily do pedálov, ale vaša rýchlosť sa zvýši.

Ak cítite, že nemáte dosť síl, tak sa vráťte k väčšiemu koliesku vzadu. Účelom je dosiahnuť, aby ste po celý čas vašej cyklistickej túry šliapali približne rovnakým tempom, silou a rýchlosťou do pedálov. Najväčší problém je technicky menej zdatným cyklistom vysvetliť, že na bicykli nie je možné meniť prevody, ak súčasne netočíte pedálmi. Bicykel je poháňaný vašou silou a posúvaním páčky prevodníka sa nič nestane. Bicykel nemá vlastný zdroj energie. O tú sa musíte postarať sami. A tak sa stáva, že stretnete jazdcov na horských bicykloch, ktorí jazdia na nevhodnom prevode, lebo ho nevedia zmeniť.

Do kopca a z kopca

Pri jazde hore svahom používa každý vlastnú techniku. Vybehnúť kopec s rozbehom, teda využitím kinetickej energie, je možné iba vtedy, ak je kopec krátky. Za taký možno považovať ten, ktorému vidíte na vrchol. Druhou možnosťou je zvoliť stredný prevod a zdolať kopec intenzívnym otáčaním pedálov. Treťou možnosťou je vyliezť na kopec pomalým, ale úporným šliapaním. Poslednou možnosťou je zosadnúť a prekážku prekonať pešo.

Rozhodujúcim momentom na zvládnutie kopcov je včasná voľba niektorej z uvedených taktík. Meniť taktiku a prevody až počas jazdy v kopci dokážu väčšinou iba zdatní športovci.

Veľa nástrah skrýva však aj jazda dole svahom. Ak je spád porovnateľný s rýchlosťou, s akou sme trielili po rovine, je na mieste správne brzdiť. Robíme to sústavne tak, aby sme mali stále rovnakú rýchlosť. V žiadnom prípade sa nedajte vyprovokovať na preteky.

Na opravy myslite už doma

Rovnako ako technika jazdy je dôležité aj technické minimum každého cyklistu vrátane techniky opráv. Nepísanou dobrovoľnou povinnosťou je, že sa dvojkolesovému miláčikovi venujete po technickej stránke samostatne. Akékoľvek opravy na cestách sú výsledkom zlej domácej prípravy a môžu ohroziť váš plánovaný a tým aj bezpečný návrat domov.

Technické minimum obsahuje napríklad mať vždy so sebou potrebné náradie. Mnohé z toho ste dostali pri kúpe nového bicykla. V pohotovostnej výbave nesmie chýbať ani náhradná vzdušnica, populárne duša. Správny typ, respektíve rozmer, zistíte podľa čísel na plášti kolesa. Nespoliehajte sa na to, že vám v obchode dajú správnu na základe typu bicykla. V prípade, že máte smolu a dostanete defekt, stačí dušu vymeniť a nestrácať čas jej lepením v teréne. Napokon lepiť vzdušnicu, keď prší alebo sa stmieva, nie je veru nič príjemné.

Pamätajte, že tiež treba:

  • nosiť helmu, ktorá chráni pred poranením hlavy, najčastejšou príčinou smrti alebo ťažkého poranenia pri nehode
  • poznať pravidlá cestnej premávky, ktoré neplatia iba pre motorové vozidlá, ale aj cyklistov; sledovať dopravné značenie
  • byť viditeľný pre všetkých účastníkov cestnej premávky
  • jazdiť na dobre vybavenom bicykli
  • vyvarovať sa akéhokoľvek riskovania
  • pri prechode cesty alebo odbočovaní počas veľkej premávky radšej zísť z bicykla a prejsť úsek po svojich
  • dávať pozor na chodcov, ktorí sú tiež účastníkmi cestnej premávky
  • komunikovať dohovorenými signálmi s členmi cyklistickej skupiny
  • mať ustavične pripravené obe ruky na brzdách

Súvisiace články:

Kamil Peteraj - Milujte sa s láskou

Kamil Peteraj - Milujte sa s láskou. Život je fantastická opica, tvrdí autor

19.09.2014 07:00

„Život je fantastická opica. Človek potrebuje celú večnosť, aby sa z nej vyspal.“ Aj toto nájdete v novej knihe Kamila Peteraja.

Rasťo Piško - Koniec kankánu

Rasťo Piško - Koniec kankánu. Politické bábky opäť ožijú!

16.09.2014 07:00

Prichádza novinka Rasťa Piška Koniec kankánu. Hlavným hrdinom je Cyril. V televízii mal reláciu, do ktorej si pozýval aj politikov a pekne im to tam vedel osladiť.

vik-anotka ZEM

Zem – detská encyklopédia

15.09.2014 10:00

Táto fascinujúca kniha mapuje planétu Zem z viacerých hľadísk – od jej jadra po vonkajšiu atmosféru, od severného pólu po južný a od prírodných javov až po dôsledky ľudskej činnosti.

polícia, vestenice

Lietali v drogách, hovoria susedia o rodičoch mŕtveho batoľaťa

20.09.2014 15:49

Tridsaťročná Silvia, ktorej 4-mesačného synčeka priviezli do nemocnice s opuchom mozgu, nemá na žiadnom mieste, kde doteraz bývala, dobrú povesť.

Peter Kažimír

Kažimír: Znižovanie deficitu má prednosť pred obranou

20.09.2014 14:44

Zvýšenie výdavkov na obranu na 1,6 percenta HDP sa môže stať podľa ministra Petra Kažimíra prioritou až po likvidácii deficitu.

Sliač, letecký deň

Vracajú sa praktiky z čias studenej vojny? Ruské stíhačky sa priblížili k Aljaške

20.09.2014 14:21

Americké a kanadské vojenské lietadlá zachytili pri Aljaške šesť ruských lietadiel. Ihneď vyslali stíhačky na ochranu vzdušného priestoru.

Béla Bugár

Bugár: Spolupráca medzi Most-Híd a SMK je už nemožná

20.09.2014 13:30

Spolupráca medzi Most-Híd a SMK už nie je možná. Myslí si to Béla Bugár, ktorý potvrdil, že navrhli SMK spoluprácu, strana ju však odmietla.