Aj technika jazdy na bicykli je dôležitá

Prinášame niekoľko užitočných rád, ako na bicykli zdolávať rôzne druhy terénov a pritom sa neunaviť.


Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo formáte  alebo .
Správna technika jazdy na bicykli nie je dôležitá len pri vytrvalostných pretekoch.
Autor: SITA

Najdôležitejšou technikou jazdy na bicykli je rovnomernosť jazdy. Na bicykli sa nejazdí tak, že sa najprv intenzívne rozbehnete a potom sa veziete bez otáčania pedálov. Takto by ste sa ďaleko nedostali. Ľudský organizmus je stavaný na trvalý výkon a vašou úlohou je naučiť sa to využívať.

Pedále točíme rovnomerne, akoby sme plávali v jazere, a to nielen pri jazde po rovine a hore svahom, ale aj pri jazde dole miernym svahom. Prevody na moderných bicykloch nie sú na to, aby ste stále prehadzovali ako v aute prevodové stupne. Sú na to, aby ste prevod prispôsobili svojej výkonnosti a terénu.

Na rovine

V meste a vo zvlnenom teréne jazdíme na ľahkom prevode. Teda vzadu je reťaz na väčšom koliesku prevodníka. Tento prevod je vhodný aj pri výjazde z domu alebo po dlhšej prestávke. Len čo sa však dostanete na rovinu a hladký asfalt, skúste si zvoliť ťažší prevod, teda menšie koliesko vzadu. Budete síce musieť vložiť viac sily do pedálov, ale vaša rýchlosť sa zvýši.

Ak cítite, že nemáte dosť síl, tak sa vráťte k väčšiemu koliesku vzadu. Účelom je dosiahnuť, aby ste po celý čas vašej cyklistickej túry šliapali približne rovnakým tempom, silou a rýchlosťou do pedálov. Najväčší problém je technicky menej zdatným cyklistom vysvetliť, že na bicykli nie je možné meniť prevody, ak súčasne netočíte pedálmi. Bicykel je poháňaný vašou silou a posúvaním páčky prevodníka sa nič nestane. Bicykel nemá vlastný zdroj energie. O tú sa musíte postarať sami. A tak sa stáva, že stretnete jazdcov na horských bicykloch, ktorí jazdia na nevhodnom prevode, lebo ho nevedia zmeniť.

Do kopca a z kopca

Pri jazde hore svahom používa každý vlastnú techniku. Vybehnúť kopec s rozbehom, teda využitím kinetickej energie, je možné iba vtedy, ak je kopec krátky. Za taký možno považovať ten, ktorému vidíte na vrchol. Druhou možnosťou je zvoliť stredný prevod a zdolať kopec intenzívnym otáčaním pedálov. Treťou možnosťou je vyliezť na kopec pomalým, ale úporným šliapaním. Poslednou možnosťou je zosadnúť a prekážku prekonať pešo.

Rozhodujúcim momentom na zvládnutie kopcov je včasná voľba niektorej z uvedených taktík. Meniť taktiku a prevody až počas jazdy v kopci dokážu väčšinou iba zdatní športovci.

Veľa nástrah skrýva však aj jazda dole svahom. Ak je spád porovnateľný s rýchlosťou, s akou sme trielili po rovine, je na mieste správne brzdiť. Robíme to sústavne tak, aby sme mali stále rovnakú rýchlosť. V žiadnom prípade sa nedajte vyprovokovať na preteky.

Na opravy myslite už doma

Rovnako ako technika jazdy je dôležité aj technické minimum každého cyklistu vrátane techniky opráv. Nepísanou dobrovoľnou povinnosťou je, že sa dvojkolesovému miláčikovi venujete po technickej stránke samostatne. Akékoľvek opravy na cestách sú výsledkom zlej domácej prípravy a môžu ohroziť váš plánovaný a tým aj bezpečný návrat domov.

Technické minimum obsahuje napríklad mať vždy so sebou potrebné náradie. Mnohé z toho ste dostali pri kúpe nového bicykla. V pohotovostnej výbave nesmie chýbať ani náhradná vzdušnica, populárne duša. Správny typ, respektíve rozmer, zistíte podľa čísel na plášti kolesa. Nespoliehajte sa na to, že vám v obchode dajú správnu na základe typu bicykla. V prípade, že máte smolu a dostanete defekt, stačí dušu vymeniť a nestrácať čas jej lepením v teréne. Napokon lepiť vzdušnicu, keď prší alebo sa stmieva, nie je veru nič príjemné.

Pamätajte, že tiež treba:

  • nosiť helmu, ktorá chráni pred poranením hlavy, najčastejšou príčinou smrti alebo ťažkého poranenia pri nehode
  • poznať pravidlá cestnej premávky, ktoré neplatia iba pre motorové vozidlá, ale aj cyklistov; sledovať dopravné značenie
  • byť viditeľný pre všetkých účastníkov cestnej premávky
  • jazdiť na dobre vybavenom bicykli
  • vyvarovať sa akéhokoľvek riskovania
  • pri prechode cesty alebo odbočovaní počas veľkej premávky radšej zísť z bicykla a prejsť úsek po svojich
  • dávať pozor na chodcov, ktorí sú tiež účastníkmi cestnej premávky
  • komunikovať dohovorenými signálmi s členmi cyklistickej skupiny
  • mať ustavične pripravené obe ruky na brzdách

Súvisiace články:

Liane Moriartyová - Prečo sme sa vlastne rozišli?

Liana Moriartyová - Prečo sme sa vlastne rozišli? Strata pamäti je občas vykúpením

27.11.2014 07:00

Austrálska autorka Liane Moriartyová, ktorej nedávno vyšlo Manželovo tajomstvo a očarilo tisíce čitateliek, prichádza s novinkou. Román Prečo sme sa vlastne rozišli je vraj ešte lepší príbeh.

Ladislav Hagara: Ottova encyklopédia húb

Ladislav Hagara: Ottova encyklopédia húb

27.11.2014 05:00

Najkomplexnejší prehľad našich húb a súčasne celosvetovo najväčší atlas húb. Encyklopédia obsahuje stručný, ale výstižný opis každého z 3 100 druhov húb.

Silvester Krčméry: Pravdou proti moci

Silvester Krčméry: Pravdou proti moci

26.11.2014 05:00

Skutočný príbeh „slovenského Solženicyna“ − jedného z najvýznamnejších odporcov komunistického režimu nielen na Slovensku.

plyn, energie

Plyn pre ukrajinské domácnosti zrejme výrazne zdražie

27.11.2014 12:21

Ukrajinské domácnosti zrejme čaká ďalšie radikálne zdražovanie plynu. Takýto postup podporujú všetky strany rokujúce o koaličnej zmluve.

Juraj Miškov

Poslanec Juraj Miškov zakladá stranu SKOK

27.11.2014 12:10

Plný názov bude Slovenská občianska koalícia. Nová strana by mala byť liberálno-občianska a vstúpia do nej vraj politici aj známe tváre.

Kim Čong-un, KĽDR, Severná Kórea

Kimova sestra zastáva poprednú funkciu vo vládnej strane KĽDR

27.11.2014 12:00

Štátne médiá vo štvrtok označili Kim Jo-čong za podpredsedníčku jedného z oddelení v mocnom ústrednom výbore vládnej strany.

jablká, jablko, študentka, staré odrody,

Mladí hotelieri objavovali tajomstvá starých jabĺk

27.11.2014 12:00

Študenti z Hotelovej akadémie Ľudovíta Wintera v Piešťanoch pripravili sladké aj slané dobroty z ovocia, ktoré pestovali v sadoch ešte naši dedovia.