Je korčuliar chodec alebo cyklista?

Pre niekoho úžasný relax, zábava, ale aj spôsob spaľovania kalórii a chudnutia či šport, ktorý patrí k tým najdynamickejšie sa rozvíjajúcim.

08.07.2011 07:23

Správa o dopravnej nehode - stiahnite si vo... Foto:
Nezodpovedné korčuľovanie končí často úrazom.
debata

Kolieskové korčule, ktorých sezóna je práve v plnom prúde. Kde, ako a v čom jazdiť, aby to malo zmysel a boli sme v bezpečí?

„So všetkými cestami by mali byť súbežne vybudované aj cyklotrasy alebo korčuliarske trasy. S vynikajúcim povrchom, aby korčuľovanie malo zmysel. Zatiaľ je takých u nás veľmi málo, na rozdiel napríklad od Rakúska. Ale sú okresy, kde sa na to dbá a kde takéto trate pribúdajú,“ hovorí korčuliar Jaromír Meriač z Valče. Ako pretekár chodí na korčuliach trénovať najmä do strediska vo Valči. Tam ak trénuje na maratón, musí 500-metrovú trať prejsť až 80-krát. Ale keď potrebuje, neváha ísť ani 10-kilometrovú trasu do Martina. Jazdí však ohľaduplne, a to je na ceste podstatné. „Rešpektujem každé auto, viem o každom aute, ktoré ide, vtedy nesmiem ísť naplno, spomalím, prípadne mu uhnem. Som si plne vedomý toho, že ako korčuliar som na ceste pre mnohých automobilistov nežiaduci a ohrozený,“ dodáva účastník seriálu pretekov svetového pohára v korčuľovaní.

Slušnosť a pravidlá

Vo Vrbovom dvadsaťročná dievčina na korčuliach so slúchadlami na ušiach chcela prejsť na druhú stranu cesty. Vodič, ktorý išiel po ceste, už nestihol zrážke zabrániť. Korčuliarka išla po nesprávnej strane cesty, teda po pravej strane, nepresvedčila sa, či nejde auto, a zrejme prichádzajúce auto ani nepočula. Utrpela vážne zranenia…

Kadiaľ vlastne majú korčuliari jazdiť? Aké pravidlá pre nich platia? Ako pre cyklistov či chodcov? Podľa platnej vyhlášky sa korčuliari považujú za chodcov, a preto by sa mali riadiť pravidlami pre chodcov. Môžu jazdiť po cyklocestách, ale tak, aby neobmedzili alebo neohrozili cyklistov. Na komunikáciách by mal korčuliar podľa pravidiel používať chodník. A cestám, kde jazdí veľa áut, by sa mali korčuliari v záujme vlastnej bezpečnosti radšej vyhnúť. „Smú používať pravú stranu chodníka a nesmú ohroziť ani obmedziť ostatných. Ak je dopravnou značkou určená cestička pre osoby pohybujúce sa na športovom vybavení, tieto osoby sú povinné takúto cestičku použiť. Tam, kde nie je chodník alebo je neschodný, pohybuje sa korčuliar po ľavej krajnici. Tam, kde nie je krajnica alebo je neschodná, pohybuje sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky,“ objasňuje pravidlá z vyhlášky hovorca Prezídia Policajného zboru SR Michal Slivka. Korčuliari by mali ísť jednotlivo za sebou.

Viacerí korčuliari vyslovili pochybnosti a poukazujú na rôzne výklady vyhlášky. Aj na problémy a kolízie pri obchádzaní sa s protiidúcimi cyklistami. Prikláňajú sa k tomu, aby sa na korčuliarov vzťahovali pravidlá ako pre cyklistov a volajú po zmene a doriešení pravidiel pre korčuliarov. Zatiaľ však platí, že korčuliar sa smie po ceste pohybovať len po ľavej krajnici. Ináč pozor na pokutu. „V prípade, ak sa korčuliar pohybuje po pravej krajnici, dopúšťa sa priestupku. Za takéto porušenie zákona mu hrozí pokuta v blokovom konaní do 60 eur a v správnom konaní až do 100 eur,“ spresnil Slivka.

Prilba a chrániče nie sú povinné, ale chránia

Počúvanie hudby z prehrávača so slúchadlami na ušiach je nebezpečné pre akéhoľvek účastníka cestnej premávky. Aj keď je príjemné uháňať na korčuliach v rytme hudby, sluch je potrebný i na správne reakcie. Spomínaný prípad z Vrbového nie je tohto roku, žiaľ, jediný, keď došlo k tragédii korčuliarov so slúchadlami na ušiach. Veľmi vážne sa zranila tiež 23-ročná žena na korčuliach, ktorú zachytil na priecestí vlak.

Aj skúsení korčuliari odkazujú, že na korčuliach sa nemá zbytočne riskovať. Je dobré ovládať techniku brzdenia aj otáčania. Kto nepoužíva ochranné pomôcky, riskuje zlomeniny, odreniny, tržné rany. „Aj keď nie je povinnosťou korčuliarov používať ochranné prvky, malo by byť v záujme každého chrániť svoje zdravie používaním prilby a chráničov,“ odporúča policajný hovorca. Okrem ochrany hlavy sú to chrániče na kolená, lakte či zápästia. Samozrejmosťou by mali byť najmä pre deti, či už idú na bicykel alebo korčule. Ochranné pomôcky je dobré zhodiť až po vyzutí korčúľ. Za zníženej viditeľnosti mimo obce by mal mať korčuliar pohybujúci sa po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

Jediná otázka: Korčuliar verzus cyklista

Čo robiť, keď sa na krajnici oproti sebe stretnú korčuliar, ktorý ide po ľavej krajnici, a cyklista jazdiaci v smere jazdy?

Na bicykli sa jazdí najmä po cestičke pre cyklistov. Kde cestička nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Po pravej krajnici vozovky smie cyklista jazdiť len v prípade, ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, teda aj korčuliari. Ak dôjde na krajnici k stretnutiu korčuliara s cyklistom, je teda predovšetkým povinnosťou cyklistu správať sa tak, aby nedošlo ku kolízii. V tomto prípade cyklista korčuliara obchádza. Cyklista pritom nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla alebo vodiča idúceho za ním a tiež žiadneho iného účastníka cestnej premávky. Každý z nich je pritom povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam.

Odpovedal hovorca Prezídia Policajného zboru SR Michal Slivka

Nehody korčuliarov:

  • JÚN 2011: Vrbové – korčuliarku pri prechádzaní cesty zrazilo auto, išla po nesprávnej strane a mala na ušiach slúchadlá
  • APRÍL 2011: Zvolen – na železničnom priecestí vlak zrazil korčuliarku, na ušiach mala slúchadlá
  • za prvých päť mesiacov tohto roku chodci vrátane korčuliarov zapríčinili 189 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo päť osôb
  • v roku 2010 dopravné nehody zapríčinilo 617 chodcov vrátane korčuliarov, pri ktorých zomrelo 44 osôb
debata chyba
Články podľa značiek