Majte šmyk pod kontrolou (1. časť)

Ak vás na ceste zastihne nebezpečný šmyk nepripravených, len ťažko zareagujete správne.

12.07.2011 08:29
BMW 1 M Coupé Foto:
Zadný náhon si vyžaduje viac citu a skúseností.
debata

Ako si poradiť s krízovými situáciami na ceste? Iste, teória je teória a prax je prax. Ak vás však zastihne nebezpečný šmyk nepripravených, len ťažko zareagujete správne. Najlepšie je krízové brzdenie natrénovať na opustenom parkovisku. Podmienkou úspechu je tiež dobrý technický stav vozidla. Najmä správna geometria kolies, súmerný účinok brzdovej sústavy a pneumatiky so správnou hĺbkou dezénu.

Rozjazd a akcelerácia

Rozbiehajte sa pomalšie ako inokedy. Pri extrémne klzkej vozovke použite na rozbeh hneď druhý prevodový stupeň. Prevody preraďujte pri nižších otáčkach, teda skôr, ako ste zvyknutí. Pri aute s automatickou prevodovkou nastavte zimný mód, ak je ním prevodovka vybavená. Záber hnaných kolies je potom plynulejší. Pri rozjazde v hlbokom snehu, napríklad pri výjazde zo zasneženého parkovacieho miesta, sa odporúča vypnúť protipreklzovacie zariadenie TCS. Kolesám to umožní vyhrabať sa zo záveja.

S predným náhonom:

Ako dôjde náhle k strate trakcie hnaných kolies, uberte jemne plyn, aby kolesá opäť získali kontakt s povrchom.

So zadným náhonom:

Pri starších autách so zadným náhonom, ktoré nie sú vybavené protipreklzovým zariadením TCS, môže pri necitlivom dávkovaní plynu dôjsť už pri rozbiehaní k pretáčavému šmyku, v extrémnom prípade až k „hodinám“. Pri rozjazde preto treba citlivo vnímať správanie zadnej časti. Ak sa vychýli doľava, treba jemne pootočiť volant doľava a pri vychýlení doprava zasa naopak. A, samozrejme, ubrať plyn. Takouto jemnou kontrou udržíte auto v priamom smere.

Brzdenie

Na vozovke so zlou priľnavosťou je brzdenie problém. Kolesá nedokážu preniesť na povrch často viac ako 30 percent brzdnej sily. K požadovanému zníženiu rýchlosti tak potrebujete v porovnaní s jazdou na suchej ceste podstatne dlhšiu brzdnú dráhu. Preto treba jazdiť pomalšie, nechávať si väčší odstup od vozidiel idúcich pred vami, a najmä brzdiť jemne a plynulo! Pri brzdení je veľmi dobré využiť okrem bŕzd aj brzdnú energiu motora, a to tak, že zaradíte nižší prevodový stupeň, jemne pustíte spojku a dáte dole nohu z plynového pedála. Zvlášť výhodné je to pri jazde z kopca. Motor pribrzďuje vozidlo na rozdiel od bŕzd kontinuálne, čím nevznikajú sily, ktoré by mohli spôsobiť zablokovanie kolies. V nijakom prípade nerobte pri brzdení prudké pohyby volantom!

Bez ABS:

Vyžaduje v krízových situáciách od vodiča oveľa väčšiu mieru pohotovosti. Ak vodič brzdí prisilno, kolesá sa zablokujú. Zablokované kolesá nielenže predlžujú brzdnú dráhu, ale vodičovi neumožnia ani smerové ovládanie vozidla, nech už krúti volantom akýmkoľvek smerom. Len čo pocítite, že došlo k zablokovaniu, treba uvoľniť brzdový pedál, kým sa kolesa nezačnú opäť otáčať. Najvhodnejšie je brzdiť prerušovane, tak aby ste udržiavali kolesá na hranici otáčania a zablokovania.

S ABS:

Pre vodiča jednoduchšie. Kolesá sa nikdy nezablokujú, čo umožňuje nielen využiť maximálnu možnú mieru brzdenia, ale vozidlo ovládať aj smerovo, a teda sa napríklad vyhnúť sa prekážke. Aj tu však treba narábať s brzdovým pedálom v zime čo najcitlivejšie. Ak však príde k potrebe núdzového brzdenia, pri ABS platí presný opak správania ako pri aute bez tohto zariadenia. Tlačte na brzdový pedál maximálnou možnou silou, aj keď sa on snaží tlačiť proti vašej nohe. Brzdná dráha sa takýmto „bojom“ s brzdovým pedálom skracuje.

Zásady jazdy na mokrej a klzkej vozovke

Brzdenie

  1. Jazdite pomalšie a s väčším odstupom, aby ste mali dostatok času na reakciu.
  2. Snažte sa využívať nielen pedál brzdy, ale aj brzdný účinok motora. Napríklad pri jazde z kopca zaraďte nižší prevodový stupeň.
  3. Brzdite pozvoľne, aby nedošlo k zablokovaniu kolies a strate kontroly nad vozidlom.
  4. Ak sa kolesá zablokujú (okrem ABS), okamžite uvoľnite brzdový pedál, aby sa trakcia obnovila, a potom brzdite znovu a čo najplynulejšie.
  5. Pri jazde z kopca zaraďte nižší prevodový stupeň, aký by ste použili pri suchom počasí. To vám umožní naplno využiť brzdný účinok motora.

Rozjazd a akcelerácia

  1. Rozbiehajte sa čo najplynulejšie. Ak začnú kolesá preklzávať (okrem TCS), stáva sa vozidlo smerovo neovládateľné.
  2. V takom prípade uberte plyn, aby sa obnovila trakcia.
  3. Pri jazde do svahu zaraďte radšej vyšší prevodový stupeň ako ten, ktorý by ste použili pri jazde za suchého počasia.

Prejazd zákrutami

  1. Pred vjazdom do zákruty spomaľte na požadovanú rýchlosť, teda ešte v priamom smere jazdy!
  2. V zákrute udržiavajte plynulú rýchlosť.
  3. Ak to nie je nevyhnutné, v zákrute už nebrzdite.
debata chyba
Články podľa značiek