T&E: Zastavte dotácie na plug-in hybridy! Idú v stopách ‘Dieselgate‘

Aj ekológovia začínajú prichádzať na emisné farizejstvo zástrčkových hybridov. Omylom však za to vinia automobilky.

26.11.2020 06:00
debata (70)
Najnovšie sa do plug-in hybridov pustila... Foto: Toyota
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - 2020 Najnovšie sa do plug-in hybridov pustila organizácia Transport & Environment. A objavila niečo, čo je známe snáď už 10 rokov. Vedia byť ekologické, ale len keď ich nabíjate. To sa však nedeje.

Na nabíjateľné hybridy, ktoré dokážu časť kilometrov jazdy absolvovať v čisto elektrickom režime, sa v posledných mesiacoch rúti mohutná kritika. Paradoxne, na ich takmer nulovom prínose pre ochranu životného prostredia sa začínajú zhodovať nielen odporcovia elektromobility, ale aj ekologickí aktivisti a environmentálne organizácie. Napríklad Greenpeace, Medzinárodná rada pre čistotu dopravy (ICCT) a najnovšie aj Transport & Environment (T&E).

Všetky v podstate zhodne tvrdia, že ide o „vlkov v rúchu baránka“. T&E najnovšie predpovedá, že v súvislosti s nabíjateľnými hybridmi sa schyľuje k novému škandálu „Dieselgate“. Je totiž zdesené výsledkami testu emisií troch plug-in hybridov. Ako vzorky si na skúšku v reálnej premávke vzalo modely BMW X5 45e, Volvo XC60 T8 a Mitsubishi Outlander PHEV, teda jedny z najpredávanejších plug-in hybridov v Európe. Výsledky sú možno alarmujúce, ale prekvapením môžu byť len pre T&E.

Dobré len na dotácie

Už dávno je totiž jasné, že plug-in hybridy sú tými najväčšími emisnými klamármi v dejinách. Nevznikli z vôle zákazníkov a už vôbec nie z vôle automobiliek. Vznikli jedine z dôvodu nesystémovej legislatívy, ktorá odmieta rešpektovať fyzikálne zákony. Vozidlá, kombinujúce spaľovací motor a elektromotor, sa tak stali jedinou „dierou“ v emisných zákonoch, prostredníctvom ktorej je možné splniť normy a pritom poskytnúť zákazníkom dostatočný výkon. Automobilky ju, pochopiteľne, využili. A ako to dopadlo? Odpoveďou je test T&E.

Takto dopadol test plug-in hybridov. Prvý... Foto: T&E
T&E - test plug-in hybridov Takto dopadol test plug-in hybridov. Prvý stĺpec znázorňuje deklarované emisie. Ďalšie tri realitu - v režime EV, v režime s vybitými batériami a v režime dobíjania akumulátorov pomocou motora.

Aj s plne nabitými akumulátormi a v optimálnych podmienkach mali testované autá emisie CO2 vyššie o 28 až 89 %. V hybridnom režime s vybitými akumulátormi prekračovali deklarovanú spotrebu trikrát až osemkrát a v režime nabíjania akumulátora benzínovým motorom, ktorý používajú majitelia plug-in hybridov napríklad pred vjazdom do „zelenej zóny“, prekročili emisie trikrát až dvanásťkrát. „Plug-in hybridy sú falošné elektromobily vyrobené len kvôli laboratórnym testom emisií a kvôli daňovým úľavám,“ povedala po teste Julia Poliscanova z T&E.

Riešenie vidí v okamžitom zastavení dotácií pre tento typ hybridných vozidiel. „Vlády by mali prestať podporovať tieto autá miliardami eur z vreciek daňových poplatníkov,“ navrhuje Poliscanova. V skutočnosti totiž test ukázal, že s palivom, ktoré oficiálne vozidlá PHEV spália na 100 km, prejdú s vybitými batériami v skutočnosti len 11 až 23 km. T&E vyčíta plug-in hybridom aj to, že spaľovací motor často štartujú v režime EV, napríklad preto, že je vonku príliš chladno, systém batérií má vysokú teplotu, klimatizácia má veľký odber, alebo pri požiadavke prudkej akcelerácie.

Skončia ako diesely?

A k tomu všetkému majú slabé elektromotory, príliš silné spaľovacie motory a pomaly sa nabíjajú (okrem Outlanderu), takže ich ekologickú výhodu nie je možné využiť na dlhších trasách. T&E tvrdí, že ak majú mať zástrčkové hybridy vôbec budúcnosť, musia prejsť totálnou revíziou predpisy, podľa ktorých ich dnes odmeňujeme za nízke emisie. „Inak sa ocitnú na smetisku dejín, tak ako naftové motory,“ dodáva Poliscanova. Predstaviteľka T&E má dokonca už aj vinníka. „Automobilky vinia vodičov z vysokých emisií plug-in hybridov, pretože ich nenabíjajú, pravdou však je, že väčšina áut PHEV nie je dobre navrhnutá.“

T&E na druhej strane chváli čisté elektromobily, ktoré sú dnes schopné prejsť na jedno nabitie aj 300 km. Lenže je iba otázkou času, kedy ekologické organizácie zistia, že elektromobily vyprodukujú v životnom cykle stále viac emisií CO2 ako úsporné autá so spaľovacími motormi, zvlášť tými dieselovými. Veď ani pravda o plug-in hybridoch nie je nová. So zástrčkovými hybridmi to však už zašlo príliš ďaleko. Meniť náhle pravidlá hry by bolo pre automobilový priemysel zničujúce. Keď sa „utnú“ dotácie alebo sa zmení metodika merania CO2, môže plug-in hybridy vyrábať rovno na sklad.

© Autorské práva vyhradené

70 debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #Transport & Environment #plug-in hybridy
Články podľa značiek