Diesle ‘melú‘ z posledného! Odpisujú ich politici aj zákazníci

Zdá sa, že naftové motory sú definitívne na odpis. Naznačujú to aj predaje dieselových áut na najväčšom automobilovom trhu Európy. Špičkový nemecký analytik Ferdinand Düdenhoffer tvrdí, že nie je nič, čo by ich mohlo zachrániť.

14.04.2021 18:00
debata (29)
Nemecké registrácie naftových áut sa prepadli... Foto: VW - motor TDI oprava
VW - motor TDI oprava Nemecké registrácie naftových áut sa prepadli na najnižšiu úroveň od roku 2000. Ak ich nik nekupuje, nemá význam udržiavať ich pri živote. Súčasná generácia dieselových motorov je tak pravdepodobne aj tou poslednou.

Nemecko bolo ešte nedávno naftovou veľmocou. Tieto časy sú ale nenávratne preč. Vlani dosiahli registrácie dieselových áut na najväčšom európskom trhu podiel len 27 percent. Pritom iba rok predtým (2019) mali na predajoch nových áut 31 % a v roku 2011, teda pred dekádou, 58 %. V časoch škrtenia emisií je to paradox, pretože práve naftové motory majú vyššiu účinnosť, a teda aj nižšie emisie skleníkového CO2. Produkciu oxidov dusíka (NOx) zas zredukovala na minimum technológia selektívnej katalytickej redukcie (SCR), čo je vstrekovanie močoviny do výfukových plynov.

Zdá sa však, že ich imidž nadobro poškodila kauza Dieselgate a najmä politici, ktorí ich označujú za špinavé. Ruky preč od nich dávajú aj samotné automobilky. A čo je ešte horšie, ako naznačujú spomínané údaje, najmä zákazníci. Podľa Ferdinanda Düdenhoffera, renomovaného experta nemeckého centra CAR, to znamená jediné – ich koniec. Düdenhoffer poukazuje najmä na postoj Volkswagenu, najväčšej európskej automobilky, ktorá sa tak trochu „zbláznila“ do elektromobility. „Tento kľúčový hráč nastavuje kurz, ktorý budú ďalší nasledovať.“ Najmä ak sú v plnom prúde obrovské dotácie na nákup elektromobilov, kým diesle sú vystavené reštrikciám.

Elektrické autá sú preto často len o málo drahšie ako tie naftové. Podľa Düdenhoffera však posledný klinec do rakvy dieslov zabijú nakoniec firmy, teda firemní zákazníci. Tie kvôli zelenému imidžu menia štruktúru svojich autoparkov. Z efektívneho riešenia prechádzajú skôr na efektné, ktoré predstavujú opäť dotované plug-in hybridy. Düdenhoffer uvádza, že kým v roku 2015 tvorili diesle 77 % firemných autoparkov, vlani to bolo 45 a dnes je to menej ako 40. Aj preto sa napríklad nemecké registrácie dieslov prepadli v marci na 21 %! A má byť ešte horšie. Düdenhoffer tvrdí, že ak sa k naftovým autám obrátili chrbtom firmy, nebude už nik, kto by ich kupoval.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #naftové motory #dieselové motory
Články podľa značiek