Takmer kompletný obchvat Bratislavy otvoria už o pár dní

Otvorenie je naplánované na koniec septembra a nebude sa týkať len dvoch úsekov D4 medzi Ivankou pri Dunaji a Vajnormi, ktoré prídu na rad počas októbra. Na dôležitú diaľničnú križovatku D1 a D4 však budeme čakať ešte roky.

16.09.2021 18:00
debata (32)
Nultý obchvat Bratislavy je takmer dokončený.... Foto: TASR/Michal Svítok
D4R7 Nultý obchvat Bratislavy je takmer dokončený. Odstraňujú sa už len drobné nedorobky.

Obchvat Bratislavy D4/R7 otvoria koncom septembra. Chýbať bude úsek medzi Vajnormi a Ivankou pri Dunaji. Na svojej webovej stránke o tom informuje Bratislavský samosprávny kraj (BSK). „Takmer všetky zvyšné úseky bratislavského obchvatu D4R7, vrátane Lužného mosta, budú pre verejnosť otvorené už 26. septembra,” uviedol na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal. Ako podotkol, stane sa tak za predpokladu, že koncesionár dovtedy odstráni všetky vady a nedorobky.

Otvorenie sa zatiaľ netýka dvoch úsekov na diaľnici D4 medzi Ivankou pri Dunaji a Vajnormi, ktoré prídu na rad počas októbra. Križovatka diaľnice D4 a D1 otvorená zatiaľ nebude. Jej dokončenie sa odhaduje až v roku 2026.

Obchvat Bratislavy  bude odovzdaný s výnimkou... Foto: D4R7
obchvat BA Obchvat Bratislavy bude odovzdaný s výnimkou dvoch kratších úsekov. Tie prídu na rad v októbri.

Vonkajší (alebo nultý) obchvat Bratislavy bude stáť približne 1,8 miliardy eur a štát, keďže si ho objednal formou PPP projektu, ho bude splácať ročnými splátkami vo výške približne 53 miliónov eur. Bez napojenia na diaľnicu D1 však nebude plniť svoju hlavnú funkciu: odkloniť osobnú a hlavne tranzitnú nákladnú dopravu, prichádzajúcu v smere od Trnavy (a tým pádom prakticky z celého Slovenska) tak, aby mohla plynule diaľnicou pokračovať na Maďarsko, Rakúsko a Česko bez toho, aby prechádzala Bratislavou. A samozrejme naopak – odkloniť tranzitujúce kamióny z okolitých krajín tak, aby sa Bratislave vyhli. Celková schéma zahŕňa výstavbu 14 križovatiek a 122 mostných konštrukcií, vrátane nového mosta nad riekou Dunaj a viaduktu na úrovni Slovnaftu.

Križovatka diaľnice D4 a D1 otvorená zatiaľ nebude. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Tlapa si myslí, že napojenie D1 na D4 bude dokončené najskôr o päť rokov. Vyjadril sa tak nedávno pri príležitosti spustenia inteligentného líniového riadenia dopravy v Bratislave. Podľa neho aj v parlamente navrhoval, že výstavbu križovatky by bolo možné výrazne urýchliť priamym zadaním bez porušenia zákona. tento návrh vľak nebol vypočutý.

Diaľnica Čítajte viac Križovatka D1/D4: Ja za to nemôžem, to ty!

Pridalo sa aj konzorcium D4R7. To upozornilo, že na základe zmluvy mala byť táto križovatka štátom dokončená už v januári 2019. podľa konzorcia sa mohla – a dokonca už mohla byť aj hotová. „Za posledné štyri roky sme proaktívne navrhovali ministerstvu dopravy rôzne riešenia. Posledný návrh z roka 2020 spočíval v zahrnutí prác na križovatke D4 D1 do rozsahu koncesnej zmluvy tak, aby mohli byť tieto práce vykonané súbežne s finalizáciou ďalších úsekov na D4 a Slovenská republika by za križovatku D4 D1 musela platiť , až keď by bola križovatka v prevádzke.“ Podľa vlastného vyjadrenia konzorcium D4R7 nedostalo na svoj návrh ani len odpoveď.

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba
Viac na túto tému: #D4R7 #križovatka D1/D4 #nultý obchvat Bratislavy #vonkajší obchvat Bratislavy
Články podľa značiek