Smrť spaľovacích motorov sa odkladá. Tankovať však budeme ultra drahé palivo

Na poslednú chvíľu mení Európska únia názor na autá so spaľovacími motormi. Povolí ich aj po roku 2035. Ale príliš sa netešte. Na pumpách totiž budete musieť tankovať drahé syntetické palivo. Spaľovacie motory sa tak stanú hračkou pre bohatých.

23.03.2023 16:00
debata (47)
Podľa návrhu európskej komisie, budú musieť... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - syntetické palivá Podľa návrhu európskej komisie, budú musieť spaľovacie motory po roku 2035 rozpoznať uhlíkovo neutrálne palivo od toho vyrobeného z ropy.

Po výhradách Nemecka, Talianska ale aj Českej republiky a najnovšie Rakúska, ktoré zablokovali finálne schválenie zákazu áut so spaľovacími motormi v Európskom parlamente od roku 2035, mení EÚ svoj postoj k tomuto typu pohonu. Nový návrh Európskej komisie, ktorý videla agentúra Reuters, vraj počíta s vytvorením nového typu kategórie vozidiel, ktoré by mohli jazdiť na uhlíkovo neutrálne palivá, takzvané syntetické palivá, alebo e-palivá. Tie síce pri spaľovaní vytvárajú CO2, ale pri ich výrobe sa rovnaké množstvo CO2 spotrebuje.

Detaily kompromisného riešenia síce ostávajú nejasné, ale podľa viacerých zdrojov obsahuje podmienku, že spaľovacie motory nových áut budú musieť vedieť rozoznať klasické palivo od syntetického. Ak by vodič natankoval bežný benzín, motor by nenaštartoval. To je ale dosť náročná požiadavka, pretože tak ako benzín je aj syntetický benzín uhľovodíkové palivo. A motoru je to celkom jedno. Dva zdroje oboznámené s touto záležitosťou uviedli, že podmienka Komisie, že autá musia byť schopné rozpoznať CO2 neutrálne palivo od fosílneho, bola pre Nemecko problematická.

Spotreba paliva Čítajte viac Nemecko sa vzbúrilo. Vytvára blok proti zákazu ‘spaľovákov‘

Nemecký minister dopravy Volker Wissing, hlavný zástanca syntetických palív však vraj nechcel úplne zmietnuť návrh Komisie zo stola, ale trvá na vylepšeniach, uviedli zdroje pre agentúru Reuters. Ako dopadne rokovanie a aký bude výsledný návrh je ešte vo hviezdach. Veľké ilúzie o tom, ako si po roku 2035 kúpite nové auto so spaľovacím motorom si ale nerobte. Cenu umelo vyrobeného paliva z vodíka a uhlíka získaného z atmosféry síce nepoznáme, ale bude neporovnateľne vyššia ako cena benzínu či nafty vyrobenej z ropy. Spaľovacie autá sa tak stanú skôr výsadou vyvolených, ako záchranou más pred kúpou drahých elektromobilov.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac T & E: Syntetické palivá sú špinavé. Prehrali už dávno

E-palivá sa zatiaľ vo veľkom nevyrábajú. Prvý komerčný závod na svete bol otvorený v Čile v roku 2021 s podporou Porsche, ktorého cieľom je vyrábať 550 miliónov litrov ročne. Medzi ďalšie plánované závody patrí nórsky Norsk e-Fuel, ktorý má začať vyrábať v roku 2024 so zameraním na letecké palivo. Štúdia, ktorú len v utorok zverejnil Postupimský inštitút pre výskum klímy však zistila, že všetky plánované projekty na celom svete vyprodukujú v najbližších rokoch len toľko paliva, ktoré by dokázalo pokryť iba 10 percent nemeckej spotreby.

Na druhej strane nemecký Bosch na základe vlastných testov a prepočtov zistil, že prevádzka auta so spaľovacím motorom na e-palivo je aj po 160-tisíc kilometroch ekologickejšia ako prevádzka elektromobilov s veľkými akumulátormi. Odporcovia e-palív tvrdia, že na ich výrobu sa spotrebuje neúmerne veľa elektrickej energie – približne 25 kWh na liter. To je dosť na to, aby bežný elektromobil prešiel viac ako 100 km. Porsche tvrdí, že náklady na výrobu e-palív by sa časom mohli dostať na jedno euro za liter, ale bez akejkoľvek dane. Pomôcť by teda museli aj jednotlivé štáty, ktoré by klimaticky neutrálne palivá nezdaňovali takým brutálnym spôsobom ako tie fosílne.

© Autorské práva vyhradené

47 debata chyba
Viac na túto tému: #syntetické palivá #e-palivá
Články podľa značiek