Ekologické pneumatiky budú pre nové autá od nového roka povinné

Podľa Európskej komisie sú pneumatiky vozidla zodpovedné za 20 percent jeho spotreby paliva – inými slovami za jednu pätinu nádrže.

02.11.2010 11:19
Škoda Fabia Greenline Foto:
Škoda Fabia Greenline
debata

Len vlani mala Európa zaregistrovaných vyše 15 miliónov nových vozidiel. Poslanci Európskeho parlamentu už v polovici marca odhlasovali, že od budúceho roka majú byť pre nové vozidlá v Európe povinné pneumatiky znižujúce spotrebu paliva. Cieľom tejto legislatívy je zlepšiť bezpečnosť a ekologickosť vozidiel. Aby mal automobilový priemysel čas na prispôsobenie sa, je naplánované aj prechodné obdobie. Obidve rozhodnutia ešte musia byť pred nadobudnutím platnosti schválené Radou EÚ.

Nové označovanie pneumatík predstavuje dôležitý krok na ceste k zlepšeniu palivovej efektívnosti, zníženiu emisií oxidu uhličitého a vyššej bezpečnosti. Ekologické pneumatiky vyrábané z vysokovýkonnej gumy majú nižší valivý odpor, preto šetria palivom. Zníženie spotreby zas vedie k nižším emisiám CO2, čím sa zmenšuje celkový dosah na životné prostredie. Ak by boli takýmito pneumatikami vybavené všetky vozidlá, len v Európe by sa mohlo každoročne ušetriť až približne 6 miliárd litrov paliva, čo by znamenalo zníženie emisií oxidu uhličitého na približne 15 miliónov metrických ton.

„Naša spoločnosť očakáva, že nové predpisy budú mať pozitívny a trvalý prínos pre európsky trh s pneumatikami,“ povedal Werner Breuers, člen správnej rady spoločnosti Lanxess. „Európsky parlament prijal rezolúciu, na základe ktorej musia od roku 2012 pneumatiky obsahovať aj označenie o ich palivovej efektívnosti, priľnavosti na mokrej vozovke a valivej hlučnosti.“

Pneumatiky budú rozdelené do kategórií podľa systému tried, kde trieda A bude predstavovať najlepšiu výkonnosť a trieda G najnižšiu. Tento systém ponúkne vodičom pri kúpe nových pneumatík dôležitú pomôcku pri rozhodovaní sa. Významnú úlohu zohrá aj pre samotné odvetvie a dodávateľov ako je naša spoločnosť, pretože podľa odborníkov až 75 percent všetkých pneumatík predaných v Európe musí byť nahradených.

„Naše inovatívne technológie zároveň umožňujú, aby energeticky úsporné pneumatiky boli bezpečnejšie a odolnejšie,“ zdôrazňuje Werner Breuers a vyzdvihuje aj niektoré ďalšie výhody.

Materiály vyrábané na báze najnovších technológií umožňujú rozšíriť tzv. magický trojuholník technológie pneumatík – kombináciu nízkeho valivého odporu, dobrej priľnavosti za mokra (inými slovami kratšiu brzdnú dráhu) a dlhšiu životnosť.

Pri najnovšej generácii styrén–butadiénovej gumy (SSBR), ktorú spoločnosť práve vyvíja, boli dosiahnuté významné pokroky v zapracovaní siliky do gumenej siete. Výsledkom môže byť zvýšená životnosť, lepšia priľnavosť k vozovke, zníženie valivého odporu, ako aj rýchlosti odierania pneumatík. Spoločnosť navyše už teraz ponúka triedy gumy, pri výrobe ktorých sa používajú ekologické spracovacie látky. Okrem toho butyl guma významne prispieva k udržiavaniu tlaku vzduchu v dušiach, ako aj vo vnútornej vrstve bezdušových pneumatík. Správny tlak vzduchu zároveň prispieva k znižovaniu spotreby a redukcii emisií oxidu uhličitého. Predstavuje aj významný bezpečnostný faktor.

debata chyba
Články podľa značiek