Stvorili ho v Maranelle podľa vzoru legendárneho filmového „žrebca“ 330LM z Felliniho snímky Podivuhodné príbehy (1968). Presnejšie jednej z troch epizód Toby Dammit, inšpirovanej poviedkou Edgara Allana Poea.
Zo strieborného plátna do garáže
Nie je to prvé zákazkové Ferrari v tomto desaťročí. Možno si ešte spomeniete na projekt Ferrari 575 GTZ, karosavané spoločnosťou Zagato pre japonského multimilionára Yoshiyuku Hayasiho, alebo na projekt Ferrari P4/5 objednaný americkým zberateľom vozidiel Jamesom Glickenhausom, ktorého kabát ušil priamo Pininfarina.
Nové P540 Superfats Aperta je zhmotnením sna ďalšieho automobilového „maniaka“, ktorý na to jednoducho má. „Vždy som sníval, že sa budem podieľať na vývoji športového auta, no a keď som uvidel Felliniho Podivuhodné príbehy, okamžite som pochopil, čo chcem,“ zdôvodnil svoje pohnútky Edward Walson, syn Johna Walsona, vynálezcu káblovej televízie. So svojou žiadosťou oslovil divíziu Ferrari Special Products a po štrnástich mesiacoch si prišiel po kľúčiky od svojho nového auta.
Na podvozku Fiorana
Kým však pôvodné filmové Ferrari 330 LM zo šesťdesiatych rokov navrhla talianska karosáreň Carrozzeria Fantuzzi, o jeho novodobú interpretáciu sa postarala materská dielňa Pininfarina. John Walson sa pritom podieľal osobne na všetkých fázach vývoja.
Základom tohto vzácneho solitéru je sériové kupé Ferrari 599 GTB Fiorano osadené 6-litrovým 12-valcom. No to je asi tak všetko, čo majú spoločné. Karoséria je úplne prepracovaná. Podľa svojej historickej predlohy má polootvorenú kabínu, zvlnený pontón a, pochopiteľne, nezabudnuteľnú zlatú metalízu. Tuhosť, ktorú stratil skelet karosérie práve po tomto zásahu, kompenzovali v Maranelle dodatočnými výstuhami.
Napriek tomu je hmotnosť Aperty v porovnaní so sériovým modelom vyššia len o 20 kg. Postaralo sa o to masívne nasadenie karbónu v konštrukcii celého vozidla vrátane podvozku. Karbonovo-keramické sú dokonca aj brzdy.
Cena ostáva tajomstvom
Vpredu uložený atmosférický 12-valec ostal bez zmien, napokon jeho výkon 456 kW je len o 40 koní nižší, než akým disponovalo kultové Enzo. Z toho možno usudzovať, že maximálna rýchlosť Aperty bude len o málo nižšia než v prípade sériového uzavretého Fiorana. To dosahuje maximálku 330 km/h. Výkon je prenášaný výlučne na zadné kolesá cez 6-stupňovú sekvenčnú prevodovku F1.
Dobrou správou pre šťastného majiteľa je, že Aperta spĺňa všetky homologizačné požiadavky a je schválená pre bežnú cestnú premávku. Koľko však za tento vianočný darček ubudlo z konta Edwarda Walsona, ostáva tajomstvom. Vychádzať môžeme z ceny Ferrari P4/5, za ktoré dal James Glickenhaus celkovo 5,2 milióna dolárov, z toho 1,2 milióna len za jeho základ – Ferrari Enzo.
Rozmery | |
Dĺžka/výška/šírka (mm) | 4731/1954/1300 |
Rázvor náprav (mm) | 2750 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1690/1620 |
Technické údaje | |
Motor | 6.0 V12 |
Zdvihový objem | 5999 cm3 |
Max. výkon | 456 kW/ 7600 ot. |
Krút. moment | 608 Nm/5600 ot. |
Prevodovka | 6-sekvenčná |
Pneumatiky vpredu(vzadu) | 245/35 R20 (305/35 R20) |
Spotreba na 100 km | 17,9 l |
.