Jazdené autá: Smrť Vectry bola pre Opel vykúpením

Posledná Vectra nebola tak zlá, ako sa o nej hovorilo. Napriek tomu mal Opel jej pochybnej povesti plné zuby a poslal ju na smrť.

Opel Vectra
Opel Vectra
Autor: Opel

O poslednej Vectre sa už toho popísalo veľa. Automobilka ju vychvaľovala, mechanici na ňu nadávali a nezorientovaným zákazníkom sa z toho točili hlavy ako lístie uprostred tornáda. Tak, kde je vlastne pravda?

Takto, po väčšinu svojho života Vectry naozaj nestály za veľa. To je fakt, ktorý si Opel veľmi dobre uvedomoval a stál za konečným rozhodnutím vedenia s Vectrou navždy skoncovať. Iróniou osudu je, že tesne pred smrťou ju v Rüsselsheime dostali na úroveň, ktorá by za normálnych okolností pekne komplikovala život Mondeu aj Passatu. To už však bolo neskoro a pesimizmom infikovaní zákazníci dávno vypĺňali šekové knižky pri iných predajcoch.

Ako prvý Opel predstavil komfortne ladený
sedan.
Ako prvý Opel predstavil komfortne ladený sedan.
Autor: Opel

Posledná generácia (interne nazývaná C) sa objavila v roku 2002 a nahradila nápadito tvarované „béčko“, ktoré si mnohí pamätajú najmä podľa extravagantných vonkajších spätných zrkadiel. Posledná Vectra sa opäť vrátila ku konzervatívnejším tvarom, čo výborne ilustroval komfortne ladený hranatý sedan. Jeho komfortný podvozok úžasným spôsobom žehlil nerovnosti a posádku hýčkal plavnou jazdou nie nepodobnou luxusnejšie ladeným limuzínam. Auto postavené na koncernovej podlahovej plošine GM Epsilon (okrem Vectry ju používali aj Fiat Croma a Saab 9–3) však malo na viac a stalo sa terčom kritiky dynamickejšie zameraných zákazníkov. Tí prahli po nástupcovi legendárnej Calibry, takže Opel zmobilizoval svoje sily a krátko na to predstavil liftback Vectra GTS. V niektorých tlačových materiáloch sa naozaj objavili informácie o tom, že Vectra GTS má na trhu nahradiť Calibru, no už od pohľadu muselo byť všetkým jasné, že niekto z marketingu užil viac omamných látok ako mal a nechal sa uniesť. Aj keď Vectra GTS poriadne pritvrdila a jazdné vlastnosti oproti sedanu posunula o kus ďalej, jej hlavným tromfom bol praktický prístup do obrovského kufra a možnosť dynamickejšej jazdy v sérii zákrut.

Po facelifte sa tvár Vectry výrazne zmenila.
Po facelifte sa tvár Vectry výrazne zmenila.
Autor: Opel

S verziou GTS Opel priniesol aj obrovské kombi Caravan s rázvorom predĺženým o neuveriteľných 130 mm (kombi muselo nahradiť aj v tom čase už nevyrábanú Omegu Caravan). Konštruktéri sa zdarne popasovali so spevnením dlhej karosérie a zákazníci si mohli nerušene vychutnávať nadpriemernú ponuku miesta na zadných sedadlách, alebo nákladný priestor, ktorý mal po sklopení zadných sedadiel objem až 1850 litrov.

Šokujúci Signum

V dobe spustenia predaja poslednej Vectry bol Opel v nezávideniahodnej situácii. Zákazníci na automobilku zanevreli, pretože sa dobrovoľne zbavila vzrušujúcej Calibry a charizmatickej Omegy – modelov, ktoré tvorili okraj trhu, ale výrazným spôsobom prispeli k imidžu značky. Medzeru po Calibre čiastočne vyplnila Vectra GTS, no náhradu za Omegu nemal Opel v pláne. V niekoho hlave však vznikla myšlienka vydať sa pomerne lacnou cestou a postaviť väčšiu Vectru, ktorá Omegu nahradí v otázke veľkosti, komfortu a postaví sa na vrchol potravinového reťazca. Vznikol tak Signum, obrovský hatchback technicky aj dizajnovo vychádzajúci z Vectry. Mal neskutočne veľký štvormiestny interiér, pohodlné zadné sedadlá a dodnes ho niekoľko ľudí považuje za nedocenené auto.

Signum nahradil reprezentatívnu Omegu.
Signum nahradil reprezentatívnu Omegu.
Autor: Opel

Príliš strohý interiér

Základné verzie prvých exemplárov nepríjemne prekvapili tvrdými a nekvalitnými plastmi, ktorých spracovanie ani povrchová úprava nepripomínala auto strednej triedy. Strohým geometrickým tvarom novej palubnej dosky nechýbal nápad a ani určitá elegancia, ale aby vyzerala k svetu, potrebovali ste Vectru vo vyšších výbavových stupňoch. Prvé dva roky navyše automobilka zvádzala boj s kolísajúcou kvalitou výroby. Situácia sa podstatne zlepšila po veľkej modernizácii v roku 2005, kedy v kabíne pribudli lepšie materiály, zmenili povrch aj farbu a zbohatla aj výbava.

Signum mal vzadu dve pohodlné kreslá.
Signum mal vzadu dve pohodlné kreslá.
Autor: Opel

Samostatnou kapitolou je impulzné ovládanie páčky smeroviek. Vectra sa vďaka nemu stala hviezdou motoristickej bulvárnej tlače v celej Európe. Na prvé verzie si zákazníci nevedeli zvyknúť a systém si vyslúžil viac kritiky ako chvály. Strohý geometrický dizajn páčok ladil s hranatým zvyškom interiéru.

Nafta sa tešila obľube

Hoci robili najviac problémov, najväčšej obľube sa od začiatku predaja Vectry tešili naftové motory. K dispozícii boli štvorvalce 2.0 DTI a 2.2 DTI. Ich papierové hodnoty a max. krútiace momenty dostupné hlboko pod 2000 otáčkami presvedčili nejedného zákazníka, aby zabudol na benzínové motory a priplatil si za trojicu písmen DTI. Slabší turbodiesel zo seba „vydoloval“ len priemernú dynamiku a dosť sa pri tom triasol (nemal vyvažovacie hriadele), potešil však širokým rozsahom použiteľných otáčok. Väčší motor bol uspokojujúcejší (dostal vyvažovací hriadeľ), ale rovnako ako menší motor, aj on trpel neustálym zavzdušňovaním palivového systému, zlyhávalo mu podtlakové ovládanie variabilného turbodúchadla a občas si „postavil hlavu“ aj mechanizmus ovládania EGR ventilu.

Verzia GTS dostala zatmavené predné
svetlomety.
Verzia GTS dostala zatmavené predné svetlomety.
Autor: Opel

Absolútne najhoršou vecou na motoroch DTI je ich neslávne vysokotlakové vstrekovacie palivové čerpadlo Bosch VP44. Vo Vectrách disponovalo raritnou riadiacou jednotkou čerpadla spojenou s riadiacou jednotkou motora, čo malo za následok jeho neopraviteľnosť (nedali sa doň softwarovo nahrať kompenzácie potrebné pre fungovanie opraveného čerpadla). Keď sa teda čerpadlo pokazilo, majiteľ ho musel kúpiť celé nové. Tragédia. Ak sa jedného dňa zostatková hodnota jazdenej Vectry DTI priblíži cene nového čerpadla, z auta sa stane nepredajný vrak

Výhrou sa nedá nazvať ani šesťvalcová verzia 3.0 V6 24V CDTI. Aj tento motor je dnes už pomaly legendou, ale namiesto úspechov sa preslávil nespoľahlivosťou a drahým servisom. Na popísanie všetkých jeho slabých miest by bol potrebný osobitný materiál, ale v rýchlosti spomeniem len toľko, že sa jedná o rovnaký motor, aký majú pod kapotou Saab 9–5 alebo Renaulty Vel Satis a Espace.

Signum 3.0 V6 24V CDTI zlákal nejedného
zákazníka.
Signum 3.0 V6 24V CDTI zlákal nejedného zákazníka.
Autor: Opel

Celohliníkový agregát sa často prehrieva (nešťastne navrhnuté chladenie), z dôvodu poddimenzovaných mazacích kanálov v bloku a hlave sa ani poriadne nemaže (mazacie kanály upcháva karbónom) a následkom následného prehriatia stráca kompresné tlaky. Nepomáha mu ani citlivejší spôsob jazdy a zvýšená údržba. Hoci je motor produktom vývoja spoločnosti Isuzu a jeho vývoj si viac menej objednal Saab, Opel oň prejavil záujem až neskôr a paradoxne s ním má aj najmenej problémov. Dôvodom je, že ako jediný ho spojil so šesťstupňovou prevodovkou, ktorá motor na diaľnici netočí vo vysokých otáčkach a motor je tak tepelne menej namáhaný.

Spoľahlivosť priniesli až motory Fiat

Obdivovatelia naftových motorov si mohli vydýchnuť až v roku 2004, kedy Opel do Vectry implantoval spoľahlivé štvorvalce 1.9 CDTI. Ich označenie trochu zavádza, pretože pochádzali z vývoja Fiatu. Opel ponúkal tri výkonové verzie, základná mala 74 kW (100 k), stredná solídnejších 88 kW (120 k) a najvýkonnejšia až 110 kW (150 k). Prvé dve mali ventilový rozvod OHC a osem ventilov v hlave, najvýkonnejší motor dostal šestnásťventilovú techniku s rozvodom DOHC. Na rozdiel od motorov DTI bola väčšina agregátov CDTI vybavená filtrom pevných častíc, čo automaticky znamenalo lepšie emisie a viac trápenia z ich regeneráciou.

Základný benzínový motor sa do Vectry dostal snáď omylom

Osobne by ma zaujímalo, čo Opel viedlo k tomu, aby svoj model strednej triedy v roku 2004 vybavil benzínovým motorom 1.6 16V (74 kW/100 k). Podobný ťah s Passatom skúšal aj Volkswagen a ani on neuspel. Takto motorizovaná Vectra sa na ceste napriek kratším prevodom trápi a na diaľnici hrá vyslovene tretiu ligu. Situáciu nezlepšila ani výkonnejšia verzia jednašestky (77 kW/105 k) montovaná už o rok neskôr.

Akceptovateľným základom je až štvorvalec 1.8 16V (90 kW/122 k), ktorý je zaujímavý tým, že v liftbacku GTS spolupracoval s „kratšou“ prevodovkou, čím získal ešte viac dynamiky. V roku 2005 jeho výkon dokonca poskočil na 103 kW (140 k).

Nedoceneným motorovým klenotom je prepĺňaný agregát 2.0 16V Turbo (129 kW/179 k). Ani tento motor nepochádza z domácich dielní, Opel ho v rámci koncernovej spolupráce „vyfasoval“ od Saabu a hoci to v tom čase tušilo len málo zákazníkov, bol to najlepší motor, aký si mohli do Vectry kúpiť. Kto doň investoval, získal výborný výkon, plochú krivku krútiaceho momentu a severskú spoľahlivosť.

Trochu v ústraní bol štvorvalec 2.2 16V (108 kW/147 k) a jeho neskoršia verzia s priamym vstrekovaním benzínu 2.2 16V Direct. Neboli zlé, ale ani ničím nevynikali a zákazníkom veľa dôvodov na ich výber nedávali. Slabší motor bol pomerne spoľahlivý, výkonnejší mal lepšie výkonové krivky, ale niekedy mu zlyhávalo vysokotlakové palivové čerpadlo.

Šesťvalce pre fajnšmekrov

Vectra mala v zálohe aj niečo pre znalcov. Veľký benzínový motor 3.2 V6 24V (155 kW/211 k) síce zásluhou ťažšieho stáleho prevodu nedosahoval tak prudkú akceleráciu ako 2.0 16V Turbo, ale po rozbehnutí bol nezastaviteľný. Dobrou správou je, že nemal problémy so spoľahlivosťou. Jeho najväčším nedostatkom tak ostávala veľmi rozmarná spotreba.

Vectra OPC v Nemecku kraľovala ľavým
diaľničným pruhom.
Vectra OPC v Nemecku kraľovala ľavým diaľničným pruhom.
Autor: Opel

V roku 2005 ho na výrobných pásoch nahradil menší, ale prepĺňaný motor 2.8 V6 24V Turbo s výkonom 169 kW (230 k), ktorý neskôr poskočil až na 184 kW (250 k). Ten istý agregát vyladený na výkony 188 kW (256 k) a 206 kW (280 k) poháňal verzie OPC. Vectra OPC bola často podceňovaným autom. Jej ťažký motor (šesťvalec 2.8 Turbo bol rozmerovo predimenzovaný, aby vydržal dlhodobú záťaž a mal vysokú životnosť) z nej robil pri slalome nedotáčavé auto a v prudkých zákrutách sa hrnula prednou časťou von ako lokomotíva. Na diaľnici však nemala premožiteľa a nič v strednej triede si s ňou na rovinách neporadilo. Problémom verzií OPC bol aj prenos krútiaceho momentu do riadenia (s týmto neúspešne bojovala aj menšia Astra OPC).

Tesne pred smrťou mala Vectra OPC až 206 kW
(280 k).
Tesne pred smrťou mala Vectra OPC až 206 kW (280 k).
Autor: Opel

Podvozky mali schopnosti, nie však výdrž

Najcitlivejším miestom na Vectre bola jej predná náprava. Najmä na rozbitých slovenských cestách ramená výrazne trpeli a vznikali v nich vôle. Situáciu ešte zhoršovali veľké a ťažké motory vrcholných motorizácií. Ružové to nebolo ani so zadnou viacprvkovou nápravou. Ak bola v poriadku, Vectra mala veľmi slušné jazdné vlastnosti, ak v nej však boli vôle, auto bolo v niektorých situáciách na rozbitom povrchu doslova nebezpečné. Niečo podobné nakoniec zažívali aj vodiči Alfy Romeo 166.

Jej podvozok na zlých cestách dosť trpel.
Jej podvozok na zlých cestách dosť trpel.
Autor: Opel

Pri výbere použite hlavu a budete s ňou spokojný

Vectra (generácia C) po facelifte je najlepšou Vectrou, akú viete kúpiť. Navyše sa jedná o najnovšie exempláre so solídnou spoľahlivosťou, „nevylietanými“ podvozkami a relatívne malý počtom najazdených kilometrov. Zlá povesť Vectry sa zároveň stará o veľmi atraktívne ceny starších exemplárov.

Benzínový šesťvalec veľa žral, ale bol
spoľahlivý.
Benzínový šesťvalec veľa žral, ale bol spoľahlivý.
Autor: Opel

Nekomplikujte si život kombináciou písmen DTI, nedajte sa uniesť výkonom 3.0 CDTI, zabudnite na základné motory 1.6 16V a prakticky nemáte, čo pokaziť. Pri Vectre máte navyše veľmi vysokú šancu „tlačiť na pílu“ a zjednať si pri kúpe veľmi slušnú zľavu.

Ani posledný Signum nie je zlou voľbou.
Ani posledný Signum nie je zlou voľbou.
Autor: Opel
História modelu
 2002 Predaj Vectry C vo verzii sedan, benzínové motory 1.8 16V (90 kW/122 k), 2.2 16V (108 kW/147 k), naftové motory 2.0 16V DTI (74 kW/100 k), 2.2 16V CDTI (92 kW/125 k). Od septembra verzia liftback označená GTS, benzínový motor 3.2 V6 24V (155 kW/211 k).
2003 Benzínové motory 2.0 16V Turbo (129 kW/179 k), 2.2 16V Direct (114 kW/155 k), naftový šeťvalec 3.0 V6 24V CDTI (130 kW/177 k). Model Signum a kombi verzia Vectra Caravan.
2004 Naftový motor 1.9 8V CDTI (74 kW/100 k, 88 kW/120 k, 110 kW/150 k), pre sedan a kombi benzínový motor 1.6 16V (74 kW/100 k), podvozok IDS Plus.
2005 Modernizácia a úprava vzhľadu, benzínové motor y 1.6 16V Twinport (77 kW/105 k), 1.8 16V (103 kW/140 k), 2.8 V6 24V Turbo (169 kW/230 k), verzia OPC – liftback a kombi s motorom 2.8 V6 24V Turbo (188 kW/256 k), naftový motor 3.0 V6 CDTI (135 kW/184 k).
2006 Motor 2.8 V624V Turbo s výkonom 184 kW (250 k), verzie OPC s výkonom až 206 kW (280 k) s možnosťou kombinácie s automatickou prevodovkou.
2007 Zlepšenie štandardnej výbavy.
Časté poruchy:
Opotrebované ložiská kolies, netesné tlmiče (najmä zadná náprava), vôle v podvozku, poruchy 5-stupňovej automatickej prevodovky, opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (1.9 CDTI, 3.0 CDTI), úniky oleja z hrebeňa riadenia, zlý mechanizmus napínania rozvodového remeňa (2.2 16V), zanesený EGR ventil, vyššia spotreba oleja (DTI), prehrievanie motora (3.0 CDTI), zlý kompresor klimatizácie.
Naše odporúčanie:
Pri Vectre sa jednoznačne sústreďte na ročníky 2005 a novšie. Po modernizácii v tomto roku došlo k výraznému nárastu kvality výroby a vychytaniu múch prvých verzií.
Vyhnite sa základnému benzínovému a naftovým motorom s označením DTI. Oľutovať môžete aj nákup vrcholnej verzie 3.0 CDTI. Tajným tipom sú výborné verzie 2.0 16V Turbo a 2.8 V6 24V Turbo.

Súvisiace články:

Ďalšie články
Toyota  - logo

Rebríčku najväčších kraľuje Toyota. Preskočila Volkswagen

24.03.2014 12:00

Európsky automobilový trh prežíva stále krízu. O tom celosvetovom to však neplatí. Vlani zišlo z liniek rekordných 84,1 milióna vozidiel. Najviac z nich patrí Toyote.

Opel Adam Cup

Opel už testuje ostrý Adam OPC

10.03.2014 16:00

Najmenšiemu modelu z Russelshaimu plánuje Opel športovú kariéru. Chcel by mať z neho hot hatch v štýle Fiatu Abarth 500. Bude z Adama Adam OPC?

Opel Astra OPC Extreme

Astra Extreme: Opel stvoril najrýchlejšiu Astru všetkých čias

05.03.2014 06:00

Pre autosalón v Ženeve si Opel okrem Adamu Rocks pripravil aj poriadne ostré športové náradie. Astra Extreme má 300 koní a o 100 kg menej ako doteraz najvýkonnejšia verzia OPC.

Opel 1,0 Ecotec Turbo

Opel ADAM 1,0 SIDI: Trpaslík z Russelsheimu dostane supermoderný trojvalec

25.02.2014 12:00

Adam bude prvým Oplom, ktorý použije úplne nový preplňovaný benzínový trojvalec 1,0 Ecotec Direct Injection Turbo. Má byť najtichším a najvyváženejším trojvalcom na svete.

Ľudia odporúčajú