Pri kúpe Laguny II berte jej modernizovanú verziu

Facelift modelov sa väčšinou týka úprav karosérií a interiérov. Modernizácia Laguny II však priniesla najmä dôležité zvýšenie spoľahlivosti a odolnosti.

10.12.2009 15:27
Renault Laguna II (2005-2007) Foto:
Renault Laguna II (2005-2007)
debata

Renault predstavil druhú generáciu Laguny s veľkou slávou v roku 2000. Stalo sa tak na parížskom autosalóne, kde každý „padal na kolená“ najmä z jej pokrokovej elektronickej výbavy. Otváranie a štartovanie auta pomocou elektronickej karty bolo v tom čase takmer sci-fi, jej pevná karoséria získala ako prvé auto v testoch EuroNCAP za čelný a bočný náraz päť hviezdičiek a príjemné naladenie podvozka bolo prísľubom nekonečného komfortu aj na rozbitých cestách.

S prvými Lagunami na cestách však na denné svetlo vyplávali aj prvé neprekonateľné problémy. Nejeden natešený majiteľ novučičkej Laguny prišiel ráno k autu, no centrálne zamykanie pokrokovou kartou jednoducho nedokázal odomknúť. Túto prekážku ešte majiteľ ako tak prekonal, pretože plastová kartička v sebe ukrývala aj nenápadný kľúč, ktorým ste auto odomknúť vedeli (potrebné bolo len vylúpnuť plastový kryt na kľučke). Horšie však bolo, že často sa auto nedalo naštartovať. Karta sa totiž nespojila s riadiacou jednotkou UCH, ktorá nedala riadiacej jednotke motora pokyn na naštartovanie.

Pôvodnú verziu spoznáte aj podľa inej masky... Foto: Renault
Renault Laguna II (2000-2005) Pôvodnú verziu spoznáte aj podľa inej masky chladiča.

Keď všetko funguje ako má, stačí aby bola karta v čítačke (alebo v prípade drahšej verzie v jej blízkosti) a UCH dá pokyn na odblokovanie volantu a druhej polohy zapaľovania. Potom stačí stlačiť tlačidlo Start/Stop na palubnej doske a motor sa prebudí k životu.

Bohatá výbava Laguny občas vedela pekne potrápiť. Foto: Renault
Renault Laguna II (2005-2007) Bohatá výbava Laguny občas vedela pekne potrápiť.

Výrobca neskôr karty spevnil (zabránil lámaniu mikročipov v karte pri mechanickom ohýbaní), čím väčšinu starostí odstránil. Mnoho kariet servisy majiteľom v rámci záruky povymieňali, takže ani prvé verzie už spomínanými poruchami trpieť nemusia. Zvýšená pozornosť pri nákupe jazdenej Laguny sa napriek tomu oplatí.

Čoho sa však prvé verzie (2000 – 2005) nikdy nezbavili, boli málo odolné predné nápravy. Konkrétne malá životnosť takmer poddimenzovaného spodného otočného čapu ramena prednej nápravy (rameno tvorí výlisok plechu v tvare L). Otočný čap sa navyše do modernizácie nedal meniť samostatne (nebol zahrnutý v katalógu ND). Od roku 2005 bol čap samostatne meniteľný a zároveň konštruktéri posilnili životnosť celého uloženia nápravy.

Fáza II (2005 – 2007) zároveň dostala spoľahlivejší hydraulický posilňovač s premenlivým posilňovacím účinkom závislým od rýchlosti (dovtedy vyhradený len pre špičkové verzie).

Samozrejmosťou bolo aj zavedenie nových motorov. Turbodiesel 2.2 dCi (110 kW/150 k) s mimoriadne zložitým rozvodovým mechanizmom uvoľnil miesto rovnako výkonnému modernému štvorvalcu 2.0 dCi s odolnejšími rozvodmi poháňanými reťazou a turbodúchadlom chladeným vodou. V roku 2006 sa dokonca ukázala jeho verzia s výkonom 127 kW (173 k). Tá mala na rozdiel od slabšej verzie filter pevných častíc. S novými motormi sa do auta dostali aj odolnejšie prevodovky PK6 so silnejšími ložiskami a synchronizáciou.

Pod kapotou sa objavil aj prepracovaný benzínový štvorvalec 2.0 16V Turbo s výkonom 150 kW (204 k) vo verzii GT. Od roku 2005 bola na trhu aj jeho podladená verzia s výkonom 125 kW (170 k). Tá mala vyšší kompresný pomer 9,5:1 (silnejšia verzia 9,0:1) a tlak turbodúchadla znížený na 1,75 baru (silnejšia verzia 2 bary). Posilnil aj základný benzínový motor 1.6 16V, konkrétne zo 79 na 82 kW.

Laguna GT mala motor 2.0 16V Turbo s výkonom... Foto: Renault
Renault Laguna II (2005-2007) Laguna GT mala motor 2.0 16V Turbo s výkonom 150 kW.

Laguna II spôsobila Renaultu z pohľadu spoľahlivosti naozaj dosť škody, no jej modernizovaná verzia (Fáza II) rozhodne stojí za úvahu. Práve jej zlá povesť tlačí ceny jazdených exemplárov z rokov 2005 až 2007 príjemne nízko, pričom sú neporovnateľne spoľahlivejšie ako prvé modely. Podstatným spôsobom sa zvýšila aj kvalita ich dielenského spracovania a podvozok lepšie odolával našim rozbitým cestám. Zlé meno predchodcu napriek tomu modernizovaná Laguna II už zvrátiť nedokázala.

debata chyba
Články podľa značiek