Trojvalec 1.2 HTP niekedy trpí vynechávaním valcov

Fabiu 1.2 HTP má snáď polovica nášho národa. Problémy s vynechávaním valcov preto už určite spoznal nejeden jej majiteľ.

27.11.2009 10:00
Šetrenie pri vývoji musíte dobehnúť dobrou... Foto:
Motor 1.2 HTP
debata

O trojvalcových motoroch 1.2 HTP koluje medzi obyvateľstvom veľa vtipov a fám. Tento motor dokázal po dlhých rokoch rozdeliť ľudí na dve skupiny. Kým jedna ho zatracuje, druhá ospevuje a nedá naň dopustiť.

Nech je už pravda kdekoľvek, faktom ostáva, že práve vďaka tomuto ekonomickému motoru sa stali autá (Fabia, Roomster, Polo, Ibiza) dostupnejšími. S veľkým rozšírením tohto agregátu však časom na povrch vyplávali niektoré chybičky krásy konštrukčného charakteru. Jednou z nich je silne nepravidelný chod.

Malý trojvalec 1.2 HTP je občas neposlušný. Foto: Škoda Auto
Motor 1.2 HTP Malý trojvalec 1.2 HTP je občas neposlušný.

Nepravidelný chod si však nezamieňajte s vibrovaním motora pri voľnobežných otáčkach daným jeho trojvalcovou konštrukciou. Trojvalec nebude nikdy tak kultúrny ako klasický radový štvorvalec. Na druhej strane použitie trojvalcovej konštrukcie má svoje nesporné výhody, o tom však niekedy nabudúce.

Nepravidelný chod trojvalca 1.2 HTP sa stáva skutočným problémom vo chvíli, keď dostane povahu vynechávania niektorého z valcov, čo sa prejaví občasným silným zachvením motora pri voľnobežných otáčkach. Keď sa tento problém prehĺbi, motor dokonca začne pracovať len na dva valce. To určite spoznáte podľa silných vibrácií, ktoré doslova roztrasú celé auto.

Môže to mať dve hlavné príčiny. Jednou z nich je porucha zapaľovacej cievky (v tomto prípade celkom bežná, no nie nebezpečná porucha). To je ten lepší prípad, pretože zapaľovacia cievka nie je drahou záležitosťou a jej oprava si nevyžiada náročné servisné úkony. Horšie je to, keď problém pretrváva aj po výmene chybných cievok. Príčinou môže byť hlava valcov vyrobená z menej odolného materiálu. Celý motor 1.2 HTP bol totiž vyvíjaný s ohľadom na čo najnižšie výrobné náklady. Konštruktéri preto počas celého vývoja bojovali s ekonomickým oddelením, ktoré schvaľovalo, čo si ešte môžu a čo už nemôžu dovoliť. Jedným z možných (ale nikdy nepotvrdených) vysvetlení preto ostáva, že za „obeť“ šetrenia padol aj materiál, z ktorého sú vodítka ventilov. Počas prevádzky motora totiž časom dochádza k zväčšovaniu vôle medzi driekom ventila a jeho vodítkom. Ventil preto pri jednotlivých zdvihoch vibruje, čo vôľu časom ešte viac zväčší a výrazne ho pri zatváraní brzdí. Ten sa preto pri vysokých otáčkach nestihne včas zatvoriť a kompresný tlak v postihnutom valci klesne na hodnotu, kedy už motor nedokáže správne pracovať.

Nie vždy sú príčinou nepravidelného chodu zlé... Foto: Castrol
Motor 1.2 HTP Nie vždy sú príčinou nepravidelného chodu zlé cievky.

Problematické môže byť aj odhalenie tejto poruchy. Keby ste totiž chceli zmerať kompresiu vo valcoch bežným spôsobom, nemusíte žiadny problém identifikovať. Meranie kompresie pri otáčkach štartéra totiž ukáže normálne hodnoty. Vysvetlenie je opäť jednoduché. Pri takto nízkych otáčkach sa vibrujúci ventil bez problémov stihne zatvoriť a všetko sa tvári normálne.

Pri nákupe jazdeného auta s motorom 1.2 HTP sa preto vyhnite motorom so silne nepravidelným chodom. Keby bola jeho príčinou len nefunkčná zapaľovacia cievka, predchádzajúci majiteľ by ju v záujme vyššej predajnej ceny auta určite nechal vymeniť. Nová hliníková hlava valcov vás v autorizovanom servise bude stáť viac ako 1000 €.

Výrobca však motor počas výroby priebežne inovuje a drobné nedostatky odstraňuje, takže s popísaným problémom údajne bojovali len prvé série týchto motorov. V súčasnosti vyrábané motory 1.2 HTP už vibrujúce ventily nepoznajú.

Budeme radi, keď sa snami v debate pod článkom podelíte o vaše osobné skúsenosti s motormi 1.2 6V HTP a 1.2 12V HTP.

debata chyba
Články podľa značiek