Košičan staval čajkou do pozoru policajtov v celej republike

Keby si košický veteránista Ladislav Košík nechal všetky staré autá, ktoré v živote vlastnil, asi by potreboval garáže dopravného podniku.

23.03.2010 10:58
Zbierka Ladislava Košíka Foto:
Zbierka Ladislava Košíka
debata

Ladislav Košík berie staré autá ako srdcovú záležitosť. „Moje prvé auto bola Tatra 57 B vyrobená v roku 1948,“ rozpráva o začiatkoch dnes 65-ročný pán. „Veteránom sa venujem vyše štyridsať rokov. Vtedy vlastne ešte poriadne veterány ani neboli, každý jazdil, na čom sa dalo. Asi tak, ako dnes ešte niektorí jazdia na starších škodovkách,“ spomína zberateľ. Aj vtedy robila svoje cena. Tatrovku kúpil za štyri tisícky, nové auto stálo desaťnásobne viac. To ešte netušil, že o pár rokov tromfne luxusným vozením aj vyššie postavených papalášov. Stal sa majiteľom sovietskeho GAZ 13 Čajka, ktoré bolo určené len pre najvyšších funkcionárov bývalého Sovietskeho zväzu a krajín východného bloku.

Zbierka Ladislava Košíka Foto: Ladislav Košík
Zbierka Ladislava Košíka Zbierka Ladislava Košíka

„Zohnal som ju tak ako viacero ďalších áut – cez kontakty a známosti. Vtedy luxusné osobné tatry či volgy nemohol mať bežný smrteľník, o čajke ani nehovoriac. Bolo to v roku 1974, keď som bol na Veľkú noc v Prahe. Tam som sa dal do reči s jedným známym, ktorý pracoval na ministerstve,“ vysvetľuje pán Košík, ako prišiel k sovietskemu cestnému krížniku. Spomínanému mužovi sa zveril, že by rád získal výnimočné auto.

Zbierka Ladislava Košíka Foto: Ladislav Košík
Zbierka Ladislava Košíka Zbierka Ladislava Košíka

„Povedal mi, že by vedel vybaviť čajku, ktorú majú na ministerstve. Veľmi som tomu neveril, lebo sme si aj vypili. Koncom týždňa sa mi však ozval, že ak mám záujem, v pondelok si mám prísť po auto do Prahy,“ dodal zanietený veteránista. Samozrejme, nemal pri sebe toľko peňazí, aby si mohol výnimočné auto kúpiť, preto si požičal. Výsledok stál za to. „Bol so mnou aj kamarát a keď sme šli z Prahy, mali sme cestu doslova voľnú. Na križovatkách nebolo toľko semaforov ako dnes, dopravu riadili príslušníci Verejnej bezpečnosti. Keď videli čajku, len zasalutovali a kývali nám, že máme ísť,“ spomína na cestu cez vtedajšie Československo.

Zbierka Ladislava Košíka Foto: Ladislav Košík
Zbierka Ladislava Košíka Zbierka Ladislava Košíka

Potom vystriedal viacero na tú dobu luxusných áut – Tatry 603 a 613, Tatraplán Volga 24, aerovky či americké autá. Dnes majú niektoré z nich hodnotu desaťtisíce eur. Vlastnil aj Škody Tudor vo vojenskom a policajnom vyhotovení. Stále bol a je verný aj trabantom. „Je to nenáročné auto, ktoré nehrdzavie, na behanie po meste stačí,“ vymenúva výhody „bakeliťáka“ z bývalej NDR košický veteránista. Teraz vlastní športový Fiat X1/9 zo sedemdesiatych rokov a anglický roadster MG.

Zbierka Ladislava Košíka Foto: Boris Macko
Zbierka Ladislava Košíka Zbierka Ladislava Košíka

Košičan je zrejme aj slovenským rekordérom v počte áut, ktoré doteraz vlastnil – 163. O všetkých má záznam v zošite, do ktorého si písal typ auta. Po čase ich predal alebo vymenil, vraj aby mal motiváciu. „Rád by som vlastnil ešte nejaký obrnený transportér, možno niečo na štýl OT-64, alebo hoci aj tank. Ale neviem, kam by som to dal a kde by som sa na ňom vozil,“ dodal so smiechom Ladislav Košík.

debata chyba
Články podľa značiek