Legendárny UAZ 469 sa vráti na scénu

Ruská automobilka UAZ postaví limitovanú edíciu 5000 kusov legendárneho "gázika" UAZ 469. Oslávi tak 65. výročie víťazstva Červenej armády.

18.03.2010 18:38
UAZ Hunter Foto:
UAZ Hunter
debata

Znie to až neuveriteľne, ale UAZ (Uljanovskij avtomobilnyj zavod) chystá na oslavu 65. výročia víťazstva Červenej armády limitovanú edíciu legendárneho armádneho off-roadu UAZ 469. Preslávil sa najmä službou v armádach Varšavskej zmluvy, kde v mnohých prípadoch slúži dodnes. Príprava výroby nebola nijak náročná, pretože v súčasnosti vyrábaný model UAZ Hunter je len inovovaným pôvodným UAZ 469.

Podľa vedenia automobilky nie je dôvodom obnovenia výroby pôvodnej verzie len oslava víťazstva Červenej armády, ale aj skutočný dopyt zo strany zákazníkov. UAZ Hunter je totiž pre obyčajných ľudí drahý a jednoduchší a lacnejší model by mohol zaplniť medzeru, ktorá odchodom modelu 469 na trhu vznikla.

Limitovaná edícia sa bude vyrábať s plátennou aj plechovou strechou a jej cena by mala v prepočte dosahovať približne 7500 €. Za túto hodnotu dostane zákazník auto poháňané benzínovým štvorvalcom 2.7 16V s výkonom 94 kW/4400 min-1 a krútiacim momentom 218 Nm/2500 min-1. Jeho maximálny rýchlosť je 130 km/h a kombinovaná spotreba 13,2 l/100 km.

Rovnaký motor poháňa aj model Hunter. Ten si však môžete objednať aj s naftovým motorom 2.4 D s výkonom 63 kW/4000 min-1 a krútiacim momentom 183 Nm/1800 min-1. Či bude naftový agregát k dispozícii aj pre exempláre UAZ 469 z limitovanej edície, výrobca nespomína.

Hunter vychádza z pôvodného UAZ 469. Foto: UAZ
UAZ Hunter Hunter vychádza z pôvodného UAZ 469.
Technické údaje – UAZ Hunter
Motor 2.7 16V 2.4 D
Palivo Benzín Nafta
Zdvihový objem (cm3) 2693 2417
Max. výkon (kW/min-1) 94/4400 63/4000
Krút. moment (Nm/min-1) 218/2500 183/1800
Prevodovka 5M 5M
Pneumatiky 225/75 R 16 225/75 R 16
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1665 1750
Max. rýchlosť (km/h) 130 120
Spotreba (l/100 km) 13,2 11,9

UAZ má však vo výrobnom programe aj novší model UAZ 3160, ktorý začal zbiehať z výrobných pásov v lete 1997. Dnes sa jeho modernizovaná verzia predáva pod označením UAZ Patriot (od 2003). V Rusku patrí Patriot k strednej triede off-roadov, čo v preklade znamená, že obyčajný Rus žijúci mimo Moskvy si ho za normálnych okolností nemôže dovoliť. V ponuke je dokonca verzia poháňaná relatívne moderným naftovým motorom Iveco 2.3 TD so vstrekovaním common-rail.

Patriot je pre bežných ľudí drahým tovarom. Foto: UAZ
UAZ Patriot Patriot je pre bežných ľudí drahým tovarom.
Technické údaje – UAZ Patriot
Motor 2.7 16V 2.3 TD
Palivo Benzín Nafta
Zdvihový objem (cm3) 2693 2287
Max. výkon (kW/min-1) 94/4400 85/3900
Krút. moment (Nm/min-1) 218/2500 270/1800–2800
Prevodovka 5M 5M
Pneumatiky 245/70 R 16 245/70 R 16
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2070 2170
Max. rýchlosť (km/h) 150 135
Spotreba (l/100 km) 13,2 9,5

Trochu histórie – UAZ 469

Legendárny „gázik“ vyvinuli konštruktéri automobilky UAZ už v roku 1965, Ministerstvo automobilového priemyslu ZSSR však automobilke nepridelilo prisľúbené peniaze a tak musela sériová výroba počkať až do roku 1972. Peniaze totiž prišli až na jar 1971 a kým stihli konštruktéri postaviť novú výrobnú linku, ubehol ďalší rok.

UAZ 469 sa začal vyrábať v roku 1972. Foto: UAZ
UAZ Hunter UAZ 469 sa začal vyrábať v roku 1972.

Auto využívalo nosný rám a tuhú nápravu vpredu aj vzadu (obidve odpružené listovými pružinami), čo bolo prísľubom potrebnej odolnosti a výdrže v najnáročnejších podmienkach. Na pohon slúžil benzínový štvorvalec 2.4 OHV (2445 cm3) s výkonom 53 kW (72 k), ktorý posielal svoju sila cez štvorstupňovú manuálnu a redukčnú prevodovku na zadné alebo všetky štyri kolesá. UAZ 469 mal navyše pri každom kolese ďalší redukčný prevod. Vojenská verzia 469 mala svetlú výšku 300 mm, civilná verzia 469 B nemal pri kolesách redukcie a jej svetlá výška bola 220 mm.

V roku 1985 dostal UAZ nové označenie a... Foto: UAZ
UAZ 31512 V roku 1985 dostal UAZ nové označenie a dvojokruhové brzdy.

UAZ 469 odviezol až sedem ľudí a 100 kg batožiny, prípadne vodiča a spolujazdca a 600 kg nákladu. Na ceste spotreboval každých 100 km približne 15 l benzínu, preto ho konštruktéri vybavili palivovou nádržou s objemom 78 l.

V roku 1985 sa označenie zmenilo na UAZ 3151 (civilná verzia UAZ 31512).

debata chyba
Články podľa značiek