Dlhé roky čakala hasičská technika na Slovensku na svoju modernizáciu a obnovu. Civilné zložky Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) SR v posledných rokoch dostali viaceré nové vozidlá, z ktorých významnú časť tvorili cisternové striekačky na podvozku Iveco Trakker 6×6. V závere minulého roka sa modernej techniky dočkali aj hasiči z Ozbrojených síl SR, keď prvou lastovičkou je nová cisternová zásahová striekačka CAS-30 na štvornápravovom podvozku MAN TGS 35.480 s pohonom všetkých kolies.
Vozidlo je zaradené do hasičskej a havarijnej skupiny z Vojenského útvaru 1056 Zemianske Kostoľany. Ako informoval útvar, nové vozidlo nahradilo po 24 rokoch služby staršiu Tatru. Ide o vôbec prvé zaradenie modernej ťažkej zásahovej hasičskej techniky do OS SR od roku 1993. Vojenskí hasiči a záchranári zo Zemianskych Kostolian majú na starosti najmä zásahy pre potreby miestnej vojenskej zásobovacej základne pohonných látok a chemického cvičiska. Nové vozidlo sa však bude používať nielen pre potreby vojenskej základne, ale bude slúžiť aj v rámci národného krízového manažmentu pri hasení požiarov a riešení mimoriadnych udalostí v civilnom sektore. Už minulosti vojenskí hasiči zasahovali napríklad pri povodniach na Hornej Nitre, hasení požiaru zberných surovín v Zemianskych Kostoľanoch či v podniku VOP Nováky.
Opis podvozku
Cisternová automobilová striekačka (CAS) na podvozku MAN TGS 35.480 je určená na prepravu požiarneho družstva 1+2 a hasiacich prostriedkov na zásah vodou s kapacitou 10 000 l alebo penidlom 1 000 l pri použití nízkeho i vysokého tlaku vody. Vozidlo má najvyššiu prípustnú hmotnosť 35 000 kg, prevádzková hmotnosť je 23 800 kg a užitočná 11 200 kg. Oproti štandardu je podvozok požiarnej striekačky zvýšený.
Kabína pre posádku je klimatizovaná s palubným počítačom, cúvacou kamerou, družstvo má k dispozícii 14-kanálovú rádiostanicu Motorola CM 360, ktorá je kompatibilná s technikou HaZZ SR. Motor vozidla s emisnou normou Euro 5 a systémom SCR (použitie kvapaliny AdBlue) dosahuje max. výkon 353 kW (480 k) pri 1 900 ot./min. Rýchlosť vozidla na ceste s obmedzovačom je 90 km/h. Vozidlo je dlhé 10 350 mm, široké 2550 mm a vysoké 3550 mm. Má tiež vyslobodzovací lanový navijak (dĺžka 30 m, ťažná sila 80 kN).
Vybavenie
Výrobcom nadstavby je spoločnosť SPS – VKP zo Slatiňan, ktorá patrí medzi tradičných českých výrobcov nadstavieb pre manipuláciu s tekutými látkami a hasiacich nadstavieb na rôzne druhy podvozkov. Ako čerpacie zariadenie slúži THZ 3000. Zariadenie pri nízkom tlaku (1,0 MPa) dosahuje menovitý prietok 3000 l za minútu, pri vysokom tlaku (4,0 MPa) menovitý prietok 300 l/min. K dispozícii je pištoľová prúdnica s možnosťou regulovania prietoku a výstrekového kužeľa i lafetová prúdnica.
Vo výbave vozidla nájdeme aj rôzne záchranárske a vyslobodzovacie vybavenie (napr. 13,2 kVA elektrocentrála, elektrické náradie, vyslobodzovacie zariadenie a zdvíhacie vankúše Holmatro, motorová rozbrusovačka, píla, súprava rohoží) a zdravotnícke vybavenie (napr. kompletné vybavenie na predlekársku 1. pomoc, prikrývky, deky, sadu na popáleniny, nosidlá a iné), dýchaciu techniku, ochranné obleky OL2. Samozrejmosťou je výsuvný osvetľovací stožiar s diaľkovo ovládanými svetlami (4 × 500 W) a ďalšia svetlotechnika.
Pripravené v spolupráci s magazínom Truck & Business.