Štvorkolka od Subaru má štyridsať

Keď sa povie 4x4, v Európe sa vám okamžite vybaví Audi, post priekopníka pohonu oboch náprav však v celosvetovom meradle patrí nepochybne japonskému Subaru.

29.03.2012 07:48
Subaru Foto:
Prvým sériovým modelom s pohonom oboch náprav sa stalo Subaru Leone Station Wagom AWD, predstavené v roku 1972.
debata

Keď nemeckí technici z Ingolstadtu predstavili v roku 1980 legendárne Audi Quattro, Subaru malo s pohonom 4×4 už takmer desaťročné skúsenosti. Históriu štvorkoliek v civilných autách otvorilo modelom Subaru 1300 GT v roku 1971.

Originálny kombík však vznikol skôr náhodou než premysleným marketingom. Postarala sa o to špeciálna zákazka japonskej energetickej spoločnosti TESC pôsobiaca v severnej oblasti Honšú. Pri prácach na elektrickej sieti v nehostinných podmienkach potrebovala súrne náhradu za vojenské a nie príliš pohodlné americké Jeepy. S požiadavkou sa v roku 1970 obrátila na Subaru a navrhla prestavať kombi 1300 G.

Už v marci 1971 začali jazdiť prvé prototypy a keďže skúšky dopadli nad očakávanie, Subaru sa ešte ten istý rok pochválilo so svojou štvorkolkou na tokijskom autosalóne. Vyrobených bolo však len osem vozidiel.

Prvým skutočným sériovým modelom Subaru so systémom 4×4 sa stal až model Leone Station Wagon 4WD, nástupca 1300 G, predstavený v roku 1972. Práve on položil základy unikátnej koncepcie Symmetrical AWD s vpredu umiestneným boxerom (1.4i) a symetrickým rozvodom hnacej sily ku všetkým štyrom kolesám. Nebol to však, samozrejme, permanentný pohon oboch náprav. Za normálnych okolností boli poháňané len predné kolesá. V zlých podmienkach však mohol vodič pripojiť zadnú nápravu pomocou jednoduchej zubovej spojky.

Subaru BRAT Foto: Subaru
Subaru Subaru BRAT

Prvé dva roky bol Leone v ponuke len na domácom japonskom trhu, no v roku 1974 sa dostal do USA a spôsobil doslova revolúciu. Americkí zákazníci, zvyknutý na pohon 4×4 len v pikapoch, sa išli o novinku doslova potrhať. Už o rok neskôr sa Leone 4WD stal vôbec najpredávanejším modelom 4×4 v USA.

Model BRAT mal v USA dobré meno. Foto: Subaru
Subaru Model BRAT mal v USA dobré meno.

V roku 1978 rozšírilo Subaru ponuku o malý pikap BRAT (Bi-drive Recreational All-terrain Transpotrter) odvodený z Leone, ale s väčšími boxermi s objemom 1,6 a 1,8 litra. O reklamu sa postaral sám prezident Ronald Reagan, ktorý ho používal na svojom ranči.

Subaru Legacy z roku 1990. Foto: Subaru
Subaru Subaru Legacy z roku 1990.

V tom istom roku nasledovala ďalšia generácia Leone a s ňou aj druhá generácia 4WD. Pohon sa už zapínal pákou v interiéri a pribudla dokonca redukčná prevodovka. Pri verziách s automatom, vyrábaných od roku 1981, sa pohon aktivoval dokonca tlačidlom, a to počas jazdy za pomoci čerpadla a viaclamelovej spojky. To vyriešilo zároveň problém s parazitnými silami v rozvode, a tak sa systém mohol v režime Auto aktivovať pri zapnutí stieračov (predpoklad zhoršených poveternostných podmienok). Systém sa následne rozšíril do modelov Libero a Justy.

Subaru XVS malo mimoriadne sofistikovaný systém... Foto: Subaru
Subaru Subaru XVS malo mimoriadne sofistikovaný systém pohonu všetkých kolies.

S permanentným pohonom 4×4 prišlo Subaru až v roku 1987 v kupé XT vybavenom medzinápravovým diferenciálom rozdeľujúcim silu medzi nápravami v pomere 50:50. O rok neskôr nasleduje prvá generácia Legacy AWD a v roku 1991 športové SVX. Toto nádherné kupé so 6-valcovým boxerom posielalo k zadným kolesám 64 a ku predným 36 % výkonu, dokázalo však meniť aj pomer medzi pravým a ľavým zadným kolesom pomocou viskospojky integrovanej v zadnom diferenciáli (Variable Torque Distribution). V roku 1993 prichádza na svet Subaru Impreza, ako nástupca modelu Leone, tiež s pohonom AWD.

Impreza sa ukázala v roku 1993. Foto: Subaru
Subaru Impreza sa ukázala v roku 1993.

Nová generácia pohonu Symetrical AWD sa objavila v roku 2004 a v roku 2005 umožnila vodičovi v športovej verzii Imprezy STi meniť vďaka aktívnemu medzinápravovému diferenciálu pomer rozdelenia hnacej sily medzi nápravami v šiestich nastaveniach. Z dôvodu zachovania unikátnej symetrickej koncepcie bolo Subaru nútené k vývoju ojedinelého dieselového boxeru, ktorý debutoval v roku 2008 v modeli Legacy.

Súčasné špičkové modely používajú nastaviteľný... Foto: Subaru
Subaru Súčasné špičkové modely používajú nastaviteľný medzinápravový diferenciál.

Za uplynulé štyri desiatky rokov sa tak Subaru stalo priekopníkom v produkcii osobných vozidiel s pohonom všetkých kolies. Celkovo ich vyrobilo viac ako 11,7 milióna, čo predstavuje 55,7 % z celkovej produkcie značky.

V súčasnosti používané systémy symetrického pohonu Subaru AWD

1: VTD (Variable Torque Distribution) – AWD

Elektronicky riadený športový pohon všetkých kolies pre zvýšenú ovládateľnosť v zákrutách: Kompaktný systém AWD kombinuje planétový medzinápravový diferenciál s elektronicky riadenou hydraulickou viaclamelovou spojkou. Viaclamelová hydraulická spojka kontinuálne rozdeľuje krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá, pričom základné rozdelenie je nastavené v pomere 45:55. Distribúcia krútiaceho momentu sa automaticky mení až po 50:50 tak, aby sa zabezpečila vynikajúca stabilita podľa aktuálneho povrchu, po ktorom sa auto pohybuje. Základné nastavenie rozdelenia krútiaceho momentu viac na zadné kolesá umožňuje agresívnu a športovú jazdu.

Dostupné modely: Legacy 2.5GT (AT), Outback 3.6R, Exiga 2.0GT, WRX STI

2. MPT (Multi Plate Transfer clutch) – AWD

Pohon všetkých kolies s aktívnou distribúciou krútiaceho momentu: Elektronicky riadené AWD pre lepšiu spotrebu paliva a vysokú stabilitu. Elektronicky riadený hydraulický lamelový diferenciál, vyvinutý Subaru, prispôsobuje rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá podľa aktuálnych jazdných podmienok. Základné nastavenie rozdelenia krútiaceho momentu je v pomere 60:40 medzi prednú a zadnú nápravu. Systém maximalizuje výhody AWD tým, že umožňuje bezpečnú a stabilnú jazdu za každých podmienok bez ohľadu na skúsenosti vodiča.

Dostupné modely: Legacy / Outback 2.5i, Exiga 2.0i, Forester (AT), Impreza (Lineartronic)

3. LSD (Limit-Slip Diferential) – AWD

Pohon všetkých kolies s medzinápravovým diferenciálom s viskóznou spojkou: Mechanické AWD pre manuálne prevodovky. Systém je kombináciou medzinápravového diferenciálu a viskóznej hydraulickej viaclamelovej spojky LSD. Za normálnych okolností je rozdelenie krútiaceho momentu nastavené v pomere 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou. Systém umožňuje stabilnú a športovú jazdu, pričom vždy dodáva maximálnu trakciu.

Dostupné modely: Legacy, Forester, Impreza

4. DCCD (Driver´s Control Center Differential) – AWD

Pohon všetkých kolies s aktívnym medzinápravovým diferenciálom DCCD: Výkonovo orientované AWD pre motoršport. Elektronicky riadený systém s aktívnym medzinápravovým diferenciálom DCCD využíva kombináciu mechanického diferenciálu s obmedzenou svornosťou a elektronicky riadenej viaclamelovej spojky LSD. Základné rozdelenie krútiaceho momentu (v automatickom móde) v pomere od 35:65 do 41:59 medzi prednou a zadnou nápravou je zárukou optimálnej kontroly dynamiky vozidla. Systém zvláda vysoký krútiaci moment, pričom zabezpečuje vyváženosť medzi agilitou a stabilitou. Obsahuje prednastavené automatické režimy a manuálny režim, v ktorom môže rozdelenie krútiaceho momentu nastaviť vodič.

Dostupné modely: WRX STI (MT), (DCCD = Driver’s Control Center Differential – vodičom riadený medzinápravový diferenciál)

debata chyba
Články podľa značiek