Predaj áut na Slovensku sa vlani stabilizoval

Predaj áut na Slovensku sprevádzali v posledných krízových rokoch veľké turbulencie. V minulom roku prebiehal odbyt áut veľmi nevyvážene.

19.04.2012 14:08
Predaje Foto:
Predaj áut sa po dvoch rokoch turbulencií spôsobených dvoma vlnami šrotovného postupne stabilizoval.
debata

Dve vlny šrotovného z roku 2009, ktoré umelo nafúkli trh, vystavili svoj účet v tom nasledujúcom. V roku 2010 sa totiž pre kúpu nového auta rozhodlo až o 21 % menej zákazníkov ako rok predtým. Vlani sa preto už očakávala stabilizácia a návrat do štandardných čísiel. Tento trend sa nakoniec potvrdil, no odbyt áut prebiehal veľmi nevyvážene.

Najpredávanejšie modely v SR (2011)
Poradie Model počet ks
1. Škoda Fabia 4973
2. Škoda Octavia II 4483
3. Kia Sportage 1904
4. Škoda Octavia Tour 1742
5. Suzuki SX4 1684
6. Kia Cee'd 1627
7. VW Polo 1562
8. VW Golf 1322
9. Dacia Duster 1200
10. Hyundai i30 1019

Áut sa predávalo o niečo viac

Od januára do júna trh neuveriteľne rástol. Za prvých šesť mesiacov predali dovozcovia 34 183 osobných a ľahkých úžitkových automobilov, čo bol nielen o 23,4 % viac v medziročnom porovnaní, ale dokonca štvrtý najlepší výsledok za posledných desať rokov. Už vtedy však analytici varovali pred prílišným optimizmom. A mali pravdu. Dokladovali to predajné výsledky nasledujúcich mesiacov. V júli a auguste sa rast zastavil a september bol už v znamení poklesu o 4,4 %. V októbri padol trh v medziročnom porovnaní o šesť, v novembri o 8,4 a v decembri dokonca o dvojciferných 14,7 %. Nastal teda úplne opačný trend ako v roku 2010, ktorý zlepšoval svoje čísla najmä v posledných mesiacoch.

Podľa analytikov by to mohlo byť zapríčinené reakciou ľudí na pomalší rast našej ekonomiky, predčasné voľby, ale aj nejasný vývoj eurozóny. To všetko sa nakoniec podpísalo na celkových štatistikách. Vlani sa predalo spolu 68 203 osobných vozidiel, čo je nárast len o 6,51 %. Oproti tomuto miernemu nárastu však stál vývoj v predaji malých úžitkových áut (N1). Ich odbyt klesol o 17,1 % na celkových 5735 kusov. Záverečná bilancia tak hovorí o zlepšení len na úrovni 4,2 percenta.

Nadšenie zo zažehnania automobilovej krízy krotia aj takzvané špekulatívne reexporty, ktorých stále pribúda, a ktoré deformujú výsledné údaje. Keďže štatistiky predaja sú v skutočnosti štatistikami policajných registrácií, nie je zrejmé, či všetky u nás zaregistrované nové autá sú u nás aj predané.

Škoda stále najsilnejšia

Z mierneho oživenia trhu však neťažili všetky značky. V poradí najúspešnejších hráčov prišlo k pomerne veľkým zmenám. S poklesom predaja osobných áut sa musel vyrovnať najmä Citroën (- 730), Suzuki (- 546) a Toyota (- 720 ks). Suzuki a Toyota sa dokonca museli zmieriť s odchodom z prvej desiatky. Nedarilo sa ani Fiatu (- 445), Honde (-173) a Mazde (-254). Naopak, neohrozený líder trhu, česká Škoda si pripísala v medziročnom porovnaní o 1330 predaných vozidiel viac. Za ňou nasleduje Volkswagen s plusom 1657 kusov a tretia Kia (+ 652).

Na štvrtom a piatom mieste nasledujú francúzske značky Renault a Peugeot. Ich krajan, Citroën, sa však z pôvodne silnej pozície prepadol až na deviate miesto. Predbehli ho Hyundai, Opel aj Ford. Prvú desiatku v predaji osobných áut uzatvára prekvapujúco prémiové BMW, ktorému sa podarilo predbehnúť mnohé „mainstreamové“ značky ako Suzuki, Seat, Toyotu, Daciu či dokonca Fiat. Poradie v prémiovom segmente sa tak už nadobro obrátilo. Pôvodne vedúci Mercedes-Benz sa dnes musí uspokojiť so 17. miestom za šestnástym Audi.

Skokanom roka je Kia Sportage

Medzi najpredávanejšími modelmi opäť vedie Škoda. V prvej desiatke má hneď tri – Fabiu, Octaviu a na štvrtom mieste Octaviu Tour. O tretie miesto v poradí najpredávanejších ju totiž obral absolútny skokan roka – kórejské SUV Kia Sportage. Predalo sa z neho vlani neuveriteľných 1904 kusov. Sportage tak predstihol aj zavedené ikony ako piate Suzuki SX4, súpera z vlastnej garáže – siedmu Kiu cee´d, ale aj šiesty Volkswagen Polo a siedmy Golf.

Z úspechu sa môže tešiť aj druhé SUV v desiatke lídrov – rumunská Dacia Duster. Aj napriek dlhým dodacím lehotám ich vlani bolo prihlásených 1627 kusov, čo znamená deviatu priečku. Desiatku uzatvára kórejský Hyundai i30. Za jej bránami zostali niekdajšie ikony ako Peugeot 207, Renault Fluence alebo Citroën C3.

Predaje tohto roka sa vyvíjajú veľmi priaznivo. Za prvé dva mesiace vzrástol predaj osobných áut oproti porovnateľnému a veľmi silnému obdobiu minulého roka o 10,7 percenta. Predaju by mohol fúkať do plachiet príchod veľkého množstva automobilových noviniek. Spomeňme aspoň Kiu cee´d, Škodu Citigo, Hondu Civic či Hyundai i30.

Predaj osobných vozidiel M1 na Slovensku (2011)
Poradie Značka 1.12.2011 1.12.2010 rozdiel
1. Škoda 13 720 12 390 + 1330
2. Volkswagen 6108 4 451 + 1657
3. Kia 4 919 4267 + 652
4. Renault 4395 4282 + 111
5. Peugeot 4015 3962 + 53
6. Hyundai 3572 3336 + 236
7. Opel 2980 2566 + 414
8. Ford 2827 2710 + 117
9. Citroën 2792 3522 – 730
10. BMW 2487 2071 + 416
11. Suzuki 2336 2882 – 546
12. Seat 2321 1693 + 628
13. Toyota 2203 2923 – 720
14. Dacia 1718 1126 + 592
15. Fiat 1619 2064 – 445
16. Audi 1608 1392 + 216
17. Mercedes-Benz 1564 1583 – 37
18. Chevrolet 1520 1218 + 302
19. Nissan 1348 1329 + 19
20. Honda 792 965 – 173
21. Mitsubishi 784 799 – 15
22. Volvo 614 590 + 24
23. Mazda 600 854 – 254
24. Subaru 267 269 – 2
25. Mini 234 79 + 155
26. Land Rover 197 171 + 26
27. Alfa Romeo 151 111 + 40
28. Porsche 108 68 + 40
29. Lexus 90 x x
30. Lada-VAZ 86 146 – 60
31. Lancia 77 48 + 29
32. Jaguar 54 50 + 4
33. Jeep 49 40 + 9
34. Saab 17 18 – 1
35. Smart 16 9 + 7
36.-37. Dodge 6 25 – 19
36.-37. Ssangyong 6 0 + 6
38. Chrysler 2 21 – 19
39. Knaus 1 0 + 1
40.-41. Cadillac 0 1 – 1
40.-41. Iveco 0 2 – 2
Spolu 68 203 61 110 + 7093
Predaj nových áut na Slovensku (2000 – 2011)
Rok osobné (M1) ľahké úžitkové (N1) Spolu
2000 54 718 5710 60 428
2001 69 655 6621 76 276
2002 65 312 7475 72 787
2003 57 513 9899 67 412
2004 57 430 10 196 67 620
2005 56 916 14 380 71 296
2006 59 084 19 484 78 568
2007 59 700 23 555 83 255
2008 70 040 26 857 96 897
2009 74 717 15 709 90 426
2010 64 033 6 918 70 951
2011 68 203 5 735 73 938
debata chyba
Články podľa značiek