Dve vlny šrotovného z roku 2009, ktoré umelo nafúkli trh, vystavili svoj účet v tom nasledujúcom. V roku 2010 sa totiž pre kúpu nového auta rozhodlo až o 21 % menej zákazníkov ako rok predtým. Vlani sa preto už očakávala stabilizácia a návrat do štandardných čísiel. Tento trend sa nakoniec potvrdil, no odbyt áut prebiehal veľmi nevyvážene.
Najpredávanejšie modely v SR (2011) | ||
---|---|---|
Poradie | Model | počet ks |
1. | Škoda Fabia | 4973 |
2. | Škoda Octavia II | 4483 |
3. | Kia Sportage | 1904 |
4. | Škoda Octavia Tour | 1742 |
5. | Suzuki SX4 | 1684 |
6. | Kia Cee'd | 1627 |
7. | VW Polo | 1562 |
8. | VW Golf | 1322 |
9. | Dacia Duster | 1200 |
10. | Hyundai i30 | 1019 |
Áut sa predávalo o niečo viac
Od januára do júna trh neuveriteľne rástol. Za prvých šesť mesiacov predali dovozcovia 34 183 osobných a ľahkých úžitkových automobilov, čo bol nielen o 23,4 % viac v medziročnom porovnaní, ale dokonca štvrtý najlepší výsledok za posledných desať rokov. Už vtedy však analytici varovali pred prílišným optimizmom. A mali pravdu. Dokladovali to predajné výsledky nasledujúcich mesiacov. V júli a auguste sa rast zastavil a september bol už v znamení poklesu o 4,4 %. V októbri padol trh v medziročnom porovnaní o šesť, v novembri o 8,4 a v decembri dokonca o dvojciferných 14,7 %. Nastal teda úplne opačný trend ako v roku 2010, ktorý zlepšoval svoje čísla najmä v posledných mesiacoch.
Podľa analytikov by to mohlo byť zapríčinené reakciou ľudí na pomalší rast našej ekonomiky, predčasné voľby, ale aj nejasný vývoj eurozóny. To všetko sa nakoniec podpísalo na celkových štatistikách. Vlani sa predalo spolu 68 203 osobných vozidiel, čo je nárast len o 6,51 %. Oproti tomuto miernemu nárastu však stál vývoj v predaji malých úžitkových áut (N1). Ich odbyt klesol o 17,1 % na celkových 5735 kusov. Záverečná bilancia tak hovorí o zlepšení len na úrovni 4,2 percenta.
Nadšenie zo zažehnania automobilovej krízy krotia aj takzvané špekulatívne reexporty, ktorých stále pribúda, a ktoré deformujú výsledné údaje. Keďže štatistiky predaja sú v skutočnosti štatistikami policajných registrácií, nie je zrejmé, či všetky u nás zaregistrované nové autá sú u nás aj predané.
Škoda stále najsilnejšia
Z mierneho oživenia trhu však neťažili všetky značky. V poradí najúspešnejších hráčov prišlo k pomerne veľkým zmenám. S poklesom predaja osobných áut sa musel vyrovnať najmä Citroën (- 730), Suzuki (- 546) a Toyota (- 720 ks). Suzuki a Toyota sa dokonca museli zmieriť s odchodom z prvej desiatky. Nedarilo sa ani Fiatu (- 445), Honde (-173) a Mazde (-254). Naopak, neohrozený líder trhu, česká Škoda si pripísala v medziročnom porovnaní o 1330 predaných vozidiel viac. Za ňou nasleduje Volkswagen s plusom 1657 kusov a tretia Kia (+ 652).
Na štvrtom a piatom mieste nasledujú francúzske značky Renault a Peugeot. Ich krajan, Citroën, sa však z pôvodne silnej pozície prepadol až na deviate miesto. Predbehli ho Hyundai, Opel aj Ford. Prvú desiatku v predaji osobných áut uzatvára prekvapujúco prémiové BMW, ktorému sa podarilo predbehnúť mnohé „mainstreamové“ značky ako Suzuki, Seat, Toyotu, Daciu či dokonca Fiat. Poradie v prémiovom segmente sa tak už nadobro obrátilo. Pôvodne vedúci Mercedes-Benz sa dnes musí uspokojiť so 17. miestom za šestnástym Audi.
Skokanom roka je Kia Sportage
Medzi najpredávanejšími modelmi opäť vedie Škoda. V prvej desiatke má hneď tri – Fabiu, Octaviu a na štvrtom mieste Octaviu Tour. O tretie miesto v poradí najpredávanejších ju totiž obral absolútny skokan roka – kórejské SUV Kia Sportage. Predalo sa z neho vlani neuveriteľných 1904 kusov. Sportage tak predstihol aj zavedené ikony ako piate Suzuki SX4, súpera z vlastnej garáže – siedmu Kiu cee´d, ale aj šiesty Volkswagen Polo a siedmy Golf.
Z úspechu sa môže tešiť aj druhé SUV v desiatke lídrov – rumunská Dacia Duster. Aj napriek dlhým dodacím lehotám ich vlani bolo prihlásených 1627 kusov, čo znamená deviatu priečku. Desiatku uzatvára kórejský Hyundai i30. Za jej bránami zostali niekdajšie ikony ako Peugeot 207, Renault Fluence alebo Citroën C3.
Predaje tohto roka sa vyvíjajú veľmi priaznivo. Za prvé dva mesiace vzrástol predaj osobných áut oproti porovnateľnému a veľmi silnému obdobiu minulého roka o 10,7 percenta. Predaju by mohol fúkať do plachiet príchod veľkého množstva automobilových noviniek. Spomeňme aspoň Kiu cee´d, Škodu Citigo, Hondu Civic či Hyundai i30.
Predaj osobných vozidiel M1 na Slovensku (2011) | ||||
---|---|---|---|---|
Poradie | Značka | 1.12.2011 | 1.12.2010 | rozdiel |
1. | Škoda | 13 720 | 12 390 | + 1330 |
2. | Volkswagen | 6108 | 4 451 | + 1657 |
3. | Kia | 4 919 | 4267 | + 652 |
4. | Renault | 4395 | 4282 | + 111 |
5. | Peugeot | 4015 | 3962 | + 53 |
6. | Hyundai | 3572 | 3336 | + 236 |
7. | Opel | 2980 | 2566 | + 414 |
8. | Ford | 2827 | 2710 | + 117 |
9. | Citroën | 2792 | 3522 | – 730 |
10. | BMW | 2487 | 2071 | + 416 |
11. | Suzuki | 2336 | 2882 | – 546 |
12. | Seat | 2321 | 1693 | + 628 |
13. | Toyota | 2203 | 2923 | – 720 |
14. | Dacia | 1718 | 1126 | + 592 |
15. | Fiat | 1619 | 2064 | – 445 |
16. | Audi | 1608 | 1392 | + 216 |
17. | Mercedes-Benz | 1564 | 1583 | – 37 |
18. | Chevrolet | 1520 | 1218 | + 302 |
19. | Nissan | 1348 | 1329 | + 19 |
20. | Honda | 792 | 965 | – 173 |
21. | Mitsubishi | 784 | 799 | – 15 |
22. | Volvo | 614 | 590 | + 24 |
23. | Mazda | 600 | 854 | – 254 |
24. | Subaru | 267 | 269 | – 2 |
25. | Mini | 234 | 79 | + 155 |
26. | Land Rover | 197 | 171 | + 26 |
27. | Alfa Romeo | 151 | 111 | + 40 |
28. | Porsche | 108 | 68 | + 40 |
29. | Lexus | 90 | x | x |
30. | Lada-VAZ | 86 | 146 | – 60 |
31. | Lancia | 77 | 48 | + 29 |
32. | Jaguar | 54 | 50 | + 4 |
33. | Jeep | 49 | 40 | + 9 |
34. | Saab | 17 | 18 | – 1 |
35. | Smart | 16 | 9 | + 7 |
36.-37. | Dodge | 6 | 25 | – 19 |
36.-37. | Ssangyong | 6 | 0 | + 6 |
38. | Chrysler | 2 | 21 | – 19 |
39. | Knaus | 1 | 0 | + 1 |
40.-41. | Cadillac | 0 | 1 | – 1 |
40.-41. | Iveco | 0 | 2 | – 2 |
Spolu | 68 203 | 61 110 | + 7093 |
Predaj nových áut na Slovensku (2000 – 2011) | |||
---|---|---|---|
Rok | osobné (M1) | ľahké úžitkové (N1) | Spolu |
2000 | 54 718 | 5710 | 60 428 |
2001 | 69 655 | 6621 | 76 276 |
2002 | 65 312 | 7475 | 72 787 |
2003 | 57 513 | 9899 | 67 412 |
2004 | 57 430 | 10 196 | 67 620 |
2005 | 56 916 | 14 380 | 71 296 |
2006 | 59 084 | 19 484 | 78 568 |
2007 | 59 700 | 23 555 | 83 255 |
2008 | 70 040 | 26 857 | 96 897 |
2009 | 74 717 | 15 709 | 90 426 |
2010 | 64 033 | 6 918 | 70 951 |
2011 | 68 203 | 5 735 | 73 938 |