Tatra 163 Jamal oslavuje 15. narodeniny

Pred pätnástimi rokmi začali prvé testy prototypu novej Tatry 163 Jamal. V duchu tradícií opäť na Sibíri.

20.05.2012 11:47
Tatra 163 Jamal Foto:
Tatra 163 Jamal znamenala návrat Tatry ku kapotovej kabíne. Tá sa z výrobného programu Tatry vytratila spolu s Tatrou 148 ešte v roku 1982.
debata (5)

Tatra 163 Jamal bola po Tatre 148 ďalším nákladným autom s kapotou kabínou, na rozdiel od stoštyridsaťosmičky však Jamal navrhli výlučne ako auto pre sťažené podmienky a dumper určený pre prácu v kameňolomoch a povrchových baniach. Tomu zodpovedalo aj dimenzovanie mechaniky a náročnosť prvých jazdných skúšok. Tie sa začali presne pred pätnástimi rokmi (1997) v západosibírskej oblasti. Novú Tatru v Kopřivnici výstižne pomenovali po polostrove Jamal v Ťumenskej oblasti. Práve tu totiž mala preukázať svoje kvality.

Jej domovom majú byť predovšetkým povrchové... Foto: Tatra
Tatra 163 Jamal Jej domovom majú byť predovšetkým povrchové bane a kameňolomy.

Oceľová kabína dostala laminátovú kapotu ukrývajúcu mohutný oceľový kryt usmerňujúci prúdenie chladiaceho vzduchu od motora. Už pri návrhu sa počítalo, že Jamal bude slúžiť najmä v nehostinných severských oblastiach. Zodpovedala tomu aj konštrukcia kabíny s klasickým olejovým a príhodne nadimenzovaným nezávislým naftovým vykurovaním. Arktické verzie dostali aj lepšiu izoláciu a dvojplášťovú korbu, cez ktorú prúdili horúce výfukové plyny. Náklad tak na korbe neprimŕzal ani v prudkých mrazoch.

Vďaka vyhrievanej korbe náklad neprimrzne ani v... Foto: Tatra
Tatra 163 Jamal Vďaka vyhrievanej korbe náklad neprimrzne ani v arktických mrazoch.

Technickým základom Tatry 163 Jamal je typická kopřivnická koncepcia s nosnou rúrou a tromi nápravami. Predná náprava je odpružená torznými tyčami, zatiaľ čo zadné nápravy sú odpružené systémom KingFrame. Jamal sa vyrába so znakom náprav 6×4 a 6×6 s uzávierkami nápravových aj medzinápravových diferenciálov.

Tatra 163 Jamal prešla náročnými overovacími... Foto: Tatra
Tatra 163 Jamal Tatra 163 Jamal prešla náročnými overovacími skúškami v Rusku.

Na pohon auta slúžia vzduchom chladené motory radov T3B (pre oblasti požadujúce emisnú normu Euro2), T3C (Euro3) a T3D (Euro 4, Euro 5). Ich výkony pokrývajú výkonové spektrum od 255 kW až po 325 kW a spolupracujú s desať a štrnásťstupňovými prevodovkami. Max. rýchlosť auta je približne 85 km/h, pričom podľa úprav môže mať nosnosť až 22 580 kg. Tatra vyrába niekoľko modifikácií Jamalu, najčastejšie je to jednostranný sklápač, či podvozok pre komunálne nadstavby.

Po úspešných jazdných skúškach a miernych úpravách konštrukcie sa sériová výroby Tatry 163 Jamal naplno rozbehla v roku 1999.

5 debata chyba
Články podľa značiek