Na európskom Shell Eco-marathone vznikli tri nové rekordy

Viac ako 3000 študentov z 24 krajín sa stretlo v súťaži Shell Eco-marathon Europe 2012. Študenti stredných a vysokých škôl sa stretli v holandskom Rotterdame v konkurencii viac ako 200 tímov a súťažili s vlastnoručne postavenými ekologickými vozidlami. Víťazom sa podarilo, napríklad, zajazdiť neuveriteľných 2832,8 kilometra na jeden liter benzínu.

Shell
Okrem výsledkov v súťaži získali tímy ocenenie aj za technickú inováciu, tímového ducha a bezpečnosť.
Autor: Shell

V kategórií UrbanConcept (vozidlá mestského typu) prekonal tím Electricar Solution z francúzskeho Lycees des Metiers existujúci rekord v triede vozidiel poháňaných elektrickými akumulátormi vzdialenosťou 262,6 km na jednu kWh. Tím DTU Roadrunners z Technical University of Denmark (DTU) zase vylepšil svoj vlastný rekord z minulého roka o 103,1 km, keď ich vozidlo odjazdilo 611,1 km na jeden liter paliva.

V kategórií Prototypov zaznamenal holandský MAC Eco Team so svojim vozidlom poháňaným GTL palivom výsledok 416,3 km na liter paliva, čím výrazne prekonal doterajší rekord 138 km/l z roku 2011. Vynikajúci výsledok zaznamenal aj niekoľkonásobný víťaz, francúzsky tím Microjoule-La Joliverie. Pri jeho prvom mieste v kategórií Prototypov so spaľovacím motorom zasvietil výsledok 2 832,8 km na jeden liter paliva.

„Nový rekord v kategórii UrbanConcept s pohonom elektrického akumulátora je naozaj obdivuhodný. Najmä, ak vezmeme do úvahy vyššie nároky na riadenie vozidla, ktoré tento ročník vyžadoval,“ povedal Norman Koch, technický riaditeľ Shell Eco-marathonu.

Nezávodné ceny

Okrem výsledkov v súťaži získali tímy ocenenie aj za technickú inováciu, tímového ducha a bezpečnosť. Britský Shelly z Aston University získal za svoj prístup k udržateľnej jazde cenu Eco-design. Ich vozidlo s vodíkovým pohonom má karosériu vyrobenú z lepenky vtlačenej medzi preglejku certifikovanú Britskou lesníckou komisiou. Plášte pneumatík sú vyrobené z bio-živice, do ktorej sú zapustené jutové vlákna. Celá konštrukcia sa dá pre jednoduchšiu prepravu úplne zložiť. Súťaž bola tento rok po prvýkrát otvorená aj pre širokú verejnosť. 4-dňový program videlo viac ako 40 000 návštev­níkov. Sprievodná výstava o energii nazvaná The Lab (Laboratórium) lákala nielen deti, ale aj dospelých.

„Súťaž zostáva verná svojim koreňom a sústredí sa predovšetkým na študentov. Zároveň pomáha verejnosti zapojiť sa do súčasných energetických výziev,“ povedal Niel Golighly, viceprezident spoločnosti Shell pre komunikáciu. „S priebehom tohto ročníka sme spokojní. Podarilo sa nám nadviazať na doterajšie úspechy súťaže a taktiež významne zapojili verejnosť. Shell Eco-marathon je predovšetkým o riešení problémov, inováciách, inteligentnej mobilite, mladých talentoch a súťažení. Považujem to za jedno z najinšpiratív­nejších podujatí, ktoré organizujeme.“

Výsledky Shell Eco-marathon Europe 2012:

Tím Kategória Prototypov Víťaz Výsledok
201 Palivové články POLYTECH NANTES (FRA) 540,9 km/kWh
314 Elektrické akumulátory Hochschule Lausitz (GER) 732,3 km/kWh
402 Slnečná energia Phillip-Matth (GER) 769,7 km/kWh
206 Benzín La Joliverie (FRA) 2832,8 km/l
8 Nafta IUT Valenciennes (FRA) 1481,1 km/l
2 Ethanol INSA (FRA) 2388,8 km/l
83 Alternatívna nafta (GTL) ROC ter Aa (NL) 416,3 km/l
Tím Kategória UrbanConcept Víťaz Výsledok
618 Palivové články (vodíkový pohon) Universiteit Twente (NL) 74,7 km/kWh
702 Elektrické akumulátory Lycees des Metiers (FRA) 262,6 km/kWh
801 Slnečná energia Phillip-Matth (GER) 156,8 km/kWh
502 Benzín Lycee Louis Delage (FRA) 395,7 km/l
532 Nafta Universitat Polit (SPA) 241,6 km/l
501 Ethanol DTU (DEN) 611,1 km/l
519 Alternatívna nafta (GTL) ITIP ”L.Bucci” (ITA) 244,9 km/l
Ďalšie články
Laurens van den Acker

Laurens van den Acker: Muž, ktorý zmenil dizajn Renaultu

13.04.2014 07:00

"Dnešné autá sú neefektívne. Máme v nich stovky zbytočných kilogramov. To sa musí zmeniť," tvrdí súčasný šéfdizajnér Renaultu, Holanďan Laurens van den Acker. V minulosti pracoval aj pre Audi, Ford či Mazdu.

Volkswagen Golf

Golf trápi konkurentov už 40 rokov. Navrhol ho Talian

12.04.2014 06:00

Všetko sa menilo na poslednú chvíľu. No nakoniec to "klaplo“. Po štyridsiatich rokoch kariéry je Golf najúspešnejším modelom značky VW a tiež jedným z najúspešnejších modelov kompaktnej triedy. Zo siedmich generácií vzniklo viac ako 30 miliónov kusov.

Škoda Fabia

Ktoré autá kupujeme najviac. Na čele stále Fabia

10.04.2014 12:00

Hitparáde modelov slovenského automobilového trhu kraľujú dlhodobo vozidlá Škoda. Nezmenilo sa to ani vlani.

Predaj áut

Vlani sme kúpili opäť menej áut. Dacii či Mercedesu sa však darilo

09.04.2014 06:00

Oslavy sa nekonajú. Trh s autami zaznamenal vlani na Slovensku ďalší pokles. Nedarilo sa Renaultu ani BMW. Naopak, excelovala Dacia, Citroën či Mercedes-Benz.

Ľudia odporúčajú