Legenda 911 má pol storočia

Model 911 odštartoval novú kapitolu modernej histórie automobilky Porsche. Spočiatku to tak však vôbec nevyzeralo.

11.04.2013 07:30
Porsche 901 (1963) Foto:
Porsche predstavilo model 911, ešte s označením 901, vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1963. Mnohí mu nedávali kvôli nevypočítateľným jazdným vlastnostiam šancu, no stala sa z neho svetová ikona.
debata (3)

Začiatkom šesťdesiatych rokov bolo Porsche veľmi dobre zavedenou značkou. Dvojdverový model 356, vyrábaný od roku 1948, slávil predajné úspechy nielen v Európe, ale aj v USA. Skutočný boom však malo Porsche ešte len pred sebou. Novú kapitolu histórie odštartovalo legendárnym Porsche 911. Pritom spočiatku nič nenaznačovalo, že práve model 911 by sa mal stať nielen najúspešnejším Porsche všetkých čias, ale aj najpredávanejším športovým vozidlom planéty. Stalo sa.

Príbeh Porsche 911 sa začal v polovici päťdesiatych rokov. Porsche vedelo, že bude musieť prísť na trh s luxusnejším, silnejším a najmä 4-miestnym modelom. Zrod koncepcie sa ale nerodil ľahko. Ak by totiž Porsche postavilo plnohodnotné 4-miestne kupé, dostalo by sa do priameho boja s oveľa bohatším a úspešnejším Daimler-Benzom. Preto sa rozhodli pre kompromisnú koncepciu 2+2 so 6-valcovým boxerom vzadu. Snahu vyhovieť cestujúcim na zadných sedadlách dokladoval už koncept Porsche 695. Ten mal veľmi príbuzné črty s konečnou podobou 911, ale strecha bola uložená vyššie a pretiahnutá viac dozadu. Nakoniec však zvíťazila čisto športová koncepcia so splývavou zadnou časťou a zadnými sedadlami, ktoré sú dodnes len do počtu. Vývojom dizajnu bol poverený Ferdinand „Butzi“ Porsche, syn zakladateľa automobilky a vnuk Ferdinanda Porscheho, spolu s vtedajším šéfdizajnérom Erwinom Komendym. O vzduchom chladený 6-valcový boxer sa postaral Hanz Metzger a dnes dobre známy Ferdinand Piech, ktorý zastával v Porsche post šéfa športového oddelenia. Nový model bol prelom po každej stránke. Konštrukčne sa totiž definitívne odpútal od Volkswagenu Chrobák, ktorý bol základom modelu 356. Bolo to vlastne prvé skutočné Porsche.

Porsche 911 2.0 Coupe (1964) Foto: Porsche
Porsche 911 2.0 Coupe (1964) Porsche 911 2.0 Coupe (1964)

Premiéru mala novinka v roku 1963 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom ešte s označením Porsche 901. Áno, toto bol pôvodný názov vychádzajúci z poradového čísla projektu. Ohradil sa však francúzsky Peugeot, ktorý mal trojmiestne čísla s nulou uprostred chránené na označovanie svojich modelov. Preto došlo za dodnes nevyjasnených okolností k zmene označenia na Porsche 911, pravdepodobne z čisto praktických dôvodov, keď stačilo nulu nahradiť už existujúcou jednotkou. Napriek tomu vzniklo 82 exemplárov nesúcich pôvodné číselné značenie 901.

Porsche 911 2.0 Coupe (1964) Foto: Porsche
Porsche 911 2.0 Coupe (1964) Porsche 911 2.0 Coupe (1964)

Nové Porsche sa v hierarchii usadilo nad stále vyrábaným Porsche 356. Malo dvojlitrový vzduchom chladený 6-valcový boxer za zadnou nápravou s výkonom 130 koní (96 kW) a množstvom priekopníckych technických riešení. Napríklad kľukový hriadeľ na ôsmich ložiskách a alternátor integrovaný do axiálneho vetráka. Vozidlo disponovalo nápravami odpruženými torznými tyčami a štvoricou kotúčových bŕzd. Výkon prenášala na zadné kolesá 5-stupňová manuálna prevodovka.

Reakcie publika boli spočiatku kontroverzné. Majitelia výbehového modelu 356 tvrdili, že to nie je skutočné Porsche. Nepáčili sa im veľké rozmery ani luxusný interiér. Svoje zohrala aj cena. Kým úspešné Porsche 356 SC, ktoré ostávalo paralelne vo výrobe, stálo len 17¤000 mariek, nové Porsche 911 až 23¤000. Porsche vyriešilo dilemu príchodom lacnejšej verzie 912, ktorá bola modelom 911, ale so starým štvorvalcovým boxerom z modelu 356 SC a výkonom 90 koní. To zabralo, dokonca tak, že Porsche 912 sa predávalo spočiatku lepšie než Porsche 911. V roku 1966 pripadalo z 13 000 predaných nových Porsche až 9000 kusov na model 912.

Porsche 911 Foto: Porsche
Porsche Porsche 911

Skeptické názory potláčala stále rastúca popularita 911. Porsche preto v roku 1966 priviedlo na svet výkonnejšiu verziu 911S (160 koní, 118 kW) s legendárnymi kovanými 5-lúčovými kolesami Fuchs a tiež otvorenú modifikáciu Targa s mohutným strešným oblúkom a snímateľným strešným panelom aj zadným plastovým panoramatickým oknom. Targa mala v ponuke zastúpiť plnohodnotný kabriolet. S jeho vývojom Porsche nepočítalo, pretože sa predpokladalo, že pripravované prísne bezpečnostné normy v USA, kde predávalo Porsche až 40¤% svojej produkcie, skoncujú nadobro s kabrioletmi. Novšie Targy prišli dokonca aj o odnímateľné zadné okno. S príchodom 911 S klesla cena základnej verzie na 21 000 mariek a z Porsche 912 sa stalo Porsche 911T (Touring).

Trh v USA umožnil v roku 1968 vzniknúť aj verzii so 4-stupňovou automatickou prevodovkou Sportmatic, ktorá bola kombináciou manuálnej prevodovky, automatickej spojky a hydrodynamického meniča.

Hoci sa Porsche 911 predávalo viac ako dobre, vyslúžilo si kritiku za svoju pretáčavosť danú motorom umiestneným za zadnou nápravou. Preto v roku 1968 dochádza k predĺženiu rázvoru o šesť centimetrov na celkových 2226 mm, ale aj k rozšíreniu blatníkov umožňujúcich montáž širších pneumatík, presunutiu batérií a montáži závažia za predným nárazníkom.

Nasledujúce roky sú charakteristické zmenou objemu motora. Ten rastie z 2,0 na 2,2 litra a neskôr na 2,4 litra. Výkon siaha až do 190 koní, ale skutočná bomba prichádza až v roku 1972. Z dôvodu potrebnej homologizácie nového okruhového špeciálu sa v Paríži objavuje asi najkultovejšie Porsche 911 s prívlastkom Carrera RS. Jeho 6-valec s objemom 2,7 litra má výkon 210 koní (155 kW) a odľahčenému kupé s veľkým zadným spojlerom umožňuje šprintovať na stovku za 6,3 sekundy. Porsche sa spočiatku obávalo, či sa mu podarí predať plánovanú 500-kusovú sériu, no nakoniec sa z jednej série stali až tri, pričom posledná mala až 800 kusov.

Porsche 930 Turbo (1980) Foto: Porsche
Porsche 930 Turbo (1980) Porsche 930 Turbo (1980)

Ropná kríza začiatkom sedemdesiatych rokov, a najmä vývoj na americkom trhu vedie Porsche k čiastočným obmedzeniam výkonu vozidiel pre USA. Objavujú sa tiež nárazníky odolávajúce nárazom do rýchlosti 8 km/h. To však Porsche nebráni v roku 1975 v uvedení najvýkonnejšej verzie 911 Turbo s preplňovaným trojlitrom. Výkon 260 koní a zrýchlenie na stovku za 4,9 sekundy nezvládol každý, a tak typ 930 dostáva neoficiálnu prezývku „ovdovátor“. Napriek tomu sú zaň zákazníci ochotní „vysoliť“ v tom čase astronomických 65 000 mariek, čo je trojnásobok ceny základnej verzie. Na nečakane veľký dopyt reaguje Porsche už o tri roky ešte výkonnejším 300-koňovým turbom s motorom prevŕtaným na 3,3 litra a medzichladičom stlačeného vzduchu.

V tom čase sa zdalo, že Porsche už nemá veľa priestoru na zlepšovanie a že napriek mnohým úpravám smerujúcim k lepšiemu rozloženiu hmotnosti nedokáže prekročiť limity koncepcie s motorom za zadnou nápravou. Do Porsche sa nekompromisne pustil aj americký bojovník za bezpečnosť Ralph Nader, ktorého kniha Nebezpečný pri každej rýchlosti už v USA pochovala novátorský Chevrolet Corvair. V roku 1977 preto Porsche predstavilo model 928 s 8-valcom pod prednou kapotou. Ten mal potichu nahradiť model 911. Na druhej strane si však v Zuffenhausene uvedomovali, že ich zákazníci sú konzervatívni a neradi prijímajú radikálne zmeny. V tom čase sa už Porsche totiž popálilo s roadsterom 914 vyrábaným spoločne s Volkswagenom a ani menší model 924 (1975) s motorom vpredu nedosahoval popularitu Porsche 911. A tak 911 nakoniec ostáva vo výrobe a 928 prichádza ako samostatný luxusný model. Spor s americkým ochrancom bezpečnosti Ralphom Naderom končí konštatovaním, že Porsche sú športové autá určené tým, ktorí vedia šoférovať. S týmto názorom sa verejne stotožňujú aj americkí nadšenci pre kultové číslo 911.

Porsche 911 Carrera 2 Cabrio (1993) Foto: Porsche
Porsche 911 Carrera 2 Cabrio (1993) Porsche 911 Carrera 2 Cabrio (1993)

V roku 1981 predstavuje Porsche po viac ako pätnástich rokoch plnohodnotný kabriolet, a čo viac, s pohonom oboch náprav, čo spôsobilo v radoch skalných vyznávačov zuffenhausenskej klasiky poriadny rozruch. Na trhu sa objavuje množstvo limitovaných edícií a špeciálnych sérií vrátane 911 Club Sport či 911 Speedster so zníženým rámom okna.

Porsche 911 Carrera (1997) Foto: Porsche
Porsche 911 Carrera (1997) Porsche 911 Carrera (1997)

Začiatkom deväťdesiatych rokov na tom nie je Porsche práve najlepšie. Európsky automobilový trh sa zmieta v recesii. Rozhodne sa preto zastaviť výrobu modelov 924 a 928 a tiež zastaviť projekt 4-dverového modelu Panamera. Záchrancom automobilky sa stáva opäť model 911, ktorému sekunduje menší a lacnejší Boxster. Nová generácia z roku 1993 s motorom 3,6 litra je poslednou so vzduchom chladeným motorom a jednou z najkrajších v histórii. V roku 1997 ju nahradil typ s kódovým označením 996 s vodou chladeným boxerom a zvláštnymi bumerangovitými svetlami. Tie sa zákazníkom príliš nepáčili, a tak sa v priebehu času 911 vracia k eliptickým.

Porsche 911 GT3 (2010) Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 (2010) Porsche 911 GT3 (2010)

Posledná generácia Porsche 911 Carrera bola na trh uvedená vlani. Ako žiadna iná rešpektuje požiadavku ekonomiky prevádzky a nízkych emisií. Aj preto prišla ako prvá na svete s 7-stupňovou manuálnou prevodovkou. Napriek výkonu 350, respektíve 400 koní pre Carreru¤S, spotrebuje menej než deväť litrov paliva na 100 km.

Zo siedmich generácií vyrobilo Porsche za päťdesiat rokov existencie viac ako 820¤000 kusov Porsche s označením 911. Je to teda najúspešnejší športový model planéty. A čo je ešte obdivuhodnejšie, napriek všetkým problémom si za pol storočia zachoval pôvodnú koncepciu so 6-valcovým plochým motorom vzadu.

Porsche 964 Speedster (1993)
Porsche 930 Turbo (1980)
+15Porsche 911 Turbo (2001)
3 debata chyba
Články podľa značiek