V štúdii nájdeme rebríček najprofitujúcejších, ale aj najmenej zarábajúcich či dokonca prerábajúcich automobiliek za rok 2012. Ten vychádza z priemerného zisku na každé vyrobené auto ešte pred zúročením a zdanením. Ako sa zdá, najvýhodnejšie je vyrábať luxusné autá. Efektivite kraľuje totiž nemecká prémiová štvorka na čele s Porsche. Páni zo Zuffenhausenu dokážu totiž získať priemerne na každom vyrobenom kuse neuveriteľných 17 056 €. To je cena slušne vybaveného auta nižšej strednej triedy.
Za Porsche nasleduje BMW, Audi a Mercedes-Benz. Tu je však už zisk pred zdanením približne päťkrát nižší. BMW zarobí 4132, Audi 3721 a Mercedes-Benz 3023 €. Prekvapivo, na šiestom mieste sa nachádza koncern Chrysler so ziskom 1579 €. Viac ako 1000 eur na vozidlo zarobí aj Hyundai-Kia, Nissan a Ford. Taká Škoda získa z predaného kusa už len 758 eur. To znamená, že na rovnaký zárobok, ako má Porsche z jedného jediného vozidla, musí vyprodukovať viac ako 22 áut. Zaujímavé však je, že Škoda je na tom stále lepšie ako Volkswagen, Toyota alebo Honda.
V tabuľke sa samozrejme nachádzajú aj automobilky, ktoré ťahajú za celkom opačný koniec. Na každom aute prerábajú. Zoznam červených čísiel štartuje Renault a za ním Seat, PSA Peugeot/Citroën, európska divízia GM (Opel/Vauxhall) či európsky Ford.
Je zjavné, že najväčšie problémy majú automobilky, ktorých hlavným trhovým teritóriom je Európa. Tie, ktoré sa angažujú globálne, dokážu európske straty vykrývať ziskami v iných teritóriách, najmä v USA či Japonsku.
Koľko zarábajú automobilky | |
---|---|
Výrobca | Zisk na jedno auto |
Porsche | 17 056 € |
BMW Auto | 4132 € |
Audi | 3721 € |
Mercedes-Smart | 3023 € |
Chrysler | 1579 € |
Hyundai-Kia | 1183 € |
Nissan | 890 € |
Ford Auto | 824 € |
Škoda | 758 € |
VW PKW | 751 € |
Toyota Auto | 707 € |
GM | 635 € |
Honda | 319 € |
Renault | –241 € |
Seat | –364 € |
Peugeot-Citroën | –510 € |
GM Europe | –834 € |
Ford Europe | –967 € |
ZDROJ: Univerzita Duisburg-Essen |