Najviac na autách zarába Porsche, najmenej európsky Opel a Ford

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, koľko vlastne automobilky zarábajú na svojich autách? Svetlo do tohto neznámeho sveta vniesla nedávna štúdia Car-centra univerzity Duisburg-Essen. Naznačuje, že vyrábať veľa áut, ešte neznamená mať aj veľký zisk.

20.05.2013 07:51
Peniaze, euro, mince Foto:
Najefektívnejšou automobilkou sveta je nemecké Porsche. Na každom aute zarobí päťkrát viac než BMW alebo Mercedes.
debata (5)

V štúdii nájdeme rebríček najprofitujúcej­ších, ale aj najmenej zarábajúcich či dokonca prerábajúcich automobiliek za rok 2012. Ten vychádza z priemerného zisku na každé vyrobené auto ešte pred zúročením a zdanením. Ako sa zdá, najvýhodnejšie je vyrábať luxusné autá. Efektivite kraľuje totiž nemecká prémiová štvorka na čele s Porsche. Páni zo Zuffenhausenu dokážu totiž získať priemerne na každom vyrobenom kuse neuveriteľných 17 056 €. To je cena slušne vybaveného auta nižšej strednej triedy.

Najviac na svojich autách zarába Porsche. Už... Foto: Porsche
Porsche 911 Carrera (2013) Najviac na svojich autách zarába Porsche. Už niekoľko rokov po sebe.

Za Porsche nasleduje BMW, Audi a Mercedes-Benz. Tu je však už zisk pred zdanením približne päťkrát nižší. BMW zarobí 4132, Audi 3721 a Mercedes-Benz 3023 €. Prekvapivo, na šiestom mieste sa nachádza koncern Chrysler so ziskom 1579 €. Viac ako 1000 eur na vozidlo zarobí aj Hyundai-Kia, Nissan a Ford. Taká Škoda získa z predaného kusa už len 758 eur. To znamená, že na rovnaký zárobok, ako má Porsche z jedného jediného vozidla, musí vyprodukovať viac ako 22 áut. Zaujímavé však je, že Škoda je na tom stále lepšie ako Volkswagen, Toyota alebo Honda.

Naopak, európsky Ford na autách výrazne prerába. Foto: Ford
Ford Focus Naopak, európsky Ford na autách výrazne prerába.

V tabuľke sa samozrejme nachádzajú aj automobilky, ktoré ťahajú za celkom opačný koniec. Na každom aute prerábajú. Zoznam červených čísiel štartuje Renault a za ním Seat, PSA Peugeot/Citroën, európska divízia GM (Opel/Vauxhall) či európsky Ford.

Je zjavné, že najväčšie problémy majú automobilky, ktorých hlavným trhovým teritóriom je Európa. Tie, ktoré sa angažujú globálne, dokážu európske straty vykrývať ziskami v iných teritóriách, najmä v USA či Japonsku.

Koľko zarábajú automobilky
Výrobca Zisk na jedno auto
Porsche 17 056 €
BMW Auto 4132 €
Audi 3721 €
Mercedes-Smart 3023 €
Chrysler 1579 €
Hyundai-Kia 1183 €
Nissan 890 €
Ford Auto 824 €
Škoda 758 €
VW PKW 751 €
Toyota Auto 707 €
GM 635 €
Honda 319 €
Renault –241 €
Seat –364 €
Peugeot-Citroën –510 €
GM Europe –834 €
Ford Europe –967 €
ZDROJ: Univerzita Duisburg-Essen
5 debata chyba
Články podľa značiek