Henry Ford: Muž, ktorý zlacnil autá

Podľa želania rodičov sa mal stať farmárom, jeho však uchvátila technika. Henry Ford, ktorý dal svetu prvú pásovú výrobu áut, sa narodil pred 150 rokmi.

30.07.2013 10:21
Henri Ford Foto:
Henry Ford (30. júla 1863 – 7. apríla 1947)
debata (4)

Henry Ford sa narodil 30. júla 1863 ako jedno zo šiestich detí farmárov Mary a Wiliama Fordovcov v Michigane. Jeho rodičia boli prisťahovalci. Matka pochádzala z Holandska o otec z Írska. Snom otca bolo, aby syn prevzal farmárske žezlo, lenže práca na poli mladému Henrymu nevoňala. Od detstva bol fascinovaný technikou a keď videl v dvanástich rokoch prvýkrát v živote parnú lokomotívu, celkom to zmenilo jeho život.

Prvým Fordovým vozidlom so spaľovacím motorom... Foto: Ford
ford quadricycle1 Prvým Fordovým vozidlom so spaľovacím motorom bol Quadricykel vlastnej konštrukcie.

V trinástich rokoch mu zomrela matka. Keď mal šestnásť, odišiel sa vyučiť za zámočníka do Detroitu. Potom sa síce vrátil na rodinnú farmu, ale otcovi pomáhal najmä s údržbou techniky.

S túžbou, aby Henry zostal verný farmárskemu remeslu, naňho otec dokonca prepísal časť pôdy. Nepomohlo to. Henrymu sa už vtedy preháňali v hlave myšlienky na podnikanie a bohatstvo. „Keď človek dokáže nájsť spôsob, ako dostatočne lacno vyrábať niečo, čo potrebuje každý, má základ úspešného podniku.“ Zaoberal sa využitím pary, ale rýchlo pochopil, že cesta vedie celkom inde – k moderným zážihovým motorom. Vtedy to však bolo takmer rúhanie, keďže vládlo presvedčenie, že parný stroj je nenahraditeľný.

Model T z roku 1908 bol prvým automobilom na... Foto: Ford
Ford Model-T Model T z roku 1908 bol prvým automobilom na svete vyrábaným na montážnom páse. Linku opúšťalo nové vozidlo každých 93 sekúnd.

Ako zamestnanec a neskôr vedúci inžinier spoločnosti Edison Illuminating Company sa pustil vášnivo do experimentov. Po práci sa venoval vývoju benzínového motora a už v roku 1896 bol na svete prvý automobil, presnejšie motorom poháňaný Quadricykel jeho vlastnej konštrukcie. Odtiaľ už nebolo ďaleko k založeniu prvej spoločnosti Detroit Automobile Company. Od začiatku mal predstavu, že automobil by nemal byť len hračkou pre bohatých. To bol aj dôvod, prečo sa nepohodol so svojimi spoločníkmi. Spoločnosť, ktorá produkovala len pár kusov vozidiel ročne, nechal zbankrotovať, a z druhej, Henry Ford Company, ktorá sa stala základom Cadillacu, odišiel. Slávnu Ford Motor Company založil až v roku 1903 z prostriedkov vyzbieraných od radových občanov. Štartovací kapitál predstavoval len 28¤000 dolárov.

Na zamestnancov montážnej linky bol Ford... Foto: Ford
ford vyrobna linka Na zamestnancov montážnej linky bol Ford nesmierne prísny.

Od začiatku sa sústredil na vývoj lacného auta a v závode na Mack Avenue v Detroite uviedol do života ako prvý na svete revolučnú pásovú výrobu automobilov. Vďaka dovtedy nepredstaviteľnej efektivite výroby, keď z montážnej linky schádzal od roku 1908 slávny Ford model T každých 93 sekúnd, sa mu podarilo stlačiť cenu na 260 dolárov. To bolo niekoľkonásobne menej než akýkoľvek iný automobil. Z luxusného tovaru sa tak stalo auto pre každého Američana. Úspech bol okamžitý. Plechová Líza, ako Ford¤T nazývali, schádzala z liniek až do roku 1930, pričom vzniklo viac než 15 miliónov kusov. Ford bol pomerne konzervatívny a nemal rád inovácie. Aj preto sa model¤T vyrábal výlučne v čiernej farbe. Zmena nastala až v roku 1930, keď Ford predstavil modernejší model¤A s 8-valcovým motorom. A nasledovali ďalšie úspešné modely vyrábané v miliónových sériách.

Model T nahradil Ford modelom A až v roku 1927. Foto: Ford
Ford Model A Model T nahradil Ford modelom A až v roku 1927.

Osobnosť geniálneho Henryho Forda mala však aj tienisté stránky. Bol otvorený antisemita, v tridsiatych rokoch obdivoval Hitlera, nenávidel bankárov a v podniku dokonca v rozpore so zákonmi USA zakázal odbory. Každý robotník, ktorý nestíhal držať zničujúce tempo na páse alebo sa rozprával, bol okamžite prepustený. To vyvrcholilo v časoch hospodárskej krízy takmer krvavým konfliktom, ktorý však Henry Ford nakoniec prehral. Rovnako tvrdý bol k predajcom. V časoch recesie ich nútil odoberať autá, aj keď záujem o ne klesal. Predajcovia si tak museli brať bankové úvery a platiť Fordovi za dodávky. Inak ich vylúčil z dílerskej siete. Na Fordove protižidovské názory sa počas Norimberského procesu dokonca odvolávali nacisti.

Na počesť svojho jediného syna Edsela, ktorý... Foto: Ford
ford edsel Na počesť svojho jediného syna Edsela, ktorý zomrel na rakovinu žalúdka, pomenoval Henry Ford jeden zo svojich modelov Edsel.

O čo úspešnejší bol v profesionálnom živote, o to menej sa mu darilo v súkromí. Celý život venoval práci a autám. Mal komplikovaný vzťah s jediným synom Edselom, ktorého vymenoval v jeho 26 rokoch za prezidenta spoločnosti. Opraty firmy však držal naďalej vo vlastných rukách. O tri roky neskôr Edsel umrel na rakovinu žalúdka. Na jeho počesť pomenoval Henry Ford jeden zo svojich modelov Edsel. Problémy mu narobila aj vdova po Edselovi, ktorá dosiahla vymenovanie ich syna Henryho Forda¤II. na čelo firmy. Henry Ford zomrel vo svojom dome v Dearbone 7. apríla 1947 vo veku nedožitých 84 rokov. Napriek kontroverzným povahovým črtám ostáva dodnes velikánom priemyselnej revolúcie.

Citáty

„Myslenie je najťažšou prácou, aká existuje. To je pravdepodobne dôvod, prečo tak málo ľudí rozmýšľa.“

„Ľudia niekedy nevedia, čo chcú, pokiaľ im to niekto nepovie.“

„Nechaj človeka vyrábať niečo lepšie a predávať lacnejšie, ako to bolo vyrábané a predávané predtým, a peniaze prídu.“

„Nehľadaj chyby, hľadaj nápravy.“

Ford Edsel
Henri Ford
+4ford quadricycle1
4 debata chyba
Články podľa značiek