Enzo Ferrari zomrel pred 25 rokmi

„Kto s Ferrari víťazí, je ten najväčší, kto s Ferrari prehráva je idiot!" Tak znelo krédo Enza Ferrariho. Muža, ktorý sa nenarodil pre obyčajný život. Enzo Ferrari robil vždy všetko po svojom a keď s niekým nesúhlasil, čo bolo takmer vždy, dal to aj patrične najavo.

14.08.2013 16:00
Enzo Ferrari Foto:
Enzo Ferrari (18. 2. 1898 – 14. 8. 1988)
debata (1)

Bol to človek plný protikladov. Často prísny, inokedy nečakane sentimentálny, ale aj hlboko konzervatívny. Hoci bol celý život obklopený ľuďmi, mal v podstate samotársku povahu. Narodil sa 18. februára 1898 v Modene.

Jeho otec mal dielňu na výrobu nástrojov pre talianske železnice. Štátne zákazky zabezpečovali rodine aj Enzovi slušný život. Kým však jeho brat Alfredo bol vzorný študent, Enza učenie moc nebavilo. Zato automobilové preteky, na ktoré ho brával otec, ho priam fascinovali. A keďže ako jedna z mála rodín v Modene vlastnili Ferrariovci v tom čase auto, šoférovať sa naučil už v trinástich rokoch.

Ferrari začal svoju kariéru ako pretekár na... Foto: Ferrari
Enzo-Ferrari1 Ferrari začal svoju kariéru ako pretekár na vozidlách CMN a neskôr Alfa Romeo.

No i tak to dlho nevyzeralo, že by Enzo mal mať niečo spoločné s motoristickým športom. Zaujímala ho skôr hudba a žurnalistika. Dokonca krátko pracoval ako športový novinár. Jeho najväčším snom bola ale kariéra operného speváka. Lenže vojna všetko zmenila. Prišiel v nej o otca, brata a takmer aj o vlastné zdravie. Z dôvodu vážnej choroby, počas ktorej skoro zomrel, ho z armády prepustili. Vo svojich 21 rokoch sa tak ocitol na dlažbe.

Šťastná náhoda ho spojila s Ugom Sivoccim, šéfom testovacieho tímu milánskej automobilky CMN. Zakrátko sa stal Enzo skúšobným pilotom a prvé zarobené peniaze investoval do nákupu vlastného pretekárskeho špeciálu Cb4N. To už mal v hlave jasno. Chcel byť automobilový pretekár. Prvýkrát sa predstavil v roku 1919 na pretekoch do vrchu Parma to Poggio di Berceto, kde skončil štvrtý.

V roku 1929 založil tým Scuderia Ferrari, ten... Foto: Ferrari
Enzo Ferrari V roku 1929 založil tým Scuderia Ferrari, ten však reprezentoval Alfu Romeo.

Netrvalo dlho a vstúpil do služieb vtedy už vychýrenej automobilky Alfa Romeo. Tej dopomohol k viacerým víťazstvám, napríklad v pretekoch v Ravene v roku 1923 či o rok neskôr v Pescare, kde porazila Alfa Mercedes-Benz. Smrť jeho kolegov Sivocciho a Ascariho ho však zasiahla natoľko, že svoju kariéru jazdca prerušil a začal sa venovať konštrukcii pretekárskych Álf.

Do Alfy Romeo pritiahol talentovaných konštruktérov z Fiatu, ako Luigiho Bazza a Vittoria Jana. Hoci sa Ferrari vrátil v roku 1927 opäť za volant pretekárskych áut, cítil že už nestíha mladším jazdcom. S kariérou pretekára definitívne skončil v roku 1932, keď sa mu narodil syn Dino. To už mal založenú vlastný tím Scuderia Ferrari (1929), ktorý však stále reprezentoval Alfu Romeo. Jeho znakom bol vzpínajúci sa čierny žrebec na žltom pozadí. Jeho dominantná povaha však vytvárala napätie. Spory v tíme vyvrcholili v roku 1939, keď dostal Enzo „padáka“. Za slušné odstupné kúpil pozemky v Maranelle a vybudoval vlastnú továreň.

Prvé skutočné  Ferrari, model F 125, predstavil... Foto: Ferrari
Enzo Ferrari Prvé skutočné Ferrari, model F 125, predstavil Enzo až v roku 1946.

Prvé skutočné Ferrari (F 125) však prišlo na svet až oveľa-oveľa neskôr. Až v roku 1946, teda po druhej svetovej vojne, pretože dovtedy bola fabrika nútená prejsť na vojenskú výrobu. Vozidlá Ferrari s 12-valcovými motormi začali rýchlo kraľovať formule jeden. Za ich volantmi sedeli takí velikáni ako Emanuel Fangio či Phil Hill. Okrem toho sa Ferrari pustil aj do výroby osobných áut pre majetných zákazníkov. To mu však bolo vždy proti srsti. Robil to len pre peniaze, ktoré investoval do tímu Scuderia. V roku 1954 prišiel o svojho syna Alfreda, prezývaného Dino, ktorý zomrel vo veku 24 rokov na svalovú dystrofiu. Odvtedy nosil čierne okuliare a čiernu kravatu.

V roku 1954 zomiera Ferrariho syn Alfredo,... Foto: Ferrari
Dino Ferrari V roku 1954 zomiera Ferrariho syn Alfredo, prezývaný Dino.

Každý deň navštevoval jeho hrob. Jeden z modelov Ferrari, vyvinutý s Fiatom, dostal dokonca meno Dino. Firma sa začala dostávať do problémov a koncom šesťdesiatych rokov ju musel predať Fiatu. To niesol Enzo opäť veľmi ťažko. Napriek tomu si v nej udržal vplyv až do konca života. Zomrel vo veku 90 rokov 14. augusta 1988 a zanechal za sebou najúspešnejší tím v histórii formuly jeden. Scuderia Ferrari získalo 15 titulov majstra sveta a 16 titulov v pohári konštruktérov.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Enzo #Ferrari #výročie smrti #Dino ferrari #Scuderia
Články podľa značiek