Left-Line: Najpredávanejšie autá v Európe. Darí sa najmä triede SUV

Prehľad najpredávanejších európskych modelov sme vám už priniesli. Server Left-Line však zverejnil kompletné výsledky z 28 európskych krajín, a to podľa jednotlivých segmentov. Kráľom malých áut je Fiat, v strednej triede sa zas darí prémiovým nemecký značkám.

05.03.2014 12:00
Predaj áut - 2013 Foto:
Predaj áut v Európe klesol už šiesty raz za sebou.
debata (3)

Skutočnosť, že v roku 2013 nemali automobiloví predajcovia v Európe čo oslavovať, je známa. Potvrdili to už štatistiky analytických spoločností JATO Dynamics aj združenia európskych výrobcov automobilov ACEA, z ktorých každý sleduje mierne odlišnú skupinu krajín. Server Left-Lane však zozbieral údaje až 28 európskych štátov s výnimkou Ruska a okrem štatistík JATO a ACEA použil aj údaje samotných automobiliek. Výsledky navyše zoradil podľa segmentov.

Na vlaňajšom prepade trhu to však nič nemení. Predalo sa len 12,3 milióna áut, čo bol prepad približne o dve percentá, zároveň ale aj jeden z najhorších výsledkov za posledné roky. Najúspešnejšia je nižšia stredná trieda, teda kompakty, z ktorých sa predalo vlani 2 790 440 kusov, čo predstavuje nárast o päť percent. Ešte väčší boom zaznamenala trieda SUV, ktorá si zaknihovala až 9-percentný rast. Naopak, nedarilo sa strednej triede, ktorá padla o 15 %, luxusným autám s prepadom 19 % ,ale ani autám nižšej triedy, ktorých sa predalo o sedem percent menej.

Trieda mini

Najmenším vozidlám kraľuje jednoznačne Fiat s modelmi 500 a druhou Pandou. Lancia Ypsilon pochádza z rovnakého košiara, no skončila až siedma. Konkurovať Fiatu je schopný len VW Up! na tretej pozícii. Jeho súrodencov s logami Škoda a Seat v prvej šestke nenájdeme. Za to je tu ešte Renault Twingo, Smart fortwo a Hyundai i10. Mierny pokles predaja môže mať na svedomí prestarnutá ponuka modelov. Už tento rok však zaútočia novinky v podobe nového Twinga, a najmä trojčatá – Citroen C1, Peugeot 106 a Toyota Aygo novej generácie.

Fiat 500 Foto: Fiat
Fiat-500 Fiat 500
Poradie Model 2013 (ks) 2012 (ks) Rozdiel (%)
1. Fiat 500 158.918 145.700 9%
2. Fiat Panda 152.727 185.010 –17%
3. Volkswagen Up! 130.039 113.827 14%
4. Renault Twingo 78.432 92.517 –15%
5. Smart Fortwo 65.226 69.759 –6%
6. Hyundai i10 60.324 66.623 –9%
Spolu 1.208.431 1.227.402 –2%

Nižšia trieda

V nižšej triede šéfoval Ford Fiesta, nový Renault Clio a VW Polo. Keďže nižšia trieda predstavuje po kompaktoch druhý najväčší segment v Európe, nemožno sa čudovať, že prvých päť modelov vrátane Opelu Corsa a Peugeotu 208 figuruje aj v desiatke vôbec najpredávanejších modelov Európy za vlaňajší rok. Aj túto triedu čakajú novinky. Horúcim želiezkom má byť najmä vynovený Volkswagen Polo. Zaujímavá je však aj ôsma priečka Dacie Sandero, ktorá si medziročne polepšila o neuveriteľných 65 %.
Ford Fiesta Foto: Ford
Ford-Fiesta Ford Fiesta
Poradie Model 2013 (ks) 2012 (ks) Rozdiel (%)
1. Ford Fiesta 292.715 305.071 –4%
2. Renault Clio 283.749 246.672 15%
3. VW Polo 264.763 286.167 –7%
4. Opel/Vauxhall Corsa 240.005 264.076 –9%
5. Peugeot 208 237.266 160.047 48%
6. Toyota Yaris 163.326 172.601 –5%
Spolu 2.707.388 2.898.103 –7%

Nižšia stredná trieda

Nižšia stredná trieda je vôbec najúspešnejším segmentom. Na jej čele je preto logicky VW Golf, v súčasnosti európska jednotka. Svoje predaje dokázal dokonca vylepšiť, a to až o osem percent. Za nám nasleduje ďalšia európska stálica Ford Focus a tretí Opel Astra. Títo rivali si však mierne pohoršili. Zato Audi A3, opäť z dielne koncernu VW, sa vďaka 28 % nárastu ocitlo na štvrtej priečke a to dokonca pred Škodou Octavia. Tá si napriek generačnej obnove nedokázala polepšiť (-6%). Stále je však lepšia ako napríklad šieste BMW 1, alebo Hyundai i30 a Kia ceed.
Volkswagen Golf Foto: Volkswagen
Volkswagen-Golf 2013 Volkswagen Golf
Poradie Model 2013 (ks) 2012 (ks) Rozdiel (%)
1. VW Golf 462.527 430.088 8%
2. Ford Focus 225.102 241.329 –7%
3. Opel/Vauxhall Astra 198.449 237.297 –16%
4. Audi A3/S3/RS3 167.804 131.269 28%
5. Škoda Octavia 165.027 175.428 –6%
6. BMW 1 152.808 153.791 –1%
Spolu 2.790.440 2.661.053 5%

Stredná trieda

Ako ukazujú štatistiky, čím vyššia trieda, tým viac je zastúpených prémiových značiek. Asi najlepšie to dokladuje BMW svojou trojkou v strednej triede, ktorej sa podarilo s 15 % vylepšením predajov preskočiť pôvodnú stálicu – Volkswagen Passat. Ten padol až o 20 %. A ďalej pokračuje rebríček opäť nemeckými prémiovými modelmi Audi A4 a Mercedes-Benz C. Prvú šestku uzatvára Opel Insignia a Peugeot 508. Až na BMW 4 všetky modely v prvej šestke medziročne stratili. Najviac Peugeot 508 (-31 %) a Mercedes-Benz C (-24 %).
BMW 3 Foto: BMW
BMW-3 BMW 3
Poradie Model 2013 (ks) 2012 (ks) Rozdiel (%)
1. BMW 3 201.026 175.022 15%
2. VW Passat 156.025 194.738 –20%
3. Audi A4/S4/RS4 128.270 141.875 –10%
4. Mercedes-Benz C 120.285 159.190 –24%
5. Opel/Vauxhall Insignia 77.127 95.450 –19%
6. Peugeot 508 56.324 81.886 –31%
Spolu 1.149.252 1.350.116 –15%

Vyššia stredná trieda

Vyššia stredná trieda je už výlučne doménou prémiových značiek, najmä tých nemeckých. Časy, keď si z tohto koláča dokázal ukrojiť aj Citroen, Peugeot, Renault, Opel či Ford sú už teda dávno minulosťou. Jednotkou je opäť BMW, tentoraz s modelom radu 5 a za ním Mercedes-Benz triedy E. Na treťom mieste nájdeme Audi A6, ale so 16 % poklesom. Jedinými modelmi, ktoré dokážu konkurovať Nemcom, sa stali vlani Volvo V70 a Jaguar XF. Kým však Jaguar si polepšil (+ 7 %), Volvo strácalo (-11 %). Prvú šestku uzatvára štvordverové kupé Mercedes-Benz CLS.
BMW 5 Foto: BMW
BMW-5 BMW 5
Poradie Model 2013 (ks) 2012 (ks) Rozdiel (%)
1. BMW 5 107.307 117.262 –8%
2. Mercedes-Benz E 106.559 98.142 9%
3. Audi A6/S6/RS6/Allroad 82.883 98.891 –16%
4. Volvo V70/XC70 40.260 45.253 –11%
5. Jaguar XF 20.414 19.157 7%
6. Mercedes-Benz CLS 15.139 12.797 18%
Spolu 398.035 420.603 –8%

Luxusné autá

Favoritom luxusnej triedy je Mercedes-Benz S a to aj napriek tomu, že nová generácia esky prišla na trh až koncom roka. Predaje sa vyšvihli o celú pätinu. Hneď za ním je najväčší rival z Mníchova. Limuzína radu 7 si však výrazne pohoršila. Sedmičiek sa predalo až o 27 % menej ako rok predtým. Audi A8 nestačilo ani na tretiu priečku. To napriek tomu, že pre tretie Porsche Pananmera sa rozhodlo o štvrtinu menej zákazníkov. Nasleduje Jaguar XJ s prakticky rovnakým obchodným výsledkom a za ním starnúci Volkswagen Phaeton s 21-percentným prepadom. Pokles prakticky všetkých modelov s výnimkou Mercedesu sa podpísal až na 19 % poklese predaja luxusných áut.
Mercedes-Benz S Foto: Nissan
Mercedes-Benz-S Mercedes-Benz S
Poradie Model 2013 (ks) 2012 (ks) Rozdiel (%)
1. Mercedes-Benz S 8.736 7.299 20%
2. BMW 7 5.980 8.173 –27%
3. Porsche Panamera 5.679 7.543 –25%
4. Audi A8/S8 5.486 6.803 –19%
5. Jaguar XJ 2.287 2.325 –2%
6. VW Phaeton 1.793 2.260 –21%
Spolu 31.909 35.657 –19%

MPV a vany

Vany to už dávno nemajú také ružové ako kedysi. Tento segment neustále klesá. Zabodovať v ňom však vedia značky, ktoré nie sú v iných triedach príliš úspešné. Jasným lídrom je francúzsky Renault so svojím Scénicom. No aj jemu išli predaje dole. Za ním nasleduje Ford C-Max a VW Touran. Oba s medziročnou stratou. Citroen, kedysi jednotka v tejto kategórii, je na štvrtej priečke s novým Picassom, ktoré ako jediné z prvej šestky dokázalo objem predaja zlepšiť (+ 10 %). So stratou 12 a 15 percent sa museli zmieriť piaty Opel Zafira a šiesty Peugeot 3008.
Renault Scénic Foto: Renault
Renault-Scenic Renault Scénic
Poradie Model 2013 (ks) 2012 (ks) Rozdiel (%)
1. Renault Scénic 109.985 130.895 –16%
2. Ford C-Max 98.219 110.095 –11%
3. VW Touran 91.725 106.868 –14%
4. Citroën C4 Picasso 85.666 78.088 10%
5. Opel/Vauxhall Zafira 85.206 96.368 –12%
6. Peugeot 3008 81.398 95.393 –15%
Spolu 1.551.247 1.624.951 –4%

SUV

To čo stráca kategória MPV, získava trieda SUV. Neohrozeným lídrom je Nissan Qashqai, ktorý sa napriek pokročilému veku a miernemu poklesu predaja dokázal opäť prebojovať až do prvej desiatky najpredávanejších modelov v Európe. A to ešte bez pomoci novej generácie, ktorá len prichádza na trh. A Nissan tu má po druhom VW Tiguan aj ďalšieho zástupcu – crossover Juke. Nasledujú kórejskí rivali Kia Sportage a Hyundai ix35. No najväčším prekvapením je nepochybne Dacia Duster na šiestej priečke.
Nissan Qashqai Foto: Nissan
Nissan-Qashqai Nissan Qashqai
Poradie Model 2013 (ks) 2012 (ks) Rozdiel (%)
1. Nissan Qashqai 201.722 207.515 –3%
2. VW Tiguan 142.523 151.517 –6%
3. Nissan Juke 106.411 101.440 5%
4. Kia Sportage 90.342 83.023 9%
5. Hyundai ix35 88.831 87.963 1%
6. Dacia Duster 87.681 101.452 –14%
Spolu 2.096.225 1.928.347 9%

Superšporty a GT

Prvé husle hrá Bentley Continental GT a za ním taliansky superšport Ferrari 458 Italia. Dokonca sa mu podarilo predbehnúť aj lacnejšie Audi R8. Štvrtý Aston Martin Vantage sa vyšvihol na štvrtú priečku a porazil otvorené Ferrari California. To napriek obrovskému percentuálnemu vzrastu predajov Californie. Na konci prvej šestky je výbehový Mercedes-Benz SLS AMG. Samozrejme, táto kategória neovplyvňuje celkové štatistiky. Jej podiel je prakticky zanedbateľný. A ani 47-percentný medziročný pokles sa teda nemôže premietnuť do globálnych čísiel.
Bentley Continental GT Foto: Bentley
Bentley-Continental GT Bentley Continental GT
Poradie Model 2013 (ks) 2012 (ks) Rozdiel (%)
1. Bentley Continental GT/GTC 1.657 1.837 –10%
2. Ferrari 458 Italia 1.236 1.498 –17%
3. Audi R8 1.021 1.046 –2%
4. Aston Martin V8/V12 Vantage 742 753 –1%
5. Ferrari F12 624 82 661%
6. Mercedes-Benz SLS AMG 576 1.089 –47%

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #JATO Dynamics #Left-Line #predaje áut
Články podľa značiek