JATO: Kráľom nízkych emisií je Renault. Pohoršili si Kia a Mini

Po šiestich rokoch vystriedal Renault na čele rebríčka výrobcov vozidiel s najnižšou produkciou CO2 Fiat. Z prvej dvadsiatky sú na tom najhoršie Mercedes, BMW a Audi.

13.03.2014 12:00
Renault Zoe Foto:
Z vlani predaných áut vypúšťali do ovzdušia najmenej oxidu uhličitého vozidlá značky Renault. Automobilke pomohli nielen modely Clio a Captur, ale aj elektromobily, ktorých predala vlani 9 000 kusov.
debata (3)

Agentúra JATO Dynamics zverejnila aktuálny európsky rebríček flotilových emisií dvadsiatich najpredávanejších značiek v Európe. Ten vychádza z emisného priemeru predaných vozidiel a ich verzií. Osemnástim značkám sa podarilo emisie znížiť. Výnimkou je len Kia ( + 0,6 g/km) a Mini (+ 0,9 g/km). Tie však nemohli zhoršiť celkovú bilanciu, ktorá si medziročne polepšila. Celkový priemer klesol zo 132,3 na 126,8 g/km.

Aktuálnou hviezdou je Renault. Nielenže sa mu podarilo prepracovať na prvé miesto s hodnotou flotilových emisií CO2 110,1 g/km a po šiestich rokoch tak zosadiť z trónu Fiat, ale zároveň zaznamenať aj najväčšie medziročné zníženie. A to až o 11,2 g/km, čo ho posunulo hneď o dve priečky nahor. Podobný posun síce zaznamenalo aj švédske Volvo, najmä vďaka plug-in hybridnej štyridsiatke a nasadeniu novej generácie motorov Drive-E, no v celkovom rebríčku je až sedemnáste.

Fiat sa prepadol po šiestich rokoch z prvého... Foto: Fiat
Fiat 500L Living Fiat sa prepadol po šiestich rokoch z prvého miesta na piate. Neznamená to, že vyrába menej ekologické autá, len sa zmenila štruktúra jeho predaja. Okrem Pandy a Fiatu 500 zaznamenali úspech aj väčšie a smädnejšie modely 500L.

Za úspechom Renaultu stoja bezpochyby jeho elektromobily. Predal ich vlani 9 000, čo vie priemer výrazne ovplyvniť, aj keď prvé husle hrali nové Clio a Captur s emisiami len 103,9 a 105,6 g/km. Clio s Capturom tvoria totiž až 45 % predaja značky. Druhý Peugeot s emisiami 114,9 g/km zasa bodoval vďaka úsporným modelom 208 a 2008 vybaveným novými 3-valcami. Svoje však zohrali aj hybridy 508 a 3008.

Tretia je Toyota s priemerom 115,9 g, čo znamenalo posun o jednu priečku nahor. Podľa JATO Dynamics sa na tom podieľali nielen nové hybridy Yaris Hybrid a Auris Hybrid, ale aj podstatne úspornejšia nová generácia úspešného SUV Toyota RAV4. Aj štvrtý Citroen sa posunul medziročne o jednu priečku nahor. Vyniesli ho na ňu nové trojvalce v modeloch C3. A to ešte plánuje nasadenie nových benzínových turbomotorov pre C4 a C4 Cactus.

K celkovému medziročnému poklesu produkcie... Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf K celkovému medziročnému poklesu produkcie emisií prispeli najmä vozidlá nižšej strednej triedy. JATO zvýrazňuje hlavne podiel nových modelov koncernu VW – od Golfu cez Octaviu až po Audi A3 a Seat Leon.

Po šiestich rokoch padol Fiat z prvého miesta na piate. Na svedomí to majú, paradoxne, jeho nové úspešné modely 500L a 500L Living, ktoré majú predsa len vyššiu spotrebu ako klasické päťstovky a Panda. To ovplyvnilo jeho celkový priemer. Šiesty Seat ostal na pôvodnej pozícii, zato siedmy Ford si polepšil až o dve priečky. Nové motory EcoBoost vo Fieste či Focuse, ktoré patria k najpredávanejším európskym autám, urobili jednoducho svoje.

Zlepšila sa aj ôsma Škoda, ktorá sa prepracovala na túto pozíciu z pôvodne jedenástej priečky. Je to odraz nástupu novej Octavie na novej platforme MQB a s tým aj nových úsporných motorov. Ešte väčší skok z 15. na deviate miesto zaznamenala Dacia. Jej nové modely Logan a Sandero totiž dostali pod kapotu úsporné motory Renault Energy. Tie zrazili priemer CO2 až o 10,8 g/km. Prvú desiatku uzatvára Suzuki, presne tak ako vlani.

Emisie CO2 klesli výrazne aj v triede SUV.... Foto: Honda
Honda CR-V Emisie CO2 klesli výrazne aj v triede SUV. Podieľajú sa na tom nové modely Ford Kuga, Toyota RAV4, no aj Honda CR-V s novým dieselom 1,6 i-DTEC

Z druhej desiatky sa podarilo najviac priškrtiť emisie jedenástemu Volvu, Mercedesu Nissanu a BMW. Z hľadiska segmentov sa o najväčší medziročný pokles emisií CO2 zaslúžili vozidlá nižšej strednej triedy. Ich priemer klesol o 7,4 g na 118 g/km. Podľa JATO má na tom zásluhu najmä koncern VW s novými modelmi Golf, Škoda Octavia, Audi A3 a Seat Leon, ktoré sú úspornejšie ako ich predchodcovia. Emisie Golfu klesli napríklad až o 14,2 g/km.

Polepšila si aj trieda SUV, kde sa znížil priemer produkcie o 7,2 g/km. Najmä zásluhou príchodu malých SUV Opel Mokka či úspornejších modelov Ford Kuga a Toyota RAV4, ale aj Hondy CR-V s novým dieselom 1,6i-DTEC a predným náhonom.

Medzi krajinami sa darí najlepšie Holandsku. Ich prírastok vozového parku za minulý rok produkoval priemerne len 109,0 g/km, čo je zlepšenie o 9,7 g v porovnaní s rokom 2012. Nešlo však len o lásku Holanďanov k životnému prostrediu, ale najmä o novú legislatívu podporujúcu predaj ekologických áut. Druhou najlepšou krajinou je Grécko (111,6 g/km) s boomom predaja dieselových áut, ktoré si vlani prisvojili na tomto pôvodne „benzínovom trhu“ až 57 % podiel.

Veľmi dobre sa umiestnili aj niektoré veľké trhy ako Veľká Británia, Francúzsko, Španielsko či Portugalsko. Presne na opačnej strane rebríčka nájdeme Švajčiarsko s najvyššími emisiami z 23 sledovaných krajín. Záľuba Švajčiarov vo výkonných benzínových autách znamená najhorší priemer 144,7 g/km. JATO i tak oceňuje medziročný pokles až o 6,6 g/km.

JATO Dynamics – vážený priemer emisií CO2 (20 najpredáva­nejších značiek)
Poradie Výrobca Priemer 2013 (g/km) Priemer 2012 (g/km) Rozdiel (g/km)
1. Renault 110,1 121,3 –11,2
2. Peugeot 114,9 121,1 –6,2
3. Toyota 115,9 121,7 –5,8
4. Citroën 116,2 122,0 –5,8
5. Fiat 118,1 119,5 –1,4
6. Seat 118,9 124,0 –5,1
7. Ford 122,1 129,3 –7,2
8. Škoda 125,3 132,6 –7,3
9. Dacia 127,1 137,9 –10,8
10. Suzuki 127,3 130,5 –3,2
11. Volkswagen 127,8 133,5 –5,7
12. Nissan 129,3 136,4 –7,1
13. Mini 129,5 128,6 0,9
14. Kia 129,5 128,9 0,6
15. Hyundai 127,9 132,3 –4,4
16. Opel/Vauxhall 132,0 132,8 –0,8
17. Volvo 132,1 143,3 –11,2
18. Audi 135,0 139,3 –4,3
19. BMW 135,7 140,8 –5,1
20. Mercedes-Benz 139,5 147,6 –8,1
Spolu 126,8 132,3 –5,5

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #JATO Dynamics
Články podľa značiek