Do účtovníctva automobiliek opäť nahliadlo Centrum automobilového výskumu (Center Automotive Research) univerzity Duisburg-Essen. Nie je prekvapením, že automobilový biznis neprináša peniaze všetkým. Autá vyrábajú veselo aj tí, čo na nich prerábajú. Teda ak neberieme do úvahy zisky z iných sektorov, napríklad finančných služieb, ktoré sú pri značkovom lízingu často výnosnejšie ako samotná výroba vozidiel.
Ako to teda vyzerá? Inštitút CAR rozdelil trh do dvoch sektorov – na mainstreamovú a prémiovú časť. Zisky automobiliek tiež očistil od príjmov z finančného sektora či iného podnikania, ale aj od ziskov, ktoré vplývajú z jednorazového predaja majetku alebo niektorej divízie. Zverejnené čísla teda odzrkadľujú, aký priemerný zisk pred zdanením majú producenti áut na jednom vyrobenom automobile.
Masovým značkám kraľuje Toyota
Na masovom trhu je neohroziteľnou jednotkou Toyota. Je nielen najväčším automobilovým producentom sveta, ale aj výrobcom, ktorý vie svoje podnikanie najlepšie zhodnotiť. To znamená obrovský zisk. Vlani sa Toyote podarilo zarobiť na jednom aute viac ako dvojnásobok v porovnaní s rokom 2012. Jej marža predstavuje 8,8 %, čo je v číselnom vyjadrení 1 558 eur.
Toyote dokonca neublížili ani masové zvolávacie akcie. Jednoducho autá vie vyrábať najefektívnejšie. Len na porovnanie, jej najväčší rival na trhu, značka Volkswagen, zarobí na jednom aute len 616 eur. Je tak až na deviatej priečke. Hoci je v zisku Toyoty započítaný aj profit z prémiovej divízie Lexus, na poradí by to nič nezmenilo. Lexus vlani predal približne 550 000 áut, kým samotná Toyota ich vyrobila až 9,4 milióna kusov.
Pod Toyotou sa na striebornom stupni prekvapujúco nachádza koncern Chrysler, ktorý sa ešte nedávno topil v strate. Na jednom aute zarába dnes 1 281 eur. Do plachiet jeho prosperity zafúkal rastúci odbyt áut v USA. Lenže šetrí na vývoji a to by sa mu mohlo v budúcnosti vypomstiť. Rizikom je aj jeho orientácia na americký trh. Pod Chryslerom je kórejský gigant Hyundai. A to aj napriek tomu, že jeho marža a zisk medziročne mierne klesli.
Najprosperujúcejšie sú prémiové značky
V rebríčku prosperity nasledujú ešte americký Ford, Kia, Nissan, Honda, General Motors, spomínaný Volkswagen a na desiatej priečke česká Škoda, ktorej zisk na jednom aute však medziročne klesol zo 758 na 567 eur. Od jedenásteho miesta až po šestnáste začínajú automobilky, ktoré si musia pred číslo zárobkov napísať znamienko mínus. Evidentne ich spája závislosť od európskeho trhu, ktorý nie je v dobrej kondícii.
Takže tu nájdeme Fiat, Renault, Seat, PSA (Peugeot/Citroën), Opel (Vauxhall) a na úplnom chvoste európsku divíziu Ford so stratou takmer 900 eur na každom aute. Celkom iné starosti majú prémiové značky. Na drahých autách sa jednoducho zarába najviac. Aspoň z pohľadu zisku na auto. Radosť má napríklad skupina Ferrari/Maserati, ktorá dokázala vyžmýkať na každom kuse takmer 24 000 eur. Za nimi sú Porsche, BMW, Audi a Mercedes-Benz spolu so Smartom. Samozrejme, ich zisky nemožno prirovnávať k Ferrari a Porsche.
Ziskovosť masových značiek na jednom aute | |||
---|---|---|---|
Značka | Zisk na auto (€) | Marža | Priemerná cena vozidla (€) |
Toyota | 1 558 | 8,80 % | 17 777 |
Chrysler | 1 281 | 6,10 % | 20 890 |
Hyundai | 962 | 9,00 % | 10 735 |
Ford Motor Co. | 820 | 4,90 % | 16 578 |
Kia | 802 | 6,70 % | 12 020 |
Nissan | 736 | 4,70 % | 15 726 |
Honda | 731 | 4,60 % | 16 047 |
GM | 634 | 5,40 % | 11 788 |
VW | 616 | 2,90 % | 21 130 |
Škoda | 567 | 5,10 % | 11 210 |
Fiat | –224 | –1,50 % | 15 020 |
Renault | –283 | –1,90 % | 14 755 |
Seat | –331 | –2,20 % | 14 976 |
Peugeot/Citroën | –370 | –2,90 % | 12 934 |
Opel/Vauxhall | –607 | –4,20 % | 14 462 |
Ford Europe | –891 | –5,80 % | 15 447 |
Zdroj: Center Automotive Research |
Ziskovosť prémiových značiek na jednom aute | |||
---|---|---|---|
Značka | Zisk na auto (€) | Marža | Priemerná cena vozidla (€) |
Ferrari/Maserati | 23 967 | 14,00 % | 170 639 |
Porsche | 16 639 | 18,00 % | 92 426 |
BMW | 3 390 | 9,40 % | 35 962 |
Audi | 3 188 | 10,10 % | 31 610 |
Mercedes/Smart | 2 558 | 6,20 % | 41 064 |
Zdroj: Center Automotive Research |