Koľko zarábajú automobilky na jednom aute? Zisťoval inštitút CAR

Otázka v titulku nie je celkom správna. Niektoré automobilky totiž na výrobe prerábajú. Kým taká Toyota má na každom aute zisk takmer 1 600 eur, európsky Ford ich 900 stratí. Jednotkou je však Ferrari.

27.04.2014 07:00
debata (7)
Najziskovejšou masovou značkou je Toyota. Na... Foto: Toyota
Toyota Aygo 2015 Najziskovejšou masovou značkou je Toyota. Na každom aute vie zarobiť takmer 1 600 eur. Jej rival Volkswagen len 616. Je na deviatom mieste.

Do účtovníctva automobiliek opäť nahliadlo Centrum automobilového výskumu (Center Automotive Research) univerzity Duisburg-Essen. Nie je prekvapením, že automobilový biznis neprináša peniaze všetkým. Autá vyrábajú veselo aj tí, čo na nich prerábajú. Teda ak neberieme do úvahy zisky z iných sektorov, napríklad finančných služieb, ktoré sú pri značkovom lízingu často výnosnejšie ako samotná výroba vozidiel.

Ako to teda vyzerá? Inštitút CAR rozdelil trh do dvoch sektorov – na mainstreamovú a prémiovú časť. Zisky automobiliek tiež očistil od príjmov z finančného sektora či iného podnikania, ale aj od ziskov, ktoré vplývajú z jednorazového predaja majetku alebo niektorej divízie. Zverejnené čísla teda odzrkadľujú, aký priemerný zisk pred zdanením majú producenti áut na jednom vyrobenom automobile.

Masovým značkám kraľuje Toyota

Na masovom trhu je neohroziteľnou jednotkou Toyota. Je nielen najväčším automobilovým producentom sveta, ale aj výrobcom, ktorý vie svoje podnikanie najlepšie zhodnotiť. To znamená obrovský zisk. Vlani sa Toyote podarilo zarobiť na jednom aute viac ako dvojnásobok v porovnaní s rokom 2012. Jej marža predstavuje 8,8 %, čo je v číselnom vyjadrení 1 558 eur.

Toyote dokonca neublížili ani masové zvolávacie akcie. Jednoducho autá vie vyrábať najefektívnejšie. Len na porovnanie, jej najväčší rival na trhu, značka Volkswagen, zarobí na jednom aute len 616 eur. Je tak až na deviatej priečke. Hoci je v zisku Toyoty započítaný aj profit z prémiovej divízie Lexus, na poradí by to nič nezmenilo. Lexus vlani predal približne 550 000 áut, kým samotná Toyota ich vyrobila až 9,4 milióna kusov.

Európsky Ford sa trápi. Nebyť jeho americkej... Foto: Ford
Ford Mondeo 2015 Európsky Ford sa trápi. Nebyť jeho americkej divízie, bol by v mínuse. Na starom kontinente totiž prerába na aute 890 eur.

Pod Toyotou sa na striebornom stupni prekvapujúco nachádza koncern Chrysler, ktorý sa ešte nedávno topil v strate. Na jednom aute zarába dnes 1 281 eur. Do plachiet jeho prosperity zafúkal rastúci odbyt áut v USA. Lenže šetrí na vývoji a to by sa mu mohlo v budúcnosti vypomstiť. Rizikom je aj jeho orientácia na americký trh. Pod Chryslerom je kórejský gigant Hyundai. A to aj napriek tomu, že jeho marža a zisk medziročne mierne klesli.

Najprosperujúcejšie sú prémiové značky

V rebríčku prosperity nasledujú ešte americký Ford, Kia, Nissan, Honda, General Motors, spomínaný Volkswagen a na desiatej priečke česká Škoda, ktorej zisk na jednom aute však medziročne klesol zo 758 na 567 eur. Od jedenásteho miesta až po šestnáste začínajú automobilky, ktoré si musia pred číslo zárobkov napísať znamienko mínus. Evidentne ich spája závislosť od európskeho trhu, ktorý nie je v dobrej kondícii.

Prémiovým značkám kraľuje Ferrari, Maserati a... Foto: Ferrari
Ferrari Prémiovým značkám kraľuje Ferrari, Maserati a Porsche. Zisk na jednom Ferrari je astronomických 24 000 eur. Niet sa čomu čudovať, priemerná cena Ferrari je 170 640 eur.

Takže tu nájdeme Fiat, Renault, Seat, PSA (Peugeot/Citroën), Opel (Vauxhall) a na úplnom chvoste európsku divíziu Ford so stratou takmer 900 eur na každom aute. Celkom iné starosti majú prémiové značky. Na drahých autách sa jednoducho zarába najviac. Aspoň z pohľadu zisku na auto. Radosť má napríklad skupina Ferrari/Maserati, ktorá dokázala vyžmýkať na každom kuse takmer 24 000 eur. Za nimi sú Porsche, BMW, Audi a Mercedes-Benz spolu so Smartom. Samozrejme, ich zisky nemožno prirovnávať k Ferrari a Porsche.

Ziskovosť masových značiek na jednom aute
Značka Zisk na auto (€) Marža Priemerná cena vozidla (€)
Toyota 1 558 8,80 % 17 777
Chrysler 1 281 6,10 % 20 890
Hyundai 962 9,00 % 10 735
Ford Motor Co. 820 4,90 % 16 578
Kia 802 6,70 % 12 020
Nissan 736 4,70 % 15 726
Honda 731 4,60 % 16 047
GM 634 5,40 % 11 788
VW 616 2,90 % 21 130
Škoda 567 5,10 % 11 210
Fiat –224 –1,50 % 15 020
Renault –283 –1,90 % 14 755
Seat –331 –2,20 % 14 976
Peugeot/Citroën –370 –2,90 % 12 934
Opel/Vauxhall –607 –4,20 % 14 462
Ford Europe –891 –5,80 % 15 447
Zdroj: Center Automotive Research      
Ziskovosť prémiových značiek na jednom aute
Značka Zisk na auto (€) Marža Priemerná cena vozidla (€)
Ferrari/Maserati 23 967 14,00 % 170 639
Porsche 16 639 18,00 % 92 426
BMW 3 390 9,40 % 35 962
Audi 3 188 10,10 % 31 610
Mercedes/Smart 2 558 6,20 % 41 064
Zdroj: Center Automotive Research      

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Maserati #Ferrari #Ford #CAR #Center Automotive Research
Články podľa značiek