Aké farby letia túto sezónu?

Spoločnosť BASF predpovedá trendy v oblasti farieb karosérií. V sezóne 2014/2015 budú „in“ farby so špeciálnymi efektmi.

02.08.2014 08:00
Volkswagen Polo Foto:
V najbližšom období očakávajte rastúci podiel červenej a jej odtieňov.
debata (3)

Vďaka novým technologickým možnostiam pri výrobe automobilových lakov sa automobilové farby stanú v budúcnosti komplexnejšími a viac individuálnymi, čo umožní vyjsť v ústrety prianiam zákazníkov, ktorí túžia vystúpiť z davu. Téma individualizácie totiž hrá, najmä pri kúpe automobilu, stále dôležitejšiu úlohu.

Špeciálne efekty zaisťujú dynamiku

Pri automobilových farbách sa už nepočíta prvotné upútanie pozornosti, ale skôr „wow“ efekt, ktorý prichádza s nasledujúcim, druhým pohľadom. Inovatívne špeciálne efekty tieto akcenty vytvárajú. Napríklad nová kolekcia zahŕňa unikátny lak XSpark®, ktorý obsahuje veľmi jemné sklenené čiastočky odrážajúce svetlo. Tie vytvárajú výrazný lesk, ktorý je obzvlášť efektívny v priamom svetle. Vďaka cieleným špeciálnym efektom vytvárajú klasické farby, ako je modrá alebo strieborná, úplne individuálne farebné efekty. Dochádza tak k vizuálnemu posilneniu geometrie karosérie a oživeniu rozsiahlej plochy žiarivým leskom (XSpark).

Silné farby demonštrujú individualitu

Mimoriadne postavenie farieb v novej kolekcii taktiež určuje trend smerom k väčšej individualite. Výrazné farby, ako je červená, budú dotvárať obraz individuálnej mobility, čo potvrdzuje stále rastúci podiel červenej farby na cestách. Podľa návrhárov a dizajnérov bude v nadchádzajúcich rokoch vývoj červenej pokračovať prechodom k sýtej, tmavo fialovej. Potenciál zelenej farby bude naďalej viditeľný v širokom rozsahu odtieňov: od intenzívnej tyrkysovej po iskrivú machovú zeleň.

Nové laky obsahujú sklenené častice odrážajúce... Foto: BASF
BASF Nové laky obsahujú sklenené častice odrážajúce svetlo.

Vývoj automobilových farieb

Vplyv faktorov
Automobilový trh reaguje na trendy a dopady inak, ako rýchlo sa meniaci módny priemysel. Aj keď farebné trendy z tohto odvetvia hrajú samozrejme svoju úlohu i pre automobilový priemysel, nestáva sa, aby bola napríklad „sezónna módna žltá“ automaticky použitá na karosérie. Pre farebné trendy je ústredným faktorom komplexný spoločenský vývoj, napríklad spoluspotrebi­teľstvo, ekológia či digitálne siete.
Farebný cyklus
Od prvého nápadu až po novú automobilovú farbu je dlhá cesta a trvá takmer tri až päť rokov, kým sa auto s touto farbou dostane na cestu. Komplexný výrobok, akým automobilový lak je, totiž prechádza viacerými kolami rozhodovania, technickými úpravami a testami.
Globálna prítomnosť
Pri hľadaní tej správnej farby dizajnéri spoločnosti BASF v Severnej Amerike, Ázii a Európe navzájom úzko spolupracujú a do tímu priberajú taktiež výrobcov automobilov. Ich spolupráca identifikuje tak podobnosti, ako aj regionálne rozdiely. Povedomie o značke, vývoj trhu a správanie spotrebiteľov sa bude i v nasledujúcich rokoch v jednotlivých regiónoch naďalej odlišovať – to znamená, že budú stále existovať rozdiely v regionálnych preferenciách farieb.
3 debata chyba
Viac na túto tému: #Basf
Články podľa značiek