Škoda RTO Dumpling: Legendárny autobus inšpiroval dizajnéra

Pamätáte si ešte na autobus Škoda RTO? Bodaj by nie. Československé cesty križoval takmer tridsať rokov. A spávať nedal ani nezávislému slovenskému dizajnérovi Miroslavovi Dorotcinmu. Vytvoril víziu jeho budúcnosti. Samozrejme, len virtuálnej.

22.08.2014 16:00
debata (3)
Predná časť s oválnou maskou jednoznačne... Foto: Miroslav Dorotcin
Škoda RTO 707 Dumpling Predná časť s oválnou maskou jednoznačne odkazuje na historickú predlohu. V skutočnosti je však samoúčelná, pretože motor virtuálneho konceptu je umiestnený vzadu.

Legendy automobilového priemyslu sú často inšpiráciou pre dizajnérov. Zväčša si však vezmú na mušku osobné alebo športové autá. Len málokedy sa stáva aby padla voľba na autobus. A presne to urobil slovenský nezávislý dizajnér Miroslav Dorotcin. Spávať mu nedala ikona československej autobusovej dopravy – Škoda 706 RTO.

Tento univerzálny autobus vyrábala Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1958 až 1972. A hoci bol jej posledným autobusom odvodeným z nákladných modelov, čo prezrádzal rámový podvozok a motor vpredu, jeho dizajn si získal obrovské sympatie. Okrem mestských a prímestských verzií vznikali aj luxusné diaľkové autokary RTO Lux so sklenou prednou časťou kabíny a strešnými okienkami nad sedadlami cestujúcich. Tie sa stali základom modernej retrovízie RTO 707 Dumpling.

Zaujímavým prvkom je trojnápravový podvozok.... Foto: Miroslav Dorotcin
Škoda RTO 707 Dumpling Zaujímavým prvkom je trojnápravový podvozok. Aby však koncept neprišiel o dlhý zadný previs, taký typický pre pôvodnú Škodu 706 RTO, sú kolesá tretej nápravy zakrytované.

Inšpirácia historickou legendou je zjavná na prvý pohľad. Prednej časti dominuje obrovská predná maska, oválne reflektory, tentoraz však vybavené LED diódami, aj delené čelné okno. Zachované ostali dokonca aj samostatné dvere pre vodiča na ľavej strane. Koncepcia je však zásadne odlišná. Motor sa presunul dozadu a pribudla tretia náprava. Aby však nezmizol typický dlhý zadný previs pôvodnej Škody 706 RTO, sú kolesá zadnej nápravy decentne kamuflované aerodynamickými krytmi.

A zmenili sa aj rozmery.Kým historická predloha mala dĺžku len 10,7 metra, šasi virtuálneho konceptu je natiahnuté až na 12,5 metra. To znamená spolu so zvýšenou strechou, ktorá sa dvíha približne v druhej štvrtine dĺžky autobusu, priestrannú kabínu zodpovedajúcu štandardom súčasných moderných autokarov. Všetky stĺpiky sú zatmavené, čo vytvára pocit vznášajúcej sa strechy. Bohužiaľ, do interiéru nás zatiaľ Miroslav Dorotcin nepustil.

Kým historická predloha mala dĺžku len 10,7... Foto: Miroslav Dorotcin
Škoda RTO 707 Dumpling Kým historická predloha mala dĺžku len 10,7 metra, šasi virtuálneho konceptu je natiahnuté až na 12,5 metra.

Prekvapuje len modul klimatizácie umiestnený na streche, ktorý kazí siluetu aj aerodynamiku. A podobne nelogická je aj veľká predná maska. Tá síce odkazuje na históriu, ale je samoúčelná, keďže prívod vzduchu k motoru zabezpečujú zadné nasávacie otvory. No i tak koncept poteší oko pamätníkov. Len pre úplnosť, hoci sa výroba modelu 706 RTO skončila v bývalom Československu už v roku 1972, licenčná výroba v Poľsku pod označením Jelcz 041 bežala ešte ďalších päť rokov.

Škoda RTO 707 Dumpling
Škoda RTO 707 Dumpling
+2Škoda RTO 707 Dumpling

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Karosa #Škoda RTO #Škoda 706 RTO #Jelcz
Články podľa značiek