Oshkosh L-ATV: Nový 'Hummer' už jazdí. Vyhrá tender?

Americká armáda plánuje veľké zmeny vo svojom vozovom parku. Hummer má dostať definitívne výpoveď. Aspoň v extrémne nebezpečných operáciách. Nahradiť by ho mohlo aj monštrum wisconsinskej spoločnosti Ohskosh.

13.11.2014 16:00
Oshkosh L-ATV Foto:
Oshkosh L-ATV by mal spojiť obratnosť Hummeru s dosiaľ nevídanou úrovňou ochrany posádky.
debata (2)

Hummer je dnes legendou americkej armády, lenže vznikol v osemdesiatych rokoch a odvtedy sa zmenila taktika boja aj zbraňové systémy. V teréne je stále neporaziteľný, no jeho slabou stránkou je ochrana posádky. V tejto disciplíne už zaostáva za vývojom moderných zbraní. Americká armáda preto vypisuje tender na dodávky jeho nástupcu vo výške astronomických 9,4 miliardy dolárov.

Na pohon L-ATV použije Oshkosh diesel-hybridnú... Foto: Oshkosh
Oshkosh L-ATV Na pohon L-ATV použije Oshkosh diesel-hybridnú sústavu. Elektromotor má mať však výkon len 70 kW.

Do súťaže sa prihlásilo viacero firiem, napríklad AM General, súčasný dodávateľ Hummeru, ale aj Lockheed Martin a tiež wisconsinská spoločnosť Oshkosh, známa výrobou ťažký pancierovaných terénnych vozidiel, o ktorej produkte bude reč. Zadanie nie je rozhodne jednouché. Nástupca Humvee má totiž spojiť dve protichodné požiadavky. Má byť obratný v teréne a zároveň chrániť posádku ako obrnené vozidlá. Oshkosh si myslí, že na to má.

V teréne pomôže L-ATV adaptívne odpruženie so... Foto: Oshkosh
Oshkosh L-ATV V teréne pomôže L-ATV adaptívne odpruženie so zdvihom až 508 mm.

V predstihu predstavilo projekt L-ATV, ktorý vychádza z jej ťažkého vozidla M-ATV. Pre armádne účely ho však odľahčila. A to dosť podstatne. Kým M-ATV váži okolo 12 ton, menší súrodenec „len“ 6,25 tony. Napriek tomu si má zachovať vysokú úroveň odolnosti proti streľbe a granátom. V teréne mu má pomôcť adaptívne nezávislé zavesenie kolies Tak-4i. Zdvih tlmičov má predstavovať neuveriteľných 508 mm. Zaujímavá je aj informácia o hybridnom pohone, ktorý kombinuje zatiaľ nešpecifikovaný dieselový motor s elektromotorom o výkone 70 kW.

Nejde však o úsporu pohonných hmôt. Elektromotor má vraj slúžiť aj k inému účelu ako k pohonu samotného vozidla. Mohol by teda poháňať nejaké príslušenstvo. Ak sa firme Oshkosh podarí uspieť, dostane kontrakt na dodávku 17 000 vozidiel v priebehu prvej osemročnej fázy. Tá by mala odštartovať v roku 2018. Cena jedného vozidla sa odhaduje na 550 000 dolárov. Od toho však ešte Oshkosh delia ostré testy prototypov. Samotná spoločnosť však už dnes tvrdí, že s výrobou je schopná začať do niekoľkých týždňov, a to v objeme 1 000 kusov mesačne.

Oshkosh L-ATV
Oshkosh L-ATV
+12Oshkosh L-ATV

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Oshkosh #Oshkosh L-ATV
Články podľa značiek