ZIL: Ruský 'Hummer' vyráža dych futuristickým dizajnom

Ruská automobilka ZIL vyvíja nový vojenský špeciál. A to priamo s armádou. Netradičný tvar má svoju logiku.

06.12.2014 07:00
ZIL Foto:
Tvar karosérie pomáha znižovať účinok strelných zbraní a tlakových vĺn. Platí to nielen o prednej časti karosérie, ale aj o podvozku.
debata (63)

Automobilka ZIL sa preslávila nielen výrobou nezničiteľných benzínových nákladných áut, ale aj výrobou luxusných limuzín pre najvyšších ruských predstaviteľov. Tentoraz však ukázala zatiaľ nepomenovaný prototyp nového armádneho špeciálu. Nejde len o výstrel do tmy. Vyvíja ho od roku 2010, a to priamo s ruskou armádou, takže sériová výroba môže byť za rohom. Šokuje najmä svojím futuristickým dizajnom. Minimálne nepripomína nič, čo sme si doteraz predstavovali pod pojmom vojenské terénne auto.

Do kabíny sa nastupuje cez obrovské krídlové... Foto: ZIL
ZIL Do kabíny sa nastupuje cez obrovské krídlové dvere. Spodná časť prahov sa vyklápa nadol, čím vytvorí stúpačku.

Môžeme však predpokladať, že aerodynamický sklon kabíny aj zužujúci sa pontón spodnej časti tu rozhodne nie sú kvôli zníženiu odporu vzduchu. Má to inú logiku. Šikmé plochy lepšie odolávajú útokom. Guľky totiž nedokážu pôsobiť na telo karosérie takou silou, ako keby dopadali kolmo. A podobne je to s podvozkom. Tlaková vlna pri výbuchu míny je pontónom odvedená mimo kabíny ľahšie, ako keby sme tu mali klasickú rovnú podlahu. Do vnútra sa zmestí až 10 ľudí vrátane dvoch ostreľovačov v zadnej časti.

Architektúra interiéru je skutočne netradičná,... Foto: ZIL
ZIL Architektúra interiéru je skutočne netradičná, má usporiadanie 2+6+2. Dve zadné sedadlá slúžia pre ostreľovačov.

A o tom, že toto auto s dĺžkou 6,33 a rázvorom až 3,8 metra dokáže ochrániť svoju posádku, svedčia aj rovné nepriestrelné okná. Vďaka rovnému tvaru sa dajú v prípade poškodenia ľahko vymeniť. Zdá sa, že tie tri predné majú rovnaký rozmer ako zadné bočné, čo by bolo tiež veľmi praktické. Vyklápajú sa smerom nahor. No a potom tu máme celkovú hmotnosť 4 570 kg, čo prezrádza, že Rusi nešetrili ani na pancieri. Prekvapením je len motor. Americký štvorvalcový diesel Cummins má totiž výkon skromných 136 kW.

Vzadu vidieť dve strieľne. O pohon sa stará... Foto: ZIL
ZIL Vzadu vidieť dve strieľne. O pohon sa stará americký diesel Cummins s výkonom 136 kW. Nič zvláštne, ak uvážime, že tento 6,33 metra dlhý mastodont váži 4 570 kg. Dôležité je však sprevodovanie.

Ako však vieme, všetko je otázkou sprevodovania. V tomto prípade sa o správne dávkovanie výkonu postará 5-stupňová prevodovka ZF, redukčný prevod a, pochopiteľne, aj pohon oboch náprav s uzamykateľnými diferenciálmi tuhých náprav. Nezničiteľnosť a ľahkú údržbu zaručia aj menej citlivé bubnové brzdy či klasické listové perá. Šušká sa, že niektoré podvozkové komponenty si vraj bizarný ZIL požičal z Hummeru. V každom prípade predviedli Rusi opäť poriadnu dávku invencie, určite väčšiu, než s akou sa predstavila americká spoločnosť Oshkosh a jej špeciál LAT-V, ktorý sme vám nedávno predstavili.

ZIL
ZIL
+5ZIL

© Autorské práva vyhradené

63 debata chyba
Viac na túto tému: #armáda #hummer #ZIL
Články podľa značiek