Američania zvyšujú maximálnu rýchlosť. Je vraj bezpečnejšia

Štát Utah pokračuje s rozširovaním úsekov diaľnic, na ktorých zvyšuje maximálnu povolenú rýchlosť zo 65 na 80 míľ za hodinu. Výskumy totiž ukazujú, že jazda vyššou rýchlosťou prináša menej nehôd. Paradoxné?

21.12.2014 07:00
debata (22)
Americký štát Utah začal so zvyšovaním... Foto: IIHS
USA - rýchlostné limity Americký štát Utah začal so zvyšovaním povolenej rýchlosti na vybraných diaľniciach už v roku 2008. Počet dopravných nehôd pritom klesol. Medzitým zvýšili rýchlostné limity aj štáty Texas, Wyoming či Idaho.

Vysoká rýchlosť jazdy je všeobecne považovaná za nebezpečnú. Je to takmer mantra, o ktorej sa jednoducho nediskutuje. Lenže proti nej stoja výsledky viacerých výskumov a dokonca štatistiky z reálnej premávky. Nie je to napríklad tak dávno, čo sme vás informovali, že v Dánsku došlo po zvýšení maximálnej povolenej rýchlosti na okresných cestách k zníženiu počtu dopravných nehôd.

Dáni to vysvetľujú tým, že po zvýšení limitu sa znížili rýchlostné rozdiely medzi najpomalšími a najrýchlejšími vodičmi, čím došlo k zníženiu počtu predchádzaní a v konečnom dôsledku aj k nižšiemu počtu dopravných nehôd. A ten istý efekt zaznamenali Dáni aj pred približne desiatimi rokmi, keď sa hranica maximálnej rýchlosti na diaľniciach zvýšila zo 110 na 130 km/h.

Pokračovať by sme mohli príkladom z Austrálie. Po zavedení limitu maximálnej povolenej rýchlosti 130 km/h na Stuartovej diaľnici, ktorá bola predtým bez rýchlostného obmedzenia, došlo k zvýšeniu počtu smrteľných nehôd. Kým v rokoch 2000 až 2006 tu zomrelo 292 ľudí, od zavedenia limitu v ďalších šiestich rokoch o 15 viac. Od januára tohto roka preto Austrálčania limit opäť zrušili.

No nemusíme chodiť ani tak ďaleko do sveta. Nemecko je jednou z posledných bášt neobmedzenej rýchlosti. Približne na 60 % diaľničnej siete, ktorá má dĺžku 12 800 km, neplatí žiaden limit a nik nedisponuje relevantnými číslami, ktoré by preukázali negatívnu súvislosť medzi neobmedzenou rýchlosťou a počtom dopravných nehôd. Práve naopak, nehodovosť v Nemecku je nižšia ako v Rakúsku alebo Belgicku.

Takže neprekvapuje, že k podobnému kroku pristupujú aj niektoré americké štáty. Utah bol jedným z prvých, ktorý už v roku 2008 zvýšil rýchlostný limit na diaľnici I-15 zo 65 na 80 míľ za hodinu, teda zo 105 na 129 km/h. A to s pozitívnym výsledkom. Počet nehôd klesol na viacerých úsekoch diaľnice od 10 do 20 percent a zároveň došlo k 20-percentnému poklesu priestupkov v súvislosti s prekračovaním maximálnej rýchlosti.

Tento rok preto Utah zvýšil povolenú rýchlosť na 80 míľ za hodinu aj na diaľniciach I-80 a I-84. K ďalším americkým štátom s vyššou maximálnou povolenou rýchlosťou od 80 až do 85 míľ za hodinu sa však pridali aj Texas, Wyoming či Idaho. Je teda možné, že sa pre podobný krok rozhodnú časom aj ďalšie štáty USA. Pochopiteľne, tento trend má aj svojich tvrdých odporcov.

Tak napríklad jeden z predstaviteľov britského Laboratória dopravného výskumu konštatoval, že kľúčovým elementom nie je len riziko nehody, ale aj riziko zranenia. Štúdie totiž neuvádzajú štruktúru následkov dopravných nehôd na úsekoch, kde sa zvýšila povolená rýchlosť. A potom je tu ekologické hľadisko. Vyššia rýchlosť znamená vyššiu spotrebu paliva, a tým aj väčšie zaťaženie životného prostredia.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #USA #rýchlosť #dopravné predpisy
Články podľa značiek